Kortwieken: informatief

Gestart door Caradow, mei 30, 2005, 11:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FairyQueen

Zijn er hier ook mensen die hun vogels (deels) gewiekt hebben ivm met de veiligheid buiten de kooi?

Durf mijn lieverds nu namelijk niet los te laten omdat ze zich aan zoveel plaatsen kunnen bezeren. Kun je wel zeggen pas je huis dan aan maar dat is hier geen optie. Als ik ze deels zou laten wiekken (dus wel fladderen en de landing kunnen breken) zouden ze wel los kunnen. Lijkt mij dat ze er dan dus meer aan hebben om gewiekt te worden. Nu laat ik ze namelijk niet uit de kooi, dan zou dat wel kunnen.

Safrena

Citaat van: FairyQueen op maart 09, 2008, 11:46:35
Zijn er hier ook mensen die hun vogels (deels) gewiekt hebben ivm met de veiligheid buiten de kooi?

Durf mijn lieverds nu namelijk niet los te laten omdat ze zich aan zoveel plaatsen kunnen bezeren. Kun je wel zeggen pas je huis dan aan maar dat is hier geen optie. Als ik ze deels zou laten wiekken (dus wel fladderen en de landing kunnen breken) zouden ze wel los kunnen. Lijkt mij dat ze er dan dus meer aan hebben om gewiekt te worden. Nu laat ik ze namelijk niet uit de kooi, dan zou dat wel kunnen.

Hey FairyQueen

En inderdaad, ik zou je zeggen, pas je huis een beetje aan, en dat is altijd wel een optie, zo moeilijk is dat niet. Of laat ze vrij vliegen in een aangepaste kamer
Ik zelf blijf erbij dat korwieken om tam te maken of omdat ze "zogenaamd niet veilig is" echt geen optie

Ik heb hier ooit gezien wat kortwieken kan doen met parkietjes. Mijn lieve meisje Winnie was ooit gekortwiekt door de kweker, gewoon omdat hij ze dan beter kon pakken, de lieverd was helemaal niet gelukkig. Pas toen ze weer netjes kon vliegen, "bloeide " ze weer helemaal open, je merkte gewoon het verschil dat ze weer helemaal gelukkig was
Vele groetje

Petr@

Ja gewoon je huis een beetje aanpassen.Heb ik ook gedaan,want mijn huiskamer was dus helemaal niet vogel vriendelijk.Grote vazen weggedaan,glazen op geborgen.Heb nu 3 grote schommels aan het plafond bevestigd ,speeltuintje neer gezet.Heerlijk vinden ze het om hun vleugels te gebruiken.En ja ze zullen het in het begin een beetje eng vinden om in de kamer tevliegen.Maar als ze een maal de boel verkent hebben zoeken ze zelf een plekje om naar toe tevliegen.Hier zitten ze graag hoog boven opde boeken kast.Dus om ze nou telaten kort wieken om dat je bang bent dat ze ergens tegen aan kunnen vliegen nee.Maak het gezellig voor ze in de kamer.



Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Fenixjuh

hoi,
jah hoor, mijn eerste vogel is bij de kweker ook gewiekt, aan één kant, en maar voor een klein deel. Hij heeft altijd kunnen vliegen, maar deze kweker was nogal dol op vogeltjes, en hij had vaker meegemaakt dat mensen niet doorhadden hoe snel de jonkies waren. Vandaar dat hij standaard elk jonkie wiekte, of half-wiekte.
Ik heb er nooit wat van gemerkt, hij heeft vanaf jongs af aan mooi in balans gevlogen.
groetjes!!

FairyQueen

Kan vrij weinig doen aan die hele grote glaspui ongeveer midden in mijn kamer, er is hier ooit een serre aangebouwd, het oude kozijn zit er nog. Kan ook vrij weinig doen aan de antieke meubels die hier nog staan van mijn oudoom. Wonen maar voor een jaar in dit huis. Heb het grootste gedeelte van al het glaswerk en de kaarsen al weg. Hebben ook een open keuken. En een van de aquaria kunnen we niet afdekken. Sorry maar ik zie hier naar mijn zin teveel onveilige situaties voor mijn vogeltjes. Dacht dat ik al gezegd had dat ik vrij weinig tot niets aan mijn huis kan aanpassen?

Zolang ik het gevoel heb dat het niet veilig is gaan ze niet los, dus denk dat ze toch gewiekt gaan. Niet dat ze t niet naar hun zin hebben in de kooi, maar lijkt me dat ze ook wel lekker rond willen fladderen. Heb al wel overlegd met dokter Feld, die zou ze deels kunnen wiekken.

roha

Citaat van: FairyQueen op maart 10, 2008, 08:24:56
Kan vrij weinig doen aan die hele grote glaspui ongeveer midden in mijn kamer, er is hier ooit een serre aangebouwd, het oude kozijn zit er nog.
Je kan wat voor de ramen hangen, zodat ze door hebben dat dat een afscheiding is waar je niet langs kan
Kan ook vrij weinig doen aan de antieke meubels die hier nog staan van mijn oudoom.
Dit moet geen probleem zijn voor de vogels, daar vliegen ze overheen.
Wonen maar voor een jaar in dit huis.
Dat scheelt en kun je bij jullie nieuwe woning wel rekening houden dat het parkietproof is
Heb het grootste gedeelte van al het glaswerk en de kaarsen al weg. Hebben ook een open keuken.
Laat ze er niet uit wanneer je kookt en ventileer goed, ivm luchtjes en teflon.
En een van de aquaria kunnen we niet afdekken.
Misschien voor eventjes er wel iets opleggen? Ik denk dat ze daar ook wel overheen vliegen en anders houdt je het goed in de gaten, dat ze er niet bij kunnen.
Sorry maar ik zie hier naar mijn zin teveel onveilige situaties voor mijn vogeltjes. Dacht dat ik al gezegd had dat ik vrij weinig tot niets aan mijn huis kan aanpassen?
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel meevalt met je huis, als je er maar contant bij blijft en het in de gaten houdt, in de kamer blijft en laat ze eerst iets korter eruit. Parkieten hebben een prima orientatievermogen, dus obstakels zijn best te vermijden. Het raam zou voor mij het grootste probleem zijn, dat ze daar niet tegenaan zouden vliegen, maar daar kun je wat voor hangen.

Zolang ik het gevoel heb dat het niet veilig is gaan ze niet los, dus denk dat ze toch gewiekt gaan. Niet dat ze t niet naar hun zin hebben in de kooi, maar lijkt me dat ze ook wel lekker rond willen fladderen. Heb al wel overlegd met dokter Feld, die zou ze deels kunnen wiekken.
Ik denk dat je het een stuk onveiliger maakt voor de parkieten wanneer je ze juist wel gaat kortwieken. Parkieten redden zich vaak prima. Zolang ze niet ergens gemakkelijk achter kunnen komen/vallen. Of ergens tegenaan vliegen, waarvan parkieten denken dat ze erdoor kunnen. Wij hebben ook van alles aan het plafond hangen en dat is een prettige landingsplek voor ze.
Je moet het gewoon uit proberen en dan merk je wel dat het allemaal wel meevalt.

Groeten Hanneke

Moppers

CiteerZolang ik het gevoel heb dat het niet veilig is gaan ze niet los, dus denk dat ze toch gewiekt gaan.

Ik snap niet helemaal waarom je ze dan nog zou kortwieken. De situatie wordt er niet veiliger op als ze gewiekt zijn, de risico's die je noemt bestaan dan nog steeds.
Is er misschien een andere kamer waar je de kooi neer kunt zetten en waar geen risico's zijn die niet op te lossen zijn? Daar moeten ze dan natuurlijk wel een aantal dagen wennen voordat ze los kunnen, maar dan kan het tenminste.

Dolce

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar toch wil ik het eventjes kwijt.

als je je parkietje dan toch wilt kortwieken,   WIEK DAN NOOOOOIT DE STAART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

als je de staart eraf knipt,  :o gebeuren er dus zeker weten ongelukken, want de staart hebben ze nodig om te remmen en te landen. als ze proberen om toch te vliegen wat dan niet lukt knallen ze nog ongelukkiger neer.

dit na aanleiding van een filmpje wat ik zag en waar ik met tranen in mijn ogen naar keek......

http://nl.youtube.com/watch?v=YqilZXMFGrY&feature=related

(en mensen doe deze truc niet na, naalden zijn scherp en gevaarlijk..... >:( )

Parkieten-Freak

Ik heb net een zestal reacties verwijderd op de laatste 2 pagina's van dit topic die eigenlijk niet bijdragen aan de discussie.
Reacties die louter bestaan uit zinnen als "wat zielig" en "wie doet nou zoiets" leveren namelijk geen echte bijdrage aan de discussie.
Dus: graag weer ontopic!  ;)


Wouter

Pas op dat je ze niet net voor of in de rui kortwiekt, want dan heeft het geen effect. Ik heb mijn tommy in de rui gekortwiek en nu heeft hij allemaal uitstekende slagpennen. Dit is niet mooi, maar dat maakt mij niet uit. Vliegen kan hij nog redelijk goed maar Delfie kan het beter. Het had maar een klein beetje effect, want hij was minder bang en minder snel geneigd ergens anders heen te vliegen!

Fenixjuh

Minder bang NA het kortwieken??  ???    En wat dacht je dan van het ineenduiken, en het platleggen van veertjes, of uit jouw vogel zo zijn comfort?  :-\

roha

Citaat van: Delfie op augustus 28, 2008, 15:54:13
Pas op dat je ze niet net voor of in de rui kortwiekt, want dan heeft het geen effect. Ik heb mijn tommy in de rui gekortwiek en nu heeft hij allemaal uitstekende slagpennen. Dit is niet mooi, maar dat maakt mij niet uit. Vliegen kan hij nog redelijk goed maar Delfie kan het beter. Het had maar een klein beetje effect, want hij was minder bang en minder snel geneigd ergens anders heen te vliegen!

Waarom heb je Tommy gekortwiekt dan?

Parkieten zijn prooidieren en normaal gedrag daarbij is vluchten, dus wegvliegen. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat Tommy minder bang is geworden, omdat jij 'm hebt gekortwiekt.
Logisch dat hij niet zo gauw wegvliegt.
Ik heb hier een parkiet, die door omstandigheden per ongeluk zijn rechter vleugelpennen heeft verloren (op 1 kleintje na) Hij mag heel graag vliegen, maar het gaat nu niet zo goed meer en daarom vliegt hij wat minder snel de kooi uit.
Tommy heeft zich er waarschijnlijk bij neegelegd dat hij niet zo goed meer kan vliegen (het kost ook nog eens extra energie om een stukkie te vliegen), maar als alles weer is aangegroeid, zal hij hoogstwaarschijnlijk weer net zo snel wegvliegen.

 

Dolce

Citaat van: Fenixjuh op augustus 30, 2008, 00:59:45
Minder bang NA het kortwieken??  ???    En wat dacht je dan van het ineenduiken, en het platleggen van veertjes, of uit jouw vogel zo zijn comfort?  :-\
wat bedoel je daarmee, het ineenduiken en platleggen van veertjes??  :-[

Wouter

Citaat van: roha op augustus 30, 2008, 10:43:19
Waarom heb je Tommy gekortwiekt dan?

Parkieten zijn prooidieren en normaal gedrag daarbij is vluchten, dus wegvliegen. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat Tommy minder bang is geworden, omdat jij 'm hebt gekortwiekt.
Logisch dat hij niet zo gauw wegvliegt.
Ik heb hier een parkiet, die door omstandigheden per ongeluk zijn rechter vleugelpennen heeft verloren (op 1 kleintje na) Hij mag heel graag vliegen, maar het gaat nu niet zo goed meer en daarom vliegt hij wat minder snel de kooi uit.
Tommy heeft zich er waarschijnlijk bij neegelegd dat hij niet zo goed meer kan vliegen (het kost ook nog eens extra energie om een stukkie te vliegen), maar als alles weer is aangegroeid, zal hij hoogstwaarschijnlijk weer net zo snel wegvliegen.

 

Kortwieken deed ik omdat mijn moeder het wilde, want zij is bang voor de vogels. En aangezien tommy erg tam is vloog hij de hele tijd naar verschillnde mensen. Mijn moeder wilde dit niet en daarom heb ik hem gekortwiekt, maar nu heeft hij een plekje op mijn kamer en is dat niet meer nodig. Minder bang was hij inderdaad niet dus dat heb ik fout gezegd, sorry daarvoor... mr hij was minder geneigd ergens anders heen te vliegen en dat is uiteraard logisch.

Ria

Ook al is het een tijdje geleden dat hier is gepost,toch wil ik er nog aan toevoegen dat ik enorm spijt heb dat ik Rocky ooit heb gekortwiekt,en nu dat Puncky bij hem in de kooi zit,en wel kan vliegen zit hij soms erg sneu te kijken maar red zich verder prima vooruit door zich aan de tralies met zijn snavel en pootjes vooruit te bewegen.
Rocky probeert eht dan weleens om te vliegen in de kooi,en heb dan ook besloten om zijn vleugels weer aan te laten groeien zodat hij gezellig met Puncky samen kan vliegen

hillie

Nou Ria na de eerst volgende rui kan die waarschijnlijk wel weer vliegen.
En als dat niet zo eerst zijn dan de rui daarop want niet alle veren verliezen ze tegelijk.
Gewoon nog even een geduld hebben dus.

1972marloes

Hoe staan jullie dan t.o tippen , dat is een soort langwieken.
alleen de uiterste topjes gaan eraf. hierdoor moet de parkiet meer moeite doen om in de lucht te blijven
en omhoog vliegen. hun condietie en spieren gaan hiervan vooruit.
Ze halen een minder hoge snelheid waardoor ze  beter leren landen en technischer  zijn met de kleine huiskamer omgaan.

let wel de vogel kan dan dus nog vliegen ook omhoog maar dan met meer moeite

Caradow

Dit heeft bij een licht vogeltje als een grasje helemaal geen effect.

Een van de problemen bij het wieken van grasjes is juist vaak al (wanneer er een medische oorzaak is) dat de grasjes veel korter gewiekt moeten worden om hetzelfde effect te bereiken als bij een grotere parkiet of papegaai.

lovesbudgies

#138
Ik zal eerst even eerlijk zeggen dat ik niet alle 7 pagina's vol meningen heb doorgelezen, maar wel het eerste en laatste gedeelte.

Ik zit een beetje met een kortwiek dilemma, eigenlijk ben ik het met Caradow eens, niet kortwieken, tenzij er een medische reden voor is.
Maar wij (ik en mijn ouders) gaan binnenkort verhuizen, mijn vader heeft het huis van mijn opa gekocht, en ik, mijn ouders en mijn opa
gaan daar met zijn vieren in wonen.
Mijn opa heeft de ziekte van Alzheimer en daarnaast ook kanker, hoelang hij nog te leven heeft weten we niet, maar waarschijnlijk nog
een of twee jaar.

Mijn 5 grasparkietjes gaan natuurlijk mee, één kamer wordt helemaal ingericht als parkietenkamer, met een bed en een kast voor mij. ( :P)
Maar één van mijn parkietjes, Poekie, is heel erg tam, hij zit eigenlijk altijd bij mij, heeft ook een eigen kooi in de huiskamer, en alleen als
ik weg ben is hij in de parkietenkamer. Als ik in of uit die kamer loop moet hij altijd mee, hij blijft liever niet in de kamer, hij gaat liever met mij mee.

Nu is het dilemma, mijn opa is dus dement, en laat altijd (en dan bedoel ik echt altijd, de hele dag) de voordeur en de tussendeur van de
hal naar de woonkamer openstaan, hij gaat vaak naar de tuin en terug, dus de voordeur staat constant open.
Als ik dus de kamer uit zou lopen, en Poekie gaat gauw op mijn schouder zitten om ook de kamer uit te gaan,
dan kan hij zo rechtstreeks de voordeur uit. Bij een nieuwbouwhuis gaat dat niet zo snel, maar dit huis heeft een hele grote, open hal, een open trap,
en de deur van de slaapkamer zit gelijk aan de hal en hij kan dus echt zo de voordeur uit. Ook als hij in de huiskamer is, en mijn opa zou binnenkomen
(laat dus de voordeur en tussendeur openstaan) kan Poek zo naar buiten vliegen. Zeggen dat de deur dicht moet heeft weinig zin, mijn opa is slecht
horend, dus hij hoort het niet, en hij is zo dement dat hij eerst even moet nadenken over wat je bedoeld met 'deur dicht'.

Jullie begrijpen, ik vind het erg eng met al die deuren open. Poekie niet de parkietenkamer uitlaten vind ik niet echt leuk voor hem, aangezien hij graag
bij mensen is. Maar als hij gekortwiekt is, en ik ben werken, dan moet hij dus in de parkietenkamer, en zit hij met 4 vliegende parkietjes. (Al kan ik hem
dan ook alleen in de kooi in de huiskamer zetten, met een kooislotje erop, maar dat vind ik ook weer niet zo leuk, hij is alleen zijn niet gewent)
Hij kan best een druk ventje zijn, en een echt brokkenpilootje, ik heb altijd gezegd dat ik blij ben dat hij kan vliegen... als dit niet zou spelen zou ik
hier ook nooit over nadenken.
Als ik hem zou kortwieken, dan is het alleen nu voor deze zomer, daarna zien we wel weer, ik zou hem niet voor 2 jaar kort laten wieken.

Dus, kortwieken, of toch maar niet? (ik weet het even niet!)

Mirjam

Pfoe, meid wat een dilemma...

Ik ga hier eens flink over nadenken en kom er nog op terug!

Mirjam