Uitvliegen, zelfstandig worden van jongen

Gestart door sjakie, juni 04, 2006, 15:26:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjakie

Hey,

gisteren zijn er twee van de vier jongen uitgevlogen?  Maar het vliegen lukt nog niet zo goed en ze zitten dus de hele dag op dezelfde plaats bovenop hun nestkastje.  De moeder gaat er ook niet meer bij om ze te voederen. 
Is dit normaal? 
Moeten de jongen normaalgezien al zelfstandig kunnen eten en zo?

Safrena

Hey sjakie

Welkom op het forum

Na vier weken vliegen de eerste parkietjes uit maar zijn ze helemaal nog niet zelfstandig
Dan is het de taak van de papa om ze verder te leren om zelfstandig te eten en leren vliegen

Rond de 6 à 7 weken moeten ze normaal goed vliegen en zelfstandig eten

vele groetjes

sjakie

Citaat van: Safrena op juni 04, 2006, 19:39:41

Dan is het de taak van de papa om ze verder te leren om zelfstandig te eten en leren vliegen


Toen de jongen twee weken uit hun ei waren gekomen, is de papa gestorven! 
Gaat dit dan geen probleem geven?

Safrena

Hey Sjakie

Wat erg dat de pa overleden is :'(

Het is al vaker gebeurt dat de mama de taak op zich neemt en de kleintjes alleen verder groot brengt.
Dit is al meedere malen goed verlopen ;)
Zorg er wel voor dat er dan ook steeds eten in het broedblok ligt voor het popje

vele groetjes

sjakie

hoeveel dagen, weken, .... kan er zo tussen zitten wanneer het eerste en het laatste jong uitvliegt?

Safrena

Hey sjakie

Daar zit neit zoveel verschil tussen omdat ze allen om de dag geboren worden

Je kan het verschil zelf ongeveer tellen tussen het oudste parkietje en het jongste

als je vier kleintjes hebt zal het ongeveer een week verschil zitten tussen het uitvliegen van het oudste en de jongste

Vele groetjes

sjakie

Zaterdag zijn er twee uitgekomen,
vandaag (woensdag) is er nog eentje uitgekomen, nu zit er nog 1 in het nest.
Dus tegen het weekend hoop ik op het laatste...

Het zijn allemaal blauwe, en hoe ouder da ze zijn, des te lichter is het blauw, dus ze zijn gemakkelijk uit elkaar te houden  :P

;D

sjakie

Het laatste jong is ook uitgekomen, maar aan deze zijn pootjes hangt nog aangekoekt vuil,
gaat die er vanzelf af of moet je hierbij een handje toesteken?
Zo ja, hoe doe je dit het best?

Cheers

Safrena

Hey sjakie

zou nog even wachten met helpen
Normaal wordt dit door het popje mooi gemaakt ;)

Mocht het tegen deze avond of morgen er niet af zijn kun je het zelf doen met een klein wattenstaffje gedrenkt in lauw water
Let wel dat je het kleintje er niet uithaald daarvoor is het nog veel te jong en te vroeg.
doe het ook heel voorzichtig want alles is nog heel broos

vele groetjes

Annika

ik neem aan dat ie bedoeld met uitkomen uit het blok ? Want het topic gaat toch over uitvliegen? Of ik heb ik het verkeerd ?

Dan kun je wel het pootje schoon maken mocht het popje dat niet doen.

hoe gaat het inmiddels met voeren? heeft het popje de taak overgenomen? Echt heel naar dat het mannetje is gestorven  :(

sjakie

Citaat van: Annika op juni 08, 2006, 15:10:54
hoe gaat het inmiddels met voeren? heeft het popje de taak overgenomen? Echt heel naar dat het mannetje is gestorven  :(

popje doet dit alleen, maar heeft er wel serieus veel werk mee
nu zit ze ook nog het kastje uit te kuisen waar de jongen hebben ingezeten.
Doen die dat altijd?

cheers

Annika

hier heb ik het niet gezien eigenlijk, ik deed het zelf wanneer het begon te 'ruiken'

Maar bedoelde je met uitkomen nou uit het ei of uit het blok? want dat wilde ik nog wel graag weten. Uit het blok zeker?

sjakie

ja, uit het blok.  allé ik gebruik het woord nestkastje, maar dat komt mss omdat ik uit belgie ben en jullie daar een ander woord voor hebben  :)

als de poot morgen nog niet goed is, zal ik het zelf doen.

wel een grappig zicht vandaag toen de vier jongen, op de rand van een waterschaal zaten, met allevier hun staart in het water  ;D