onbevruchte eieren uitlatenkomen

Gestart door pepper, mei 27, 2006, 19:41:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pepper

mischien dat er mensen zijn die dit wilden weten ofzo
een buurjonge van mij heeft iets gehoord dat hij nu uitprobeerd een onbevrucht eitje in een pot stoppen de deksel er op doen en er zilverfolie over heen doen en dan op een warme plek zetten zo zal het eitje uitkomen na de normale broedtijd het zou kunne gaan lukken het eitje begint al de kleuren van een vruchtbaar eitje te krijgen bij sommige delen dus dat word spannend de komende dagen

Sara

Ik zou niet weten hoe uit een onbevrucht ei,toch een jonkie zou kunnen voortkomen.. ???

Maar toch succes ermee ;)

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Maur@

Citeeronbevrucht eitje

Het lijkt me stug, want bovenstaand geeft het al aan waarom ze niet uitkomen. Maar de wonderen zijn de wereld niet uit en ik ben benieuwd.

Kleintjes

Hoihoi,

lijkt mij, beter gezegd ons allebei, ook erg stug dat 'n onbevrucht eitje zal uitkomen. Als er geen bevruchting is geweest, is er ook geen embryo dat kuiken zal gaan worden. Tenminste, dat zegt de evolutie hihihi. Volgens 't geloof kan alles, kijk maar naar Maria, dus wie weet zijn de wonderen inderdaad nog niet de wereld uit zoals Maur@ zei ;) .

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Maur@

En wie gaat de jongen dan voeren? Vraag ik me dan ineens af.

Sara

En wat ik me ook afvraag,als er folie rondom de pot is kan je niks zien,en het is een pot met deksel dus zit er geen zuurstof in,wat als het ei uitkomt en je merkt daar niets van..Dan krijgt het jong toch helemaal geen lucht? ???

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pepper

nu je dat zegt lijkt het mij ook heel raar maar we weten
het over een paar dagen

Safrena

Hey Pepper

Nu moet je zelf even logisch gaan nadenken  :-X

Als een goed gezond popje zit te broeden op eitjes en deze zijn onbevucht zal er ook nooit een kleintje geboren worden, hoe kan men dan in godsnaam een onbevrucht ei laten uitkomen onder een lamp of op enig welk andere manier  ???

Het is al moeilijk om een bevrucht eitje uit te laten komen onder een lamp.
Wat dan inderdaad ook nog een probleem vraagt wie gaat die kleintjes voeden.
De kleintjes hebben binnen 12 uur kropmelk nodig van de moeder zoniet sterven ze  :(

Folie of warmte of wat dan ook zal het eitje niet gaan bevruchten  ::)

Vele groetjes

Daisy1988

#8
eitjes onder een lamp uitlaten komen lukt wel hoor ik heb het ook gedaan met 3 eitjes , want de moeder zat niet meer op de eieren. toen het jong was geboren heb ik hem i  het blok gelegd en de moeder heeft deze 3 dagen gevoert toen is het alsnog gestorven .  :(

maar dat ware bevruchte eitjes die al ong 16 dagen lagen tot het popje ineens niet meer ging broeden .

maar onbevruchte eitjes  :-\ ;) ;D

Heb niet gezegd dat bevruchte eitjes
onder de lamp laten uitkomen niet kan ???  ;)
maar dat het moeilijk is  ;)
Gr safrena

Kuifmees

#9
Heel uitzonderlijk (ik denk dat je meer kans hebt om de lotto te winnen en die kans is zeer klein) kan er bij vogels uit een onbevrucht ei een jong geboren worden. Men noemt dit "Parthenogenese" of "Maagdelijke voortplanting". Dit komt wel veel voor bij insecten zoals de Wandelende tak of bladluizen die deze voortplantingstechniek toepassen gezien de kans op een ontmoeting van een wijfjesdier met een mannetjesdier zeer klein is. Gevolg van deze manier van voortplanten is dat de jonge dieren identiek zijn aan de ouderdieren, d.w.z. allemaal wijfjes zijn en dezelfde erfelijke eigenschappen zullen hebben zoals bij een "kloon".
En er is nog een andere techniek die je enkel bij slakken en regenwormen tegenkomt namelijk hermafroditisme of tweeslachtigheid: hier zijn de dieren zowel mannelijk als vrouwelijk => bij een paring bevrucht de ene de andere en omgekeerd en leggen beide dieren eieren waaruit jongen komen.

Ik snap niet wat dit verhaal met parkietjes te maken heeft. Dat het bij andere dieren wel kan, zal ongetwijfeld zo zijn. Maar een onbevrucht eitje zegt al genoeg, deze zal niet uitkomen! Gr. Ingrid

Kuifmees

Beste Ingrid,

Onbevruchte eitjes kunnen wel uitkomen! Dit noemt men pathenogenese! Inderdaad, zoals ik al vermelde is de kans zeer zeer klein!

De rest van het verhaal heeft inderdaad niets met parkietjes te maken maar ik vond het interessant om te vermelden.

Sara

pepper heeft ook niets meer laten weten..Ik denk trouwens niet dat het ooit gebeurt is dat een onbevrucht ei uitkwam..  :-[

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

#12
Parthogenese komt wel voor bij o.a. instecten die eieren leggen, bij mijn weten niet bij onbevruchte eieren van vogels.
Mocht Kuifmees indicaties hebben dat er op wetenschappelijk niveau (dus geen artikel uit de story o.i.d.) aangetoond is dat parthogenese bij vogels voorkomt dan hoor ik dat graag via een PB.

En nu: on topic! ;)


Kuifmees


Parkieten-Freak

#14
Ik heb niets uit je post weggehaald hoor...... ???

Nog een paar vragen voor je:
a. wie heeft het bewuste artikel geschreven?
b. hoe kan in geval van parthogenese de nakomeling van een kalkoen nou mannelijk zijn? Dat is niet logisch toch?
Er is immers toch geen kerel aan te pas gekomen ???


Meltjuh

Bij planten komt het wel voor en bij insecten ook. Maar onbevruchte eitjes kunnen niet uitkomen.
Bij vogels moet er een samensmelting bij komen kijken en dat is bij onbevruchte eitjes niet het geval. Zonder samensmelting van de genen van bijde kanten kan er nooit een kuikentje ontstaan. en als dat wel zou kunnen denk ik niet dat folie en in een pot stoppen die kans vergroot/bevorderd ::).
Mij lijkt het niet dat bij vogels zoiets bestaat als ongeslachtelijke voorplanting :-\ (zo heette het toch :-[)!!

Kuifmees

a) Artikel van de KUL (Unief Leuven België) Prof. E. Decuypere

b) Geslachtschromosomen bij de mens: xx  meisje    xy   jongen

Bij vogels: zz mannetje   zw  vrouwtje

Bij meiose (reductiedeling naar gameten) ontstaan bij parthenogenese bij vogels:

Haploïd z, Haploïd w, Diploïd zz maar geen Diploïd zw!

=> haploïde eicellen z en w ontwikkelen zich niet

=> diploïde eicellen met zz ontwikkelen zich wel => enkel mannetjes

Ik weet niet of dit bij parkieten onderzocht of vastgesteld werd!

Mvrg

Meltjuh

Hmmm dit is wel interessant om te onderzoeken!

Parkieten-Freak

Wat ik ervan begrijp is dat er in een onbevrucht ei na een bepaald moment van de "geslacht-cel" cyclus (meiose) geen verdubbeling van chromosomen (mitose) plaatsvindt.
Het gaat schijnbaar om handhaving van het diploide stadium van de cel. (Een diploïde cel is een cel waarvan de celkern van elk chromosoom twee exemplaren bevat).
Op bovenstaande manier zou er dan (let wel, theoretisch!) bij sommige vogels toch een kuikentje uit een onbevrucht ei moeten kunnen groeien.  :-[

Wellicht wil Kuifmees over dit onderwerp wel eens een gast-artikel schrijven t.b.v. de website.
Wie weet, gaat hij het allemaal een keer haarfijn en in begrijpelijke taal aan ons allen uitleggen, leergierig als we zijn  :P






Meltjuh

Voor mij is het duidelijk maar het lijkt me leuk om het in makkelijkere woorden te lezen. en misschien zelf onderzoek doen met me school en er een werkstuk over schrijven! ;D

zo zie je maar... je raakt nooit uitegeleerd ;)