Manier om 'moeilijk' etertje aan nieuw voer (o.a. pellets) te wennen

Gestart door budgie, juni 02, 2006, 17:22:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Mijn parkiet Sjakie, een 'lastig' etertje, vliegt, loopt en zit de hele dag los in de kamer. De salontafel is helemaal voor hem ingericht met speelgoed e.d.
Ik kwam op het idee om overal op die tafel hoopjes fijngemaakte pellets en XtraVital te strooien.
En wat blijkt nu? Sjaak vindt het uitermate leuk om op diverse plaatsen, al scharrelend, iets van het voer op te pikken en te eten. Op deze manier 'zoekt' hij zelf zijn eten op. Hij is er een groot gedeelte van de dag mee bezig.
Kortom: een echte 'scharrelparkiet'. Als hij aan de nieuwe smaakjes is gewend, doe ik het voer weer in zijn bakjes. Dan kan ik het ook volgens voorschrift gaan doseren. Misschien is dit een tip voor de eigenaars van andere 'moeilijke' etertjes.

Nina

Over moeilijke etertjes gesproken.. Dan ben je bij mij aan 't goede adres. ;)

De moeite voor het proberen waard, vind ik, je hoort er nog van!

Parkieten-Freak

Dit vind ik een hele leuke tip Budgy!
Laat eens weten of het op deze manier lukt om de vogel over te zetten op pellets! Als dat zo is zet ik het op de FAQ pagina. ;)


Jippie

Dit heb ik met (wijlen :() Jip ook geprobeerd! Ze wilde het wel als het op een bordje of op de tafel lag, maar niet in haar voerbakje... Maar ach, misschien vond ze het servies gewoon heel mooi ;)! Ik hoop dat het met Sjakie gaat lukken, Budgie! Heel veel succes!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

budgie

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 02, 2006, 22:40:12
Dit vind ik een hele leuke tip Budgy!
Laat eens weten of het op deze manier lukt om de vogel over te zetten op pellets! Als dat zo is zet ik het op de FAQ pagina. ;)

Ik houd jullie op de hoogte, Parkieten-Freak. Sjakie is echter nog een 'beginneling'. Naast het zaadmengsel van XtraVital krijgt hij van Harrison's Bird Foods op het ogenblijk 'High Potency Mash'. Hij eet er redelijk goed van, maar vraagt duidelijk ook nog om zaden. Voorlopig is het in ieder geval een zeer vermakelijk tafereeltje: Sjaak scheurt regelmatig van het ene uiteinde van de tafel naar het andere in zijn 'speurtocht' naar voedsel. Hij vindt zichzelf waarschijnlijk erg succesvol, want overal valt wel iets op te pikken voor hem. Een prettige bezigheid voor een grasparkietje! Hij is trouwens tegenwoordig ook gek op 'wild' groen, waaronder vogelmuur. Sjaak eet dit met verbazingwekkende snelheid! Even terzijde: hij heeft sinds vijf dagen 'model'uitwerpselen en er is niet één onverteerd zaadje meer in te vinden. (Staat los van ander voer.) Z'n vriendje, dat nu nog bij Melanie woont, kan dus gerust komen!

Elfje

Dat plan had ik ook. Een bakje met pellets in de speeltuin. Joep en Pino vinden het heerlijk om af en toe en bolletje te eten in de speeltuin, maar owee als dat spul in hun etensbak zit, dan moeten ze er ineens niets meet van hebben.

Maar ik blijf volhouden.

Groeten Elfje

Chantalleke

Zo is het Elfje, gewoon volhouden!! Onze dierenarts vertelde dat het bij sommige parkietjes wel een jaar kan duren voordat ze over willen.

Bij ons thuis merkte ik ook dat de interesse in de pellets toe nam als ik er mee bezig was ze te pletten. Dan werden ze zo van de snijplank af gegeten als ik de lepel waarmee ik plette ook maar een cm op had getild  :P Verder doet een klein mespuntje pindakaas door de pellets ook wonderen  ;) Ik moest de pellets wel pletten, want anders werd de pindakaas gewoon van de bolletjes afgelikt  :-X

Veel succes allemaal...enne...de volhouder wint meestal  :P

Chantal