Kortwieken: informatief

Gestart door Caradow, mei 30, 2005, 11:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maur@

CiteerEr ZITTEN risico's en gevaren aan kortwieken, deze moet je niet onderschatten, maar ook niet overdrijven

Wat ik nooit geweten heb is dat van een vogel die je op jonge leeftijd kortwiekt zijn borstspieren niet goed ontwikkelen, waardoor ze later vliegproblemen kunnen krijgen.

Echter ben ik ervan overtuigd dat doordat ik twee ongeleide projectielen hier heb gekortwiekt met 7 weken ik hun leven heb gered. De schuifpui en totale glaswand over de breedte van het huis is heel hard. Maar als ik bovenstaande eerder had geweten, had ik er nog even over na gedacht. Inmiddels heeft ongeleid projectiel, Due bijna al zijn mooie witte vliegpennen weer terug en doet zij ook al weer hevig vliegoefeningen, de schuifpui is haar inmiddels bekend en ze weet dat ze er niet tegenaan of doorheen kan.

emceeelwee

Kiki was gekortwiekt toen we haar kregen. Ondanks dat we haar voorzichtig hebben laten wennen aan de ramen door de gordijnen steeds een stukje verder open te doen, is ze er een paar keer flink tegenaan gevlogen. Op die momenten was ik blij dat ze geknipt was.
Ik moet er wel even bij vertellen dat de zaak waar we haar vandaan hebben, haar vleugels ongelijk had geknipt. Ik heb het nog wat verder geknipt om haar in balans te krijgen. Daardoor kon ze wel gewoon recht vliegen.

Een volgende vogel zou ik niet snel laten kortwieken. Haha, onze adoptievogel Pien hoeft nieteens geknipt, die heeft gewoon weinig conditie. Al wordt het wel steeds beter. Maar tam wordt ze maar niet... Geduld.

hillie

Hallo allemaal,

Ik wil even zeggen dat ik er mee eens ben dat je een vogel niet moet kort wieken om tam te maken.
Toen wij onze parkiet kregen hebben ze ook zijn vleugels kort gewiekt om voor te zorgen dat die niet tegen de ramen op zou vliegen.
En als we hem nu uit zijn kooi willen halen wilt die er niet uit komen.
Alleen als je wat lekkers op je hand legt.
En als die er uit is weet die niet hoe snel die weer in zijn kooi moet komen.
Wat niet lukt omdat die niet kan vliegen.
En volgens mij is dat omdat die niet kan vliegen blijft die liever in zijn kooi.
En nu moet die nog zo anderhalf maand wachten ongeveer om weer te kunnen vliegen.
En dan hoop ik dat alles weer goed komt.


             Groetjes hilde.

Cutie_lover

Ok.. Om dit topic op te wekken.
Mijn oudtante heeft ( niet zelf ) haar parkietje LATEN kortwieken ( door een ervaren iemand ) Ik heb haar huis gezien, en ik vind het een hele juiste keus. Het huis is daar veel te gevaarlijk, veel ramen e.d., ik weet dat ze dit kan verhelpen, maarja, ze is ook 70 ofzo.. Ze heeft ook niet veel verstand van parkieten, maar ik weet voor de rest ook niks. Letop, ik wil geen reacties hierop met: Die problemen kan je verhelpen, want dat weet ik ook heus wel. Maar zij niet.. ( p.s. toen ik bij haar was, heb ik met het parkietje staan spelen ( schat van een beestje ) En het was echt tevreden.. )

Caradow

Ik kan me in een dergelijke situatie heel goed voorstellen dat de keus om te kortwieken snel gemaakt is. Ik ben niet voor kortwieken, behalve in uitzonderlijke situaties. Een dame op leeftijd in een huis vol mogelijke gevaren, ja daar kan ik mij in vinden. En ja, tuurlijk zijn die gevaren te beperken, maar mocht er onvehoopt toch iets gebeuren, dan zie ik deze dame nog niet achter een parkietje aan kruipen, vangen of wat ook. Ik denk dat er ook niet gewiekt is uit eigenbelang voor de oude dame, maar dan ook zeker in het belang van het beestje.

Cutie_lover

Citaat van: Caradow op november 04, 2006, 20:49:29
Ik kan me in een dergelijke situatie heel goed voorstellen dat de keus om te kortwieken snel gemaakt is. Ik ben niet voor kortwieken, behalve in uitzonderlijke situaties. Een dame op leeftijd in een huis vol mogelijke gevaren, ja daar kan ik mij in vinden. En ja, tuurlijk zijn die gevaren te beperken, maar mocht er onvehoopt toch iets gebeuren, dan zie ik deze dame nog niet achter een parkietje aan kruipen, vangen of wat ook. Ik denk dat er ook niet gewiekt is uit eigenbelang voor de oude dame, maar dan ook zeker in het belang van het beestje.
Is ook zo.. De vrouw die was ook zo bang dat het parkietje kon wegvliegen..

Josephine

Citaat van: Cutie_lover op november 04, 2006, 20:41:30
Ok.. Om dit topic op te wekken.
Mijn oudtante heeft ( niet zelf ) haar parkietje LATEN kortwieken ( door een ervaren iemand ) Ik heb haar huis gezien, en ik vind het een hele juiste keus. Het huis is daar veel te gevaarlijk, veel ramen e.d., ik weet dat ze dit kan verhelpen, maarja, ze is ook 70 ofzo.. Ze heeft ook niet veel verstand van parkieten, maar ik weet voor de rest ook niks. Letop, ik wil geen reacties hierop met: Die problemen kan je verhelpen, want dat weet ik ook heus wel. Maar zij niet.. ( p.s. toen ik bij haar was, heb ik met het parkietje staan spelen ( schat van een beestje ) En het was echt tevreden.. )
tja, ik ben ook tegen kortwieken, maar ik kan de keuzen van jou tante erg goed voorstellen. Het is toch geweldig dat zo'n iemand zo veel plezier kan beleven aan een vogeltje???

starling

Ik heb dit al eerder vertelt maar ik heb dus ook slechte ervaringen met kortwieken. Ik heb mijn vogel laten kortwieken vanwege de omgeving (ik woon op een zolder met hier en daar kieren en gaten, en was bang dat hij daar in zou kunnen kruipen). Hij is handtam en ik zette hem zo nu en dan wel eens op mijn schouder en eigenwijs als dattie is springt hij daar wel eens van af.. En dan stort hij ook als het ware ook echt neer.

Waarschijnlijk zijn zijn vleugels gewoon iets té kort geknipt,.. Laatst was het weer zo ver en sprong hij van mijn schouder af, begon echt enorm te bloeden voor een klein beestje en hij had een flinke wond onder en aan zijn vleugel,..

Nu is dit al weer aan het herstellen en er zitten kortsjes op, maar ik word door al die verhalen toch wel een beetje bang dat het straks bij de volgende rui nog steeds niet goed komt,..

Hoe lang kan het trouwens duren voordat de volgende rui komt, is dat een aantal keer per jaar of zo? Want ik ben toch wel benieuwd wanneer hij eindelijk zijn vleugels weer helemaal heeft en hij weer normaal kan vliegen..

Josephine

#68
Citaat van: starling op november 10, 2006, 20:35:11
Ik heb dit al eerder vertelt maar ik heb dus ook slechte ervaringen met kortwieken. Ik heb mijn vogel laten kortwieken vanwege de omgeving (ik woon op een zolder met hier en daar kieren en gaten, en was bang dat hij daar in zou kunnen kruipen). Hij is handtam en ik zette hem zo nu en dan wel eens op mijn schouder en eigenwijs als dattie is springt hij daar wel eens van af.. En dan stort hij ook als het ware ook echt neer.

Waarschijnlijk zijn zijn vleugels gewoon iets té kort geknipt,.. Laatst was het weer zo ver en sprong hij van mijn schouder af, begon echt enorm te bloeden voor een klein beestje en hij had een flinke wond onder en aan zijn vleugel,..

Nu is dit al weer aan het herstellen en er zitten kortsjes op, maar ik word door al die verhalen toch wel een beetje bang dat het straks bij de volgende rui nog steeds niet goed komt,..

Hoe lang kan het trouwens duren voordat de volgende rui komt, is dat een aantal keer per jaar of zo? Want ik ben toch wel benieuwd wanneer hij eindelijk zijn vleugels weer helemaal heeft en hij weer normaal kan vliegen..
Tja, soms komt het wel goed bij de rui soms niet, ik heb wel van mensen gehoort dat het is goedgekomen. Maar als je mij verhaal kent is het bij mij dus niet zo...

Een parkiet rui't ongeveer 3 a 4 keer per jaar...

Kleintjes

Na lang lezen belsuit ik ook maar eens m'n mening neer te zetten.

Jaren terug had ik 'n mooi lutino-achtig popje, Gina. Na enige tijd bleek zij epilepsie te hebben (ja, kan er ook niks aan dat ik er 2 had die dat hadden). Ik heb haar toen uit VEILIGHEID laten wieken omdat ze steeds slechter begon te zien. Liever dat ze vrolijk rondtippelt dan dat ze ergens hard tegen aan vloog. Ze was de tijd die haar restte vrolijk en gezellig, na de rui kreeg ze haar pennen weer terug en heb ik 'n tijdje gewacht met wieken of 't nodig was. Ze vloog nog steeds tegen dingen aan waar ze voorheen omheen of overheen vloog voordat ze gewiekt werd dus besloten we haar opnieuw te wieken. Ze is ongeveer 5 jaar geworden toen haar ziekte haar fataal werd en ze compleet doordraaide, ze begon als 'n wilde om zich heen te bijten en alles aan te vallen, simpelweg omdat ze 't niet goed kon zien. In die tijd hadden we ook Pino al, die heb ik toen ook 1 keer laten wieken zodat Gina niet alleen achter bleef omdat ze niet mee kon. Ze had toen nog neit echt de problemen die ze later kreeg.

Pino is dus ook gewiekt geweest, puur in 't belang van hun beiden. Ze konden samen spelen en stoeien. Gina en Pino waren dus beide gewiekt voor 'n poos. Nadat Pino z'n penne terug had hebben we hem gewoon gelaten en Gina kort gehouden vanwege haar oogjes. Pino bleef veel bij haar omdat ze hem riep. Na enige jaren bleek Pino ook epilepsie te hebben, hem hebben we echter niet laten wieken omdat bleek dat hij niet meer kon vliegen, waarschijnlijk was 't gedeelte dat 't vliegen aanstuurd door de aanvallen beschadigd. Hij is inmiddels ook overleden aan deze ziekte. Heel onverwacht, maar met Gina zagen we 't aankomen omdat ze compleet gek werd.

Kortwieken is niet allen nadelen en tegen alles in, soms dus ook echt noodzaak. Soms noodzaak in 'n andere zin dan medisch, zoals de hechte band van de vogeltjes. Gina was medisch beter om te wieken, Pino uit belang voor beiden. Hij zocht haar eerst constant omdat hij dacht dat ze mee vloog maar dat kon niet, uiteindelijk bleef hij zelf bij haar. Pino is niet meer gewiekt geworden, zelfs niet na t blijken van vlieg-onklaar zodat hij zich toch nog goed kon opvangen als hij weer eens aan t springen was.

De DA was 't met mij eens dat ik toendertijd goed gehandeld heb en omdat Pino zelf de keuze maakte bij haar te blijven was herhaling ook niet nodig. Is niet zo dat we hem wilden dwingen bij haar te zijn, maar alleen omdat hij haar zo 'n beetje kon helpen zondar dat ze hem kwijtraakte omdat hij al veel verder weg was en ze in paniek begon te schreeuwen. De DA vond t ook moeilijk toen ik bij hem kwam met de vraag wat ik moest doen, wieken of niet. Maar hij was 't wel eens dat zij begeleiding nodig had in de vorm van Pino. Hij zag alles nog perfect en zij al niet meer zo goed.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

@ starling:

Ik vrees dat je parkietje verkeerd of te kort is gewiekt. Een gewiekt parkietje hoort niet neer te storten en daarna al helemaal niet te bloeden. ik hoop dat het goed komt, maar ik vrees van niet: Bloedende veerpennen zijn geen goed teken.
Gaat het verder wel goed met je parkietje? Want bloeden is echt niet goed en kost veel pijn en energie.

@ Hillie
Jouw parkietje komt niet niet uit de kooi omdat het niet kan vliegen, het komt niet uit de kooi omdat het bang is om buiten zijn terratorium te zijn. Je kun dat heel goed stimuleren: gewoon met je parkietje buiten de kooi spelen of het op de kooi neer zetten. Een mooi dik touw op de kooi, wat speeltjes met kraaltjes. Een parkietenboom of speeltuin. Of gewoon het stukje fruit of trosgierst voor de deuropening houden. Geloof me, als jouw parkietje straks wel veren heeft, durft het nog niet!
Mijn vier parkieten heb ik allemaal kortgewiekt gekregen en op Timo na (die helaas met kortwieken mishandeld is: iemand die niet wist hoe het moest) kijken ze graag even buiten de kooi: maar je moet het wel stimuleren. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

starling

CiteerIk vrees dat je parkietje verkeerd of te kort is gewiekt. Een gewiekt parkietje hoort niet neer te storten en daarna al helemaal niet te bloeden. ik hoop dat het goed komt, maar ik vrees van niet: Bloedende veerpennen zijn geen goed teken.
Gaat het verder wel goed met je parkietje? Want bloeden is echt niet goed en kost veel pijn en energie.

klopt mijn parkietje was inderdaad veel te kort gewiekt. het laten kortwieken is echt de grootste fout die ik heb kunnen maken, want door dat ongelukje toen waarbij hij was gaan bloeden etc is hij echt heel angstig geworden buiten de kooi en heeft hij een hoop vertrouwen in mij verloren. het gaat wel beter, na het ruien heeft hij nieuwe veertjes gekregen en het neerstorten is nu geen neerstorten maar maar echt fladderen. hij is nu zo ver dat hij van de ene kant naar de andere kant van de kamer van vliegen/zweven (hoe je het ook noemt, echt vliegen is het natuurlijk niet). ik zie nu nog enkele gekortwiekte veren zitten,.. ik denk dat hij er na een paar keer ruien er toch weer bovenop komt..

ik had niet gedacht dat het zo lang zou duren voordat hij al zijn veren weer zou hebben.. ik heb hem in de zomer dus laten wieken en als het even meezit dan hij volgende zomer weer lekker rondfladderen..

hannah

heey
hijg! wat een lang topic weer.. wel een hele goeie
heb niet alles gelezen maar wil toch wel vast reageren
ik ken ook iemand die de parkiet, victor, kortwiekt (victor logeert nu hier ;)) en ik zal haar eens vragen waarom, maar ik denk inderdaad dat het komt om het parkietje tam te maken
ik ben er ook niet meer voor nu ik ee tijdje lid van dit forum ben, maar ik heb het zelf ook een paar keer gedaan :-[. gelukkig heeft dat geen erge gevolgen gehad maar ik zal het niet zomaar meer doen. het zat zo: het leek me wel leuk om mijn parkietjes in de tuin te laten rondlopen met mooi weer (wel onder toezicht) anders zaten ze maar vooral in de kooi. dus heb ik het gedaan (ik zelf nota bene, stom natuurlijk, maar het bazinnetje zei dat je gewoon moest zorgen dat je niet in het leven knipt en dan gaat alles goed. ik noem geen namen, ik weet dat ze het niet slecht bedoeld en z mss heeft ze ook wel een reden)

mijn parkieten zijn tam genoeg zonder kortwieken dus het is helemaal niet nodig maar ik heb toch een vraagje. victor is namelijk nog wel wat tammer omdat ze niet kan wegvliegen. dus is ze ook niet zo gauw ergens bang voor. je kunt met haar dingen doen die mijn parkieten niet durven. dus dan is het toch niet helemaal waar dat je parkieten niet tammer krijgt met kortwieken? maar ik vind dit toch een beetje dwingen lijken. mijn parkietjes hebben het prima naar hun zin zo, ookal lopen ze niet oop mijn bureau zoals victor wel durft. trouwens, soms durven ze ineens dingen wel, dus ze kunnen altijd nog aan dingen wennen ook al kunnen ze vliegen. je moet gewoon hun nieuwsgierigheid prikkelen. maar als je parkietje overal bang voor zou zijn, zouden jullie hem dan wel kortwieken om ervoor te zorgen dat hij aan dingen went?

verder wil ik wel iedereen in zijn waarde laten die een andere mening heeft
maar je moet elkaar natuurlijk wel waarschuwen, ik heb er zelf ook niet goed over nagedacht en ik ben blij dat ik nu weet dat het verkeerd kan gaan

ik wil nog even zeggen dat ik je informatieve stukje erg goed vind Caradow!

Mars

Nee, je parkietjes worden niet tammer van kortwieken. Dat ligt meer aan het karakter van het parkietje: Victor zal normaal gesproken alleen zijn en daardoor wat meer naar zijn baasje trekken. Het ene parkietje wordt nu eenmaal wat tammer dan het andere.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Nee, parkieten worden niet tammer door kortwieken...

In de periode dat Coco en Ukkie hier gewiekt waren, zaten ze heel veel bij ons op de schouders, dit vonden ze toen heel prettig en wanneer ze lieten merken weg te willen lieten we ze ook gaan. Maar nadat de vleugels hersteld waren en het vliegvermogen terug was, kwamen ze ook niet meer zo veel bij ons zitten. Ze leken dus heel erg tam, maar dat was dus niet zo...

Coco en Ukkie zijn handtam en ze komen ook af en toe heus wel gezellig even buurten, maar zo intensief als toen ze gewiekt waren is dat zeker niet.

hannah

nou oke het is maar net hoe je het noemt, ik bedoel dat ze wel langer op je schouder blijven zitten. natuurlijk gaan ze wel weg als ze kunnen vliegen, maar misschien hebben ze wel minder zin om eraf te gaan als ze niet kunnen vliegen?
maar ik vind het leuker als ze op je schouder komen terwijl ze toch kunnen vliegen.
het is natuurlijk inderdaad ook zo dat victor wat meer bij mensen zit omdat ze geen andere parkietjes om zich heen heeft

Maanu_

Ik ben ook tegen kortwieken!! en vind net als veel mensen dat je gewoon liefde en aandacht aan je beestje moet geven. dan word hij vanzelf wel tam.
Parkieten vinden het heeeerlijk om rond te vliegen. Het eerste wat mijn parkietje doet als zijn kooi open staat is lekker heel wat rondjes door het huis vliegen totdat hij moe is. Daarna komt ie naar ons toe om te spelen of gaat hij lekker in zijn speeltuin zitten of ergens anders stout doen. Het is toch zo een mooi gezicht als je je parkietje lekker vrij ziet vliegen!

Mijn eerste parkietje is zelfs zo tam geworden dat ik hem gewoon mee naar buiten kon nemen zonder dat hij wegvloog. Hij was zo gewend en dol op ons!

nick

Laat iedereen zijn eigen mening hebben.
Ik vind dat als je een jonge grasparkiet koopt en je kortwiekt hem om het tam te krijgen niet zielig.
Omdat het na 2 maanden weer aangroeid.
Die 2 maanden zijn mischien niet leuk maar als je parkietje daar tam van word krijgt hij er ook iets voor terug: LIEFDE.
Want een tamme parkiet heeft een lief baasje waar hij lekker mee kan spelen.

Maar als anderen hier anders over denken PRIMA!

Gr nick,jimm en puck

Caradow

Hey Nick,

Ukkie was ook gekortwiekt toen we hem kochten.. Dat hebben we toen express laten doen omdat we het niet eerlijk vonden tegenover coco, die we al hadden en door een ongeval gewiekt moest worden. Ja, we hadden 2 supertamme parkietjes hoor, zaten hele dagen op de schouder. Na een half jaar! (ja, 2 maanden red je waarschijnlijk niet hoor) konden ze samen weer vliegen, maar denk maar niet dat ze er tammer van waren geworden. Op de schouder zitten wilden ze niet meer.

Ja, iedereen mag zijn mening hebben... Maar wees je ook bewust van de risico's en de gevaren die er aan kortwieken vast zitten en realiseer je dat kortwieken echt niet helpt om het vertrouwen van je parkiet te winnen, wat eerste vereiste is bij het tam maken. Wanneer jij daar eerst eens mee begint, met die bewustwording, dan zullen we zien of je die mening nog steeds deelt en ok, dan zullen we die respecteren.

nick

#79
heey,

Ik heb 2 vogeltjes die ene heet jimmba en kan wel vliegen die anderen (net nieuw) heet puckie en is kortgewiekt in de dierenwinkel.
Tuurlijk vind ik ook dat een vogel een vogel is dus moet kunnen vliegen.
En het kortwieken was ook een reden om hem eerst eens rustig te laten wennen.
Jimmba heb ik niet gekortwiekt en vloog de eerste keren tegen de ramen.
Jimm heb ik ook zonder kortwieken tam gekregen.
En die bewustwording had ik al lang.
maar nadat ik dit vorm heb gelezen vind ik dat niet alle meningen gerespecteerd worden.

Nogmaals ik vind ook dat een vogel hoort te vliegen.

Ps: niet zo bod bedoelt als er staat

Gr nick