Kortwieken: informatief

Gestart door Caradow, mei 30, 2005, 11:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Theo_Hoorn

DICK UIT ARUBA!!


ik heb altijd mijn vogels gewiekt maar door jou bericht zal ik dat nooit meer doen!!
je verhaal raaktte me..


Vogels horen inderdaad te vliegen, en we hebben ze al genoeg afgenomen door van vrijheid in een kooi te plaatsen

Mees

#81
hayhay,

ik heb hier een voorbeeldje van een site die zegt dat kortwieken goed is:

http://www.gaaies.nl/modules/smartsection/item.php?itemid=1

als je geen zin hebt om het te lezen;
er staat in dat het heel goed is je parkiet/gaai te wieken.
Citeerhij/zij word er zekerder van, krijgt een betere conditie, mee naar buiten,
niet tegen een raam aanknallen, een gewiekte vogel is rustiger en heeft
meer zelfvertrouwen.
en er staan nog veel meer redenen in het te doen.

ik ben het daar mee eens, ik vind het heel redelijk klinken allemaal, en daarbij: als het niet bevalt laat je het weer aangroeien!
Je moet het natuurlijk niet zelf doen, als je niet weet hoe het moet. dan kan je er wel bijna zeker van zijn dat er iets fout gaat.

het is wel waar dat dat naar buiten gaan met je parkietje niet altijd zo verstandig is, maar denk dan aan de andere redenen!

Daarbij: een parkiet vliegt in de natuur ook niet veel! eigenlijk alleen om te vluchten voor vijanden. volgens mij vliegen er geen roofvogels bij jullie in huis.

ik respecteer jullie mening, maar dit is mijn mening en hier houd ik het bij.  :D

Groetjes, Loes  :)

Kleurtjes en citaat aangepast
gr Safrena

Mees

#82
En dan nog dit:

je moet inderdaad niet kortwieken om je vogeltje sneller tam te krijgen!
dat vind ik triest, laat hem dan inderdaad lekker vliegen! ook als je hond(en)/kat(ten) hebt vind ik dat het beter is hem niet te wieken,zodat hij weg kan vliegen.

Groetjes,
Loes

P.S. nu jullie weer  ::)

kleurtjes eruit gehaald
gr Safrena

Caradow

Mees, wil je de kleurtjes weglaten aub, dit leest heel onprettig.

Ik ken het artikel en ik moet zeggen dat er betere zijn omtrent het kortwieken.

Wie zegt dat een parkiet in de natuur niet veel vliegt? Gaan ze aan de wandel op zoek naar voedsel?

Als jij hele dagen op je kont zit, omdat je niet kan lopen, krijg je dan een betere conditie? Een vogel die nooit vliegt, zal er qua conditie niet op vooruit gaan. Ja, hij zal meer moeten klimmen, maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee meer conditie opbouwen dan met vliegen.
Een parkietje krijgt niet meer zelfvertrouwen door te wieken. Het zelfvertrouwen gaat in mijn ogen alleen maar achteruit. Dat zie ik heel duidelijk hier bij Coco, die door omstandigheden niet kan vliegen.
Een gewiekte parkiet kan je nog steeds niet zomaar los mee naar buiten nemen. Door het lichte gewicht van een parkiet, heeft deze maar weinig nodig om toch nog een heel eind weg te kunnen komen op de wind.

In het artikel staat ook dat een gewiekte vogel langer los kan in huis, omdat die nergens tegenaan vliegt... parkieten vliegen niet zomaar overal tegenaan.. zeker niet als ze de kamer waar ze losvliegen kennen. Alleen de eerste paar keren is het wennen en daar zijn genoeg trucjes voor om de vogel eraan te wennen.

Je pikt in mijn ogen wel de meest weerlegbare argumenten uit het artikel. Daarbij komt dat het artikel geschreven is vanuit oogpunt dat je het over Papegaaien hebt. dat is een hele ander verhaal dan een parkietje.

Een papegaai is een heel ander verhaal, daar is het vanuit opvoedkundig oogpunt al heel erg belangrijk en bijna altijd noodzakelijk om te kortwieken. Daar sta ik ook volledig achter. Mocht er in de toekomst ooit toch nog een gaai in mijn gezin komen, dan zal deze ook zeker gewiekt zijn.

Ja, een grasparkietje is ook een kromsnavel, maar om het nu zo rechtlijnig te vergelijken met een gaai, dat gaat te ver, zeker wanneer het kortwieken betreft.
Ik hoop trouwens dat jij je parkietje wel door een deskundig iemand hebt laten wieken... Want dat is iets dat je niet benoemd, de nadelen van het wieken en de gevolgen wanneer dit niet goed gebeurt..

Safrena

Hey Loes

Ik hb gezien wat het kortwieken bij een parkietje doet :'(
Ik heb ooit een parkietje gekocht die gekortwiekt was (tegen mijn zin in), het lieverdje was er gewoon depressief van.
Je zag haar helemaal openbloeien en spelen en vrolijk worden toen ze weer kon vliegen. Ze werd een totaal ander vogeltje  ;D

De verklaring die de kweker gaf voor het kortwieken was : " dan kan ik ze beter pakken"

Trouwens zeg nu eerlijk, wat is er leuker dan jouw tam vogeltje die zelf naar jou toe komt vliegen om bij je te zitten.

De argumenten dat het beter zou zijn voor de conditie van de vogel is larie en apekool, het is net het vliegen dat hun borstspieren goed ontwikkeld, en waardoor ze veel beter in conditie komen.
Daarnaast zorgt het vliegen er ook voor dat je parkietje niet te dik word, want een parkietje dat niet kan vliegen, en dus altijd maar zit, word veel sneller veel te dik.
Je parkietje kan je altijd lekker mee naar buiten nemen bij mooi weer, in hun grote kooi. Zo kunnen ze ook lekker genieten van het mooie weer.

Een parkiet in de natuur vliegt wel vrij regelmatig,  niet alleen om te vluchten, maar ook om eten en drinken te zoeken, een goede broedgelegenheid in de boom, enz
Parkietjes in de vrije natuur vliegen veel meer dan dat je zelf denkt.

Ik blijf tegen kortwieken. De vogeltjes hebben hun vleugeltjes gekregen om te vliegen.

Vele groetjes

Caradow

Mees, nog even een aanvulling, ik heb jou berichten op het gaaiesforum gelezen en ik moet zeggen dat ik het erg jammer vind dat je je op deze manier hebt laten ompraten. Je bent geadviseerd door allemaal mensen die PAPEGAAIEN hebben... Jij hebt een grasparkietje. Je eigen dierenarts had aangegeven dat het niet nodig was het wieken...

Tuurlijk, het is jou beslissing en die van je ouders, maar met een hond zoekje toch ook informatie bij een hondendokter of bij hondenfokkers en niet bij een katten fokker? Ook zonder wieken kan jou Mees de hele dag los als er iemand thuis is...
Jammer dat je je zo slecht hebt laten informeren en laten we hopen dat Mees daar niet de dupe van word.

Mees

mees is een heel vrolijk en lief parkietje, en ik blijf erbij dat kortwieken hem goed heeft gedaan. hij mag nu door het hele huis hupsen en hij mag overal mee naartoe. dit is hoe ik het zie.
het parkietje dat gepakt was door de hond, hoe vreselijk het ook is, is een ongeluk dat ook zou hebben kunnen gebeuren als hij niet gewiekt was. minder snel, natuurlijk. maar ik vind dat het kortwieken niks te maken heeft met een deur die pet ongeluk openstaat zodat de hond naarbinnen komt. dat ligt niet aan het wieken, dat ligt aan de open deur.
dat met dat bloed aan de vleugel komt doordat het te ver gewiekt is. als je het op de goede manier doet, gebeurt dat gewoon niet.

groetjes,
Loes

p.s. die pagina over het kortwieken geld ook voor parkietjes, en zoek nog eens op internet. er zijn zo veel mensen die zeggen dat het zo goed is, en die zeggen dat echt niet voor niks, die weten er wat van!

Safrena

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 13:28:18

p.s. die pagina over het kortwieken geld ook voor parkietjes, en zoek nog eens op internet. er zijn zo veel mensen die zeggen dat het zo goed is, en die zeggen dat echt niet voor niks, die weten er wat van!

Hey Loes

Nou hier kennen heel veel mensen ook heel veel van parkietjes hoor. Er zijn hier mensen die al jaren parkietjes hebben.
En ik bljf het helemaal fout vinden dat ze je daar adviseren om je parkietje te kortwieken

Ik geloof trouwens nooit dat jouw parkietje daardoor gelukkiger word.
Veel beter had je het advies van jouw dierenarts gevolgd, die adviseerde je al om het niet te doen

Vind het heel jammer dat je, je door deze mensen hebt laten ompraten en je parkietje toch hebt laten kortwieken.

Vele groetjes


Caradow

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 13:28:18
p.s. die pagina over het kortwieken geld ook voor parkietjes, en zoek nog eens op internet. er zijn zo veel mensen die zeggen dat het zo goed is, en die zeggen dat echt niet voor niks, die weten er wat van!

Ja, en wij hier weten er niets vanaf...

Dank je Loes..
Als jij zelf eens wat verder zou kijken dan alleen op gaaies, bijv op grasparkiet online en parkieten-land (en hier), dan zou jij ook heel veel meer terugvinden over dat het wieken van GRASparkieten totaal overbodig is. Ik heb zelf 4 grasparkieten en die zijn hele dagen los... en niet gewiekt hoor... Als ze gewiekt zouden zijn, zouden ze niet veel verder komen dan voliere en speelboom.. gewoonweg omdat ze er niet kunnen komen. Nu hebben ze de hele woonkamer tot hun beschikking.

Jou parkietje is nog maar net gewiekt.. hoe kun jij dan zeggen dat ie nu veel gelukkiger is, vraag ik mij af. Het beestje is nog niet eens gewent aan het niet meer kunnen vliegen.

Mees

ik zeg niet dat jullie er niets van weten, vat het nu alsjeblieft niet zo op!  :o
maar die mensen zeggen dat nu eenmaal niet voor niets. jullie ook niet ofzo, het is goed dat jullie mensen waarschuwen! maar ik vind dat je, als er ongelukken gebeuren, je toch niet meteen kunt zeggen dat het hele kortwieken slecht is.
in jullie ogen is het niet nodig, en beroof je je parkietje van iets heel speciaals. maar parkieten vliegen echt niet voor de lol! ze vliegen, zoals ik al eerder zei, om te vluchten of eten te zoeken (die was ik vergeten  ;)), maar in huis zet je een trappetje neer en ze kunnen bij hun eten.

ik blijf erbij dat het gewoon beter is voor die beestjes. er zijn zoveel redenen het wel te doen.

ik respecteer jullie mening, maar ik heb zelf een andere.

Groetjes,
Loes & Mees

Caradow

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 14:11:05
ik respecteer jullie mening, maar ik heb zelf een andere.

Wij respecteren jou mening ook, absoluut, maar (en ik zal het nu bij mezelf houden) IK heb het idee, dat jou menig gebaseerd is op verkeerde informatie. Zoals ik al eerder aangaf en je ook op het gaaiesforum zelf nu kun lezen, is dat het heel zwart/wit is wat er staat en dat grasjes nu eenmaal niet zo te vergelijken zijn met grotere gaaien, waar het verhaal wel op gebaseerd is. Het verhaal is heel duidelijk, wanneer je het over papegaaien hebt, maar grasparkieten zijn ene hele ander slag vogels wat dat betreft, ook al vallen ze onder de kromsnavels..
En dat vind ik gewoon jammer. Je mening is gebaseerd op verhalen van enkel voorstanders, naar argumenten van tegenstanders is niet geluisterd voor mijn gevoel. Desalniettemin respecteer ik je mening.

Kleintjes

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 14:11:05
maar parkieten vliegen echt niet voor de lol! ze vliegen, zoals ik al eerder zei, om te vluchten of eten te zoeken (die was ik vergeten  ;)), maar in huis zet je een trappetje neer en ze kunnen bij hun eten.


Dan vraag ik me eigenlijk 1 ding af: Waarom laten we onze lieverds dan lekker vliegen als ze dat zelf WILLEN???? Ze vliegen niet voor de lol.... Nou, dan heb je nog nooit gezien hoeveel plezier onze vriendjes beleven aan vliegen, hetzij allen hetzij samen met andere parkietjes.

Als we jou eens aan de ketting leggen die niet langer is dan 2 meter (dus ook geen bewegingsvrijheid), zou jij je dan gelukkig voelen?

Parkietjes kunnen vliegen omdat 't nodig is (in 't wild om te eten en vluchten), maar vergeet niet dat vogels, ongeacht soort (even de struisvogels, emoes, kiwi's en kippen buiten beschouwing gelaten hihi) ook graag even voor hun plezier de vleugels willen strekken. Hun vliegkunsten worden er alleen maar beter van: met andere woorden: Belangrijke training!! Ieder dier, vluchtdier of roofdier, strekt graag even zijn bene of vleugels voor de pret. Kijk eens naar lammetjes of veulens in de wei. Die bokken en springen en rennen er op los dat 't 'n lieve deugd is. Ze moeten hun spieren toch trainen, dus waarom niet met lekker spelen?! Kinderen die net leren lopen, die laat je toch ook lopen? Of duw je die meteen in debox: Ojee hij loopt! Snel opsluiten! Want dat is eigenlijk wat je met kortwieken ook doet, alle vrijheid afpakken. Je vogeltje zal 't best interressant vinden om met je mee te gaan, maar vergeet niet: Als hij op de grond loopt, til dan je poten op!!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mees

CiteerAls we jou eens aan de ketting leggen die niet langer is dan 2 meter (dus ook geen bewegingsvrijheid), zou jij je dan gelukkig voelen?

weet je wat het verschil is? ik ben nu eenmaal geen vogel. het ligt gewoon anders bij die diertjes.

waar ik jullie wel gelijk in geef, als zo'n parkietje depri word van dat wieken, dan moet je het inderdaad niet meer doen. het ligt ook gewoon aan het parkietje z'n karakter. Mijn parkietje die hupst gewoon vrolijk door, maar als je parkietje het niet kan hebben dat ie niet kan vliegen, dan moet je het (nog 1 x) inderdaad niet meer doen.

Groetjes,
Loes

Safrena

Hey Mees

Wat ik me afvraag, in hoever vind jij er een verschil in tussen mensen en dieren.
Oke, mens en dier mag je wat betreft gedrag en karater niet vergelijken, maar wel wat beteft kortwieken vind ik

Je zal de discussie wel gevolgd hebben op het andere forum en ik blijf daarin ook bij mijn mening

Nou moet je even tegen jezelf eerlijk zijn, als je zelf ooit kinderen hebt, en zij luisteren niet meteen, of gaan, gaan lopen buiten, zet je toch ook hun benen niet af
Ik vind het bij grasparkietjes dus ook absolut niet kunnen dat ze gekortwiekt zijn. :'(

Daarnaast is een grasparkietje geen grote parkiet of papegaai. Als het bij jullie nu zo een weer is zoals hier, is het trowuens echt geen ideen om nu met je lieverdje buiten te gaan, daar ga je hem alleen maar ziek mee maken
Dat ze daar bovendien vertellen dat tocht niet gevaarlijk zou zijn voor grasjes, wel daar zijn ze ook behoorlijk fout in.
Moet je je zelf maar voorstellen hoe jij je zo voelen na een tijdje in de toch gezeten te hebben. Je mag er zeker van zijn dat je behoorlijk zal gaan niezen, of hoesten, zo ook je parkietje.

Het forum waar ze trouwens dat advies geven, is een papegaaien forum, en geen grasparkieten forum, en zoals ik daar ook al verteld heb, ze horen allebei bij de kromsnavel, maar zijn toch totaal verschillende diertjes wat betrefd verzorging

Ik heb het je daar al vermeld, de toekomst zal het je wel duidelijk maken, veel mensen hier op het forum, hebben de ervaring van parkietjes die niet kunnen vliegen, of door kortwieken of door ziekte, en merken en vertellen zelf ook vaak hoe zielig het is voor de diertjes. Ook ik.

Vele groetjes

Mees

CiteerIk heb het je daar al vermeld, de toekomst zal het je wel duidelijk maken, veel mensen hier op het forum, hebben de ervaring van parkietjes die niet kunnen vliegen, of door kortwieken of door ziekte, en merken en vertellen zelf ook vaak hoe zielig het is voor de diertjes. Ook ik.

ik vind het goed dat jij kortwieken niet vind kunnen, maar ik vind niet dat je kunt gaan zeggen dat mijn parkietje zielig is/word op de manier waarop ik hem verzorg. als hij er depri van word, laat ik de veren aangroeien, ik ga hem neit z'n veertjes afknippen als hij er last van heeft. ik ben gek van dieren en Mees word echt wel goed verzorgd. ik ben nu van mening dat het hem goed heeft gedaan en dat hij er geen last van heeft.
ik zeg niet dat dit voor alle parkietjes geld, ze moeten er wel tegen kunnen.

en er is echt wel verschil met bij een kind haar benen amputeren, of bij een vogeltje een paar veertjes weghalen als hij er zelf beter van word. daarbij groeien veertjes weer aan en benen niet.

Groetjes,
Loes

Safrena

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 16:48:00
... maar ik vind niet dat je kunt gaan zeggen dat mijn parkietje zielig is/word op de manier waarop ik hem verzorg. ...

Hey Loes

Ik heb ook nooit gezegd dat jouw parkietje zielig word van de manier waarop jij je parkietje verzorgt
Dat jij je parkietje heel goed verzorgt daar twijfel ik niet aan ;)

ik heb gewoon de ervaring, samen met heel veel mensen hier, die al jaren ervaring hebben met grasparkietjes, dat ze veel liever lekker vliegen, dan gekortwiekt te zijn
De meeste parkietjes worden er gewoon depri van, en merk je als ze weer kunnen vliegen, dat ze veel speelser en aktiever zullen zijn.

Maar goed, jij hebt jouw mening en keuze gemaakt. Ik heb daar mijn mening in, en ik vind jouw keuze jammer daarin, maar het was jouw beslissing

vele groetjes

Parkieten-Freak

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 16:48:00
......of bij een vogeltje een paar veertjes weghalen als hij er zelf beter van word......

@Mees:
Vergeet alles wat hier geschreven is.
Sta morgenvroeg om een uur of 5 een op. Pak een paar broodjes, zet een thermoskan koffie en loop eens naar een vijver bij jou in de buurt. Ga lekker langs de waterkant zitten, kopje koffie erbij en kijk dan eens naar de vogels. Gewoon goed kijken naar wat ze doen en hoe ze met elkaar interacteren.
Na een uurtje genoten te hebben van de natuur ga je weer naar huis. Kijk dan eens goed naar jouw gekortwiekte grasparkietje en dan weet je meteen dat jouw bovenstaande uitspraak heel erg fout is. Het meest elementaire van een vogel -zijn vliegkunst- is hem namelijk ontnomen. Dat wat jouw grasparkiet zo uniek maakt, is weg. Lopen en klauteren mag hij van je. Vliegen niet. Jouw parkiet vliegt dus niet omdat hij het zelf niet wil, maar omdat jij het gemakkelijk vindt zo. Jouw parkiet wordt hier dus niet beter van.

Het is al eerder geschreven: een papegaai kortwieken is bijna noodzakelijk indien deze in de huiskamer gehouden wordt. Voor grasparkieten is het bijna nooit noodzakelijk.




Mees

ik heb mijn keuze gemaakt.

ik heb echt niet alleen maar gekeken naar sites die zeggen dat het goed is, ik heb op veel forums en sites gezocht, google (nadelen kortwieken grasparkiet), maar ik ben er toch uitgekomen dat wieken beter is.
het wiek-verhaal heeft gewoon 2 kanten. je kunt sommige parkietjes er blij mee maken, anderen juist niet. Sommigen zijn er blij mee, andere parkietjes niet. alle parkietjes hebben een ander karakter.
we willen allemaal het beste voor onze parkietjes, en als ik zie dat Mees happy is, dan ben ik daar blij mee en houd ik het zo.

ik respecteer jullie mening, ik vind het best dat jullie jullie parkietjes niet wieken, maar respecteer dan a.u.b. ook mijn mening.

Groetjes,
Loes en Meessy

Mees

volgens mij ben ik niet van mijn mening af te brengen en jullie ook niet  :P

zullen we het hier maar even bij laten?   :)

Groetjes,
Loes en Meesje

NaOmi_W

Citaat van: Mees op augustus 10, 2007, 19:47:00
ik heb echt niet alleen maar gekeken naar sites die zeggen dat het goed is, ik heb op veel forums en sites gezocht, google (nadelen kortwieken grasparkiet), maar ik ben er toch uitgekomen dat wieken beter is.
het wiek-verhaal heeft gewoon 2 kanten. je kunt sommige parkietjes er blij mee maken, anderen juist niet. Sommigen zijn er blij mee, andere parkietjes niet. alle parkietjes hebben een ander karakter.

Bij het lezen van dit topic heb ik voor mijzelf de mening gekregen dat het wieken alleen goed kan zijn als er een lichamelijke conditie is van het parkietje waardoor vliegen in zijn nadeel gaat werken.

Als ik zie dat je denkt dat je er een parkietje blij mee kan maken, wil ik toch even iets corrigeren: sommige parkietjes accepteren het en leren ermee leven, anderen niet. Ze worden er echt niet blijer van dan wanneer ze, zoals de natuur hun heeft gegeven, kunnen vliegen  :-\