Ivory

Gestart door Maur@, mei 29, 2006, 17:51:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

vliegt vanmorgen een stukje in de kamer, ze was even met Baby en de kleintjes uit de kooi en ze stort zo in de vlucht van een meter of anderhalf plat op haar rug op de grond en bleef liggen. Daphne, onze dochter en ik, zien het gebeuren en ons hart zat bovenin ons keel. We konden haar pakken, ze stapte op Daphne haar vinger en bleef gewoon versuft zitten. Ze staat de hele dag nu al apart met Baby op een andere kamer. Ik weet nu echt niet wat ik daarvan moet denken. Nog niet zo lang geleden waren we bij de dierenarts en die vertelde ons dat ze "gezond" was al had hij ook het idee dat ze niet goed zag. Weet iemand waar bij een vogel zijn evenwichtsorgaan zit, net als bij de mens in zijn oren? Ze kan namelijk ook niet op één poot op de stok zitten anders valt ze bijna om.

Cutie_lover

Citaat van: Maur@ op mei 29, 2006, 17:51:43
vliegt vanmorgen een stukje in de kamer, ze was even met Baby en de kleintjes uit de kooi en ze stort zo in de vlucht van een meter of anderhalf plat op haar rug op de grond en bleef liggen. Daphne, onze dochter en ik, zien het gebeuren en ons hart zat bovenin ons keel. We konden haar pakken, ze stapte op Daphne haar vinger en bleef gewoon versuft zitten. Ze staat de hele dag nu al apart met Baby op een andere kamer. Ik weet nu echt niet wat ik daarvan moet denken. Nog niet zo lang geleden waren we bij de dierenarts en die vertelde ons dat ze "gezond" was al had hij ook het idee dat ze niet goed zag. Weet iemand waar bij een vogel zijn evenwichtsorgaan zit, net als bij de mens in zijn oren? Ze kan namelijk ook niet op één poot op de stok zitten anders valt ze bijna om.

Ik vind dit verdacht lijken op dat Joepie topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7678.0

Josephine

Daar ben ik het helemaal mee eens, ook zal ik even de dierenarts bellen!
groetjes Josephine

Parkieten-Freak

O, jee ....is ze ergens tegenaan gevlogen of viel ze spontaan tijdens het vliegen?
In het eerste geval zou het misschien een hersenschudding kunnen zijn, in het tweede geval misschien iets van neurologische aard. Heeft ze nog wel knijpkracht in de pootjes?


Maur@

Ze viel gewoon spontaan tijdens het vliegen, zo uit de lucht. We weten dat ze al niet zo goed vliegt, dus we laten haar er niet zo vaak uit. Vaak ook niet met de rest tegelijk. We deden het vanmorgen om ze aan de kuikens te laten wennen. Knijpkracht genoeg en ook bijtkracht.

Parkieten-Freak

#5
Ah jeetje wat ellendig voor Ivory...... :(
Wellicht is het dan toch door de klap en is het tijdelijk.
als ze kan knijpen met de pootjes is dat heel positief. (met de snavel natuurlijk ook ;)  )
Het zou inderdaad kunnen zijn dat er iets niet in orde is met haar evenwichtsorgaan.
Wellicht dat het morgen al weer wat beter is.
Misschien is het het beste om Ivory dan niet meer los te laten vliegen, zeker niet als ze al vaker problemen heeft gehad.


Maur@

Ja het gaat wel goed. Ze zit samen met Baby op Daphne haar kamer en apart van de rest naar de rest, beneden, te krijsen en roepen. Ik kan niet zien dat ze er ook maar iets aan over heeft gehouden. Maar vreemd en vaag blijf ik het vinden. Daphne en ik hadden het er net nog over, ze heeft absoluut iets met haar evenwichtsorgaan, dat kan niet anders. Daarom zit ze ook nooit op één poot te slapen, want dan valt ze om.

Daphne staat net achter me mee te lezen en zegt ook dat ze ziek is en dat Baby dit in de gaten heeft. Baby en Ivory zijn/waren een koppel. Altijd kopveren doen, altijd elkaar voeren. Baby kijkt amper naar Ivory om, al een tijdje niet meer. Hij heeft ook een ander vrouwtje gekozen. Ik heb hier ook al een topic over gehad. Hij beschermt haar nog wel, maar daar blijft het bij.

Morgenmiddag tussen 1 en 2 heeft de dierenarts tel. spreekuur. Ik zal hem dan eens raadplegen.

Safrena

Hey Maur@

Wat erg allemaal voor je en je parkietje :'(
Ik hoop dat het toch allemaal weer in orde komt

Als ik me niet vergis houden parkietjes hun evenwicht met hun staart :-\

Veel sterkte en hopelijk snelle beterschap voor Ivory

vele groetjes

Parkieten-Freak

#8
Het evenwichtsorgaan zit in het koppie, en de staart wordt inderdaad gebruikt bij het bewaren van het evenwicht.
Je kunt het vergelijken met een mens als hij of zij op 1 been staat: dan worden vaak ook de armen gebruikt om het evenwicht te bewaren. Die prikkels om de bewegingen te corrigeren ontstaan echter vanuit de hersenen.

Edit://
Nog even een toevoeging: ook het gezichtsvermogen speelt een rol bij het evenwicht.
Het gaat mis wanneer ergens in het evenwichtsorgaan of in de hersenen bij de informatieverwerking iets verstoord raakt. Dan raakt het evenwichtssysteem letterlijk uit balans. Wellicht is dat bij Ivory het geval en is ze daardoor neergevallen.

Het is inderdaad goed mogelijk dat Baby om deze reden een ander vrouwtje gekozen heeft.
Het is de natuur, en die is af en toe keihard.......:(


Maur@

CiteerHet is inderdaad goed mogelijk dat Baby om deze reden een ander vrouwtje gekozen heeft.
Het is de natuur, en die is af en toe keihard.......

Yep, maar gelukkig vinden wij haar nog wel superlief. :P

kaboutertjes


Ons Jochie die er helaas niet meer is, die viel ook regelmatig tijdens het vliegen plotseling naar beneden daar zijn we naderhand achter gekomen dat ie epilepsie had.
Bij teveel inspanning (dus ook met vliegen) had ie er last van. Viel dan plots naar beneden en moest dan even bijkomen, trok dan wel vaak met de vleugels en liep wat schuin.
Na een paar seconde was alles daarna weer goed.

Groetjes Sylvia

Maur@

CiteerNog even een toevoeging: ook het gezichtsvermogen speelt een rol bij het evenwicht.

Ik ben ervan overtuigd dat ze niet goed meer ziet. Ze is een albino en ogen van een albino zijn natuurlijk supergevoelig. Ze schrikt als je bij haar komt vanaf een bepaalde hoek. Je kunt haar beter eerst toespreken voordat je naar haar toe komt.

Door werk, feestdagen, autokeuring etc. kan ik pas a.s. dinsdag naar de dierenarts. Ik heb een afspraak gemaakt bij Dr. van Doormalen in Amsterdam, hij is de beste vogelarts in Nederland, ik laat het aan hem over. Ik heb het ook al met mijn dochter besproken, wat als Dr. van Doormalen zegt dat.....etc etc etc wat doen we dan?

Wij hebben samen besloten als Ivory pijn heeft of een uitzichtloos leven dan is het over en laten we haar met alle liefde die we voor haar hebben gaan. We gaan niet meer proberen, net zoals met Hompeltje, het leven te rekken voor ons eigen belang. Ivory gaat voor, haar leven, haar belang is het belangrijkste en niet hoeveel wij om haar geven.

Parkieten-Freak

#12
Dat vind ik een heel moedig en eigenlijk ook een waardig besluit wat je genomen hebt Maur@, ongeacht wat de uitkomst zal zijn.
Maarrrrr.....(ik probeer het toch) is het wellicht een optie om Ivory samen met een ander grasparkietje in een aparte, ruime kooi binnenshuis te houden?
Ik zou haar zeker niet meer in de kamer los laten vliegen. Albino's hebben inderdaad vaak problemen met de ogen, en hebben mogelijkerwijs ook bijkomende genetische afwijkingen die samenhangen met het fenomeen "albinisme".
Ik ben het met je eens dat de hamvraag in deze is hoeveel plezier Ivory heeft in haar parkietenleventje heeft met deze handicap. Misschien kan zij op aangepaste wijze toch ook een heel fijn leventje leiden! ;)
Wellicht kan dit Duitstalige artikeltje je nog wat meer informatie geven: het gaat over blinde grasparkieten.
http://www.birds-online.de/beh/blinde.htm
Veel sterkte Maur@!





Ingrid

Hoi Maur@,

Wat kan ik nog toevoegen aan wat PF heeft geschreven. Hopelijk heeft Ivory geen pijn en is haar leventje niet uitzichtloos, zodat ze mag blijven genieten in haar liefdevol huis.
Sterkte!

Groetjes, Ingrid

Maur@

CiteerMaarrrrr.....(ik probeer het toch) is het wellicht een optie om Ivory samen met een ander grasparkietje in een aparte, ruime kooi binnenshuis te houden?

Ze staat nu ook heel gezellie met de kuikens en Carla.
Even iets recht zetten. Ik heb door mijn wijze van schrijven een verkeerde indruk gegeven.

Als Ivory enkel blind is is er niets aan de hand hoor en zal ze tot ze oud en grijs is hier zijn. (hahahaha worden vogels eigenlijk grijs?) Echter als het een neurologische afwijking is, zeg bijv. epilepsie, dan moeten we denk ik niet te lang nadenken en eerlijk zijn.


Kleintjes

Hoihoi,

Wat 'n ellende Maur@, maar even over epilepsie (mocht Ivory dat hebben) dat is te behandelen. Ze gebruiken dezelfde medicatie als bij honden en katten, alleen dan in veel lagere dosis. De DA had mij dit ook aangeboden vanwege Pino, hij heeft epilepsie, gelukkig heeft de ouwe kerel er niet zo veel last meer van en ik heb d medicatie nog niet nodig gehad (heb 't overigens nog niet eens in huis hihi). Mijn DA had extra navraag gedaan voor mij, en epilepsie komt wel eens vaker voor en blijkt dus goed te behandelen.

Ik wens je verder veel sterkte en succes. Is misschien wel handig dat je deze ifno nu hebt, dan hoef je niet meteen aan 't ergste te denken als ze epilepsie blijkt te hebben.

Groetjes en veel liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kaboutertjes

Wij kregen inderdaad ook medicijnen voor ons parkietje wat eigenlijk voor katten en honden is tegen epilepsie, maar Jochie had al zoveel aanvallen gehad dat hij al te veel beschadigingen had en die lijdde er toe dat zijn vleugels misvormd waren en dat hij hierdoor te veel pijn had om bij ons te blijven, hij heeft na de medicijnen gekregen te hebben nog wel een paar jaar geleefd voor dat de misvormingen te erg werden.
Na de medicijnen heeft hij bijn geen aanvallen meer gehad.

Ik hoop dat het voor Ivory allemaal meevalt en dat ze ook nog een paar jaar jullie mag plezieren

groetjes Sylvia

Meltjuh

Oh Maura wat erg :(.
Ik hoop dat het niet te erg is met Ivory en dat ze nog een mooi leventje als vooruitzicht heeft en dat je niet over haar lot moet bepalen

sterkte ermee

Maur@

Eigenlijk had ik vandaag een afspraak bij de dierenarts. Maar die afspraak werd vanmorgen door de assistente afgezegd. Morgen om half twaalf zullen we het weten, dan is de nieuwe afspraak. Het is een muts die Ivory, zo denk je nou dit is niets en speelt ze met alles wat ze tegenkomt en zo denk je nou het gaat goed en zit ze als een "dood" vogeltje op een stok. Kaarsje een duimpjes draaien is heel welkom..................

Chicowen

Mijn duimpjes zijn in beweging hoor!
Heel veel sterkte.
Liefs
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.