Xtravital, warm weer

Gestart door Ingrid, mei 29, 2005, 22:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Misschien een rare vraag, maar hoe kun je weten of het parkietenvoer bedorven is, zijn er kenmerken waar je op kunt letten? Vooral bij Xtravital, waar eivoer aan toegevoegd is, is dit warme weer volgens mij "gevaarlijk" omdat eivoer nog al snel aan bederving onderhevig is?
Of loop ik gewoon te miepen  :?.

Gr. Ingrid

Sonja

Hoi Ingrid,

Je loopt niet te 'miepen', hoor.  :lol:
Als je wil weten, hoe vers het parkietenzaad is, kun je eens proberen de zaadjes te laten ontkiemen.
Als het voer oud is, ontkiemt het niet.
Hoe je zou kunnen zien, of het bedorven is, weet ik helaas niet. Wel dat er in oud voer beestjes kunnen zitten, ik heb me weleens laten vertellen, dat die ontstaan uit het voer, als dat te lang wordt bewaard.
Dit begint met het aaneen klonteren van de zaadjes. Als je dit ziet, zou ik zeggen: meteen weggooien!
(ik heb zelf ooit weleens een pak voer gehad, met van die vieze beestjes erin, bah) Gelukkig op tijd ontdekt, nog voordat ik het mijn vogels had gegeven!

Groetjes, Sonja.

Ingrid

Hoi Sonja,

Bedankt voor je reactie! Nou dan is het parkietenzaad prima in orde, ik heb het juist laten ontkiemen. De weelderige bos groen is inmiddels gemaaid  :lol:.

Gr. Ingrid

Dick uit Aruba

Mag ik er vanuit gaan dat er op de verpakking een houdbaarheidsdatum staat en instructies hoe het voer te bewaren?

Ik denk dat als men het droog en "koel" bewaart (keukenkasje), de houdbaarheidsdatum een goede graadmeter is. Het eivoer is natuurlijk gedroogd erdoorheen gemengd, dus zal niet snel bederven. Het wordt allemaal een ander verhaal als men etenswaren bewaart op een plaats met een hoge vochtigheidgraad.

Op Aruba is het altijd warm en mijn hygrometer wijst nu ook 65% aan. De zaden die nog in de plastic zakken zitten zijn en blijven prima in orde en zweten niet. Echter, de opengemaakte zakken, zo ook het eivoer, stop ik in plastic afsluitbare containers.

"Miepen"? Miepte iedereen maar zo!  :)

Dick.

Jorijn

Je kan het merken als het voer er behoorlijk droog uitziet en aanvoelt, Ook ruikt het een beetje muf / schimmelachtig ;)

8)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Lenthe

ik heb ooit eens in ander parkietenvoer eitjes gehad van maden en motten.
Ik zag ineens een dikke maai uit z'n bakje lopen en heb toen het voer nagekekn wat ik overigens een week daarvor gekocht had. er zaten allemaal kleine witte eitjes die als groepje bij elkaar kleefde in. Ik ben toen terug gegaan naar die winkel en die zei dat dat kwam omdat het voer niet meer besproeit mag owrden. IOk moest het maar in de vriezer een dag leggen en dan ontdooien, dan waren die eitjes dood.

Het vreemde is alleen, dat ik dat toen maar met 2 zakken had gehad en later nooit meer. Ik ben overigens ook overgegaan op xtra vital en daar heb ik nog nooit iets in gevonden.

Parkieten-Freak

Nooit bedorven voer aan vogels geven, ook niet als het ingevroren is geweest. Sommige schimmels en of bacterien overleven deze temperaturen namelijk.
Het komt voornamelijk voor bij "oud voer".
Reden te meer om XtraVital te kopen: het zit in folie verpakt, wel zo hygienisch!


Anita & Marisa

Ja precies Anneke, helemaal mee eens!

Ook is het belangrijk dat je het voer in het bakje van je parkiet elke dag ververst, dus niet langer in het bakje laten zitten. Het voer kun je in een afgesloten bak bewaren en op een koele plek bewaren! Op deze manier kan het niet mis gaan :wink:

Veel liefs,
Anita en Marisa.