ruzie tijdens het broeden

Gestart door karin v h, juni 04, 2006, 17:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Ik heb 4 parkieten, moeder heeft een eigen grote kooi met broedblok. De andere 3 hebben een eigen kooi en het mannetje kruipt iedere keer bij het vrouwtje in de kooi of ze zijn samen los. Vrijen echt de hele dag door.
Nu hebben ze gisteren schijnbaar een behoorlijke ruzie gehad en het bebroedde vrouwtje de nagel eraf gebeten, dus alleen nog een stompje. Bloedbad!
Als ik een poging doe om het schoon te maken vliegt ze mij aan. :-\
Als ze er weer uit zijn maken ze steeds ruzie en gaat weer het 'pootje' eraan, vanmorgen weer een enorm bloedbad, de dikke druppels hangen eraan.
Moet ik nou het vrouwtje helemaal isoleren of mogen ze nog bij elkaar.
Kan het kwaad als er niets aan het pootje gebeurd???? :(
Ze heeft 1 eitje gelegd en we zijn 3 dagen verder en er komt niets meer, ze wil ook niet meer in het broedblok, alleen als ze moe is gaat ze 'naast' het eitje zitten eten? ;)
Groetjes karin

Sara

Wat ik uit je verhaal begrijp,is dat er een vrouwtje helemaal alleen zit in een kooi met een broedblok,en dat er 3parkietjes appart zitten in een kooi,waaronder ook het mannetje dat eigenlijk een koppeltje is samen met het vrouwtje dat alleen zit in een kooi :-[En dat koppeltje is alleen samen als ze los mogen vliegen en de kooien open staan.Dat is dan toch wat ik eruit begrijp.. :'(
Als ik het fout heb,verbeter me maar.
Maar als je je parkietjes wilt laten broeden zet je het koppeltje samen in één kooi met een broedblok.
Ik heb toen ik hier mijn 2 koppeltjes de eerste keer liet broeden,ze samen laten zitten(in de volière) maar daar kwam ook een gevecht van tussen de popjes uit jaloezie.Nu de 2 koppels apart zitten gaat dat allemaal prima.Als dat nageltje zo hard bloedde zou ik er eens mee naar de dierenarts..Want dan is er waarschijnlijk in 'het leven' gebeten.
Ik zou het vrouwtje dan ook alleen laten nu,en beter geen broedblok meer ophangen.Misschien kan iemand anders van het forum je betere raad geven.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Hey Karin

Ben je helemaal zeker dat het tweede parkietje dat bij je broedend popje komt een mannetjes is???

Normaal moet je een koppeltje samen houden in een kooi om te broeden. Dat is echt nodig omdat het mannetje meehelpt en het popje voed tijdens het broeden.

Omdat er maar een eitje in ligt zal zij dit ook niet gaan uitbroeden. Popjes broeden pas vanaf het tweede eitje.
Als ze binnen en dag of twee nog niet broed zou ik het eitje gewoon weghalen. en het broedblok weghalen tot je popje weer sterk genoeg is en tot het pootje helemaal hersteld is.

Het pootje moet inderdaad ook verzorgt worden en ontsmet worden met een niet alcoholisch ontsmettings middel (iso betadine)
Verder zou ik ook voor je opnieuw begint met broeden eerst even goed onderstaande link doorlezen

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Na het ontsmetten van het pootje en het verwijderen van het broedblok zou ik het popje samen met haar mannetje samen in de kooi doen.

Als je later opnieuw probeert laat het mannetje dan bij het vrouwtje zitten en zorg dat er geen andere popjes bij haar in de buurt kunnen komen. zorg er ook voor dat je parkietjes de goede leeftijd hebben

vele groetjes

karin v h

Hoi  Safrena,
Aan zijn gedrag te zien is het zeker een mannetje, hij zit constant op haar rug en hij heeft een blauwe neus.
Het mannetje zit er wel de hele tijd bij maar vraagt naar mijn idee alle aandacht op zodat ze geen tijd heeft voor het broedblok. De leeftijden zijn aardig goed. Vrouwtje 5 jr. mannetje bijna 1 jaar.
Het pootje is alleen het probleem, ze laat zich n.l. niet meer pakken, ze bijt mij tot bloedens toe, dus dat is heel lastig.
Ik ben bang dat het 2 e vrouwtje enorm jaloers was, want het was 'haar' mannetje zij waren eerst een paartje.
Het mannetje laat ik nu ook constant bij haar, afwachten denk ik!
Bedankt voor je reactie.
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Is het de eerst keer dat je popje eitjes legt???

zo ja neem je wel grootte risico's
In het artikel over broeden staat dat een popje niet ouder mag zijn dan 5 jaar
dus zou maar heel voorzichtig zijn met het laten broeden van je parkietje
Een mannetje kan prima vanaf 10 maand liever 1 jaar

vele groetjes

karin v h

Hallo Baasje van Arno,
Het vrouwtje zit niet alleen, ze zijn als ik thuis zijn met zijn vieren los.
Ik ontdekte al vroeg dat 4 vogels en 1 broedblok ruzie gaf. >:(
Nu heeft het paartje het vrouwtje wat geen partner heeft zitten jennen en dat werd vechten.
Het vrouwtje zit als ik weg ben samen met het mannetje in het broedblok maar ik heb geen idee hoeveel tijd ze op haar nest moet zitten want dat neemt ze volgens mij niet zo nou! ::)
Ze hebben inderdaad in het leven van haar pootje gebeten! Zal morgen contact opnemen met de dierenarts.
Bedankt voor je reactie.
Groetjes



Safrena

Hey Karin

Een broedblok voor twee koppeltjes is inderdaad geen goed idee

Een of twee broedblokken meer dan je koppeltjes hebt is belangrijk

Misschien toch een idee om even de link over broeden te lezen die ik in een van bovenstaande berichtjes heb meegegeven

vele groetjes

karin v h

Ho Safrena,
Ik zal het nakijken ze is volgens mij of 4 of 5 jaar.
Het is inderdaad de eerste keer dat ze een eitje legt.
Hoi kan ik ervoor oppassen? Wat kan ik er aan doen.
Ik heb een broedblok aan de kooi hangen en een broedblok apart voor het andere vrouwtje staan.