Probleem Paps en Uno

Gestart door Maur@, mei 23, 2006, 19:26:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

Angel jaagt de hele dag Uno werkelijk alle kanten door de kooi in en valt hem ook regelmatig aan. Het zand ligt inmiddels daardoor door de hele kamer. Ik wilde eerst Uno van Angel scheiden, maar Angel voert hem wel. Wat is dat voor gedrag. Vandaag ei 5 van Carla verwijderd. Zou Angel jaloers zijn, Carla zit de hele dag in een leeg blok. Ik overweeg ook om het blok weg te halen en een leeg badje met een doekje neer te zetten waar de kleintjes in kunnen. Angel laat overigens Due met rust. ( Zou Uno een mannetje zijn?, hahahahahahahaha)

Wie heeft er ervaring met dit soort situaties?

Daisy1988

ik heb dit ook gehad met het vorige nest alleen toen dee mijn popje het..
ze beet een van de kleintjes in de teentjes tot bloedens toe
gelukkig was het ukkie toen al 5 weken ong en at al een beetje zelf,
ik heb haar toen bij haar moeder weggehaald en in een eigen kooitje gedaan.
paar dagen laten toonde het popje hetzelfde gedrag tegenover het andere jong die ook net zelf at..
die heb ik toen ook weggehaald en goed opgelet of ze wel aten ..
dat was vooral de eerste dagen trosgierst.. maar gingen toen ook gewoon voer eten

maar uno is nog jonger ik weet niet hoe je het zou kunnen oplossen..  :-\

Groetjes

Maur@


Maur@

Vandaag, woensdag, heb ik Uno uit de kooi gehaald. Zelfs Due gunt hem geen zitplek. Ik heb hem lekker in een andere kooi gezet, met veel speeltjes, gierst en zaad op de grond in een bakje. Ik heb hem overigens vanmorgen ook zelf zaad uit een andere bak zien eten. Hij staat met de kooi tegen de anderen aan, niet de kooi van paps en mams, zodat ze kunnen snavelen als ze willen. Ik hoop dat hij een beetje tot rust komt nu.

Safrena

Hey Maur@

Hou het toch maar goed in het oog of uno al zelf eet want 5 weken is eigenlijk nog veel te vroeg om bij zijn ouders weg te halen
Je kan eventueel proberen of paps niet bij hem in een kooi kan waar hij dan rustiger is tegen Uno
Want Uno moet nog veel leren om voldoende zelfstandig te worden

vele groetjes

Maur@

Uno krijgt sinds gisteravond al geen eten meer van Angel. Al dagen niet meer van Carla enkel Due krijgt te eten. Ik heb gisteravond ook geprobeerd een papje te voeren, brinta, roosvicee, water en gierst, aan Uno, maar hij trekt zijn neus ervoor op. Het lukte echt niet. Ik hou het ook wel in de gaten, maar in ieder geval heeft hij nu even rust. Is het niet zo dat als ik Angel bij Uno zet, hij helemaal in de stress gaat omdat hij dan niet bij Carla kan?

Maur@

Uno eet echt goed nu hij alleen zit. Ik zie hem eten van de gierst en van het gewone zaad. Hij heeft het geloof ik ook wel naar zijn zin. Hij roept niet naar de andere, scharrelt gezellig door zijn kooi, speelt met datgene wat hij tegenkomt. Vooral als het mijn vingers zijn, au......! Kan snavelen als hij wil met anderen door de tralies heen. Toen ik thuis kwam van mijn werk vond ik het tijd dat Baby en Uno elkaar op neutraal terrein ontmoeten. Beiden uit de kooi. Baby is natuurlijk het oudste mannetje en hij mocht even alleen met Uno zijn. Nou dus geen goed idee. Baby vliegt Uno aan, pikt hem echt tot krijsens aan toe van Uno, op zijn kop. Oke even wennen. Ik spreek Baby vermanend toe, "zachtjes het is nog een klein vogeltje". Baby draait zijn rug naar mij, krijst en vliegt weg. Oke even later komen ze elkaar tegen zelfde laken een pak. Goed, we halen Ivory erbij, de meest tolerante vogel die je je kan bedenken, die negeert Uno gewoon. Denkt als ik je niet zie ben je er niet. Even rust in de tent, Uno was moe aan het worden en ik heb hem terug in de aparte kooi gezet. Toen heb ik even Due bij hem gezet. Je ziet dus duidelijk dat Due daar absoluut niet aan toe is. Hij snapt er niets van dat hij bij Paps en Mams weg is en hangt aan zijn snavel bovenin de tralies. Na 10 minuutjes, Due weer bij Paps en Mams gezet. Waar hij overigens meteen door beiden hartelijk welkom geheten werd en meteen voer kreeg.

Het lijkt wel of niemand van de andere parkieten Uno accepteert, zelfs zijn eigen paps en mams en broerje/zusje niet. Als ik het zo bedenk, wat is de natuur dan afschuwelijk. In de natuur was Uno dus al verstoten en had hij het uit moeten zoeken. Due krijgt nog regelmatig eten van Paps en Mams en Uno moet wegwezen. Naar Uno werd dus door allebei al niet meer omgekeken. Ik heb overigens het deurtje uit het blok gehaald. Carla zat 23 uur en 50 minuten in het blok te schrappen.

Wat is wijsheid? Uno heeft het naar zijn zin, hij eet en drinkt, hij poept en vermaakt zich. Langzaamaan aan de rest laten wennen, met de bekende pikorde. Hij zal zijn plaats moeten leren kennen. Of toch Angel verwijderen en Uno en Due bij Mams laten?

Daisy1988

ik heb nu ook weer zo'n probleem.
mijn popje valt de jongen aan.
Een jonkie heeft nu een wond aan een vleugel en bij een andere worden gewoon veertjes uit het hoofdje getrokken omdat het ukkie lekker in de tralies aan het klimmen is. :o
het probleem is dat er nog 1 jong in het blok zit en het koppeltje weer lekker aan het paren is.
ik wil het blok weghalen maar ik wacht nog op dat ene jong,
de andere 4 die er al wel uitzijn mogen alleen op de grond zitten elke andere plek worden ze weggejaagt door het popje.
als alle jongen zelfstandig waren wou ik de ouders in een andere kooi doen samen met nog 4 parkieten.

nu zat ik te denken het popje hier weg te halen.. en dat dan de pa de jongen verder voert/opvoed het laatste jong moet er namelijk vandaag of morge uitkomen.
of zal hij dan niks meer doen omdat ze vrouwtje weg is??

Groetjes

Safrena

Hey Maur@

Wat zielig toch voor uno :(
Vind het best raar de paps en mams due nog eten geven en accepteren en uno niet meer :-\

Toch zou ik uno lekker laten zitten als ie het zo naar zijn zin heeft en al voldoende zelfstandig is en goed eet zoals je zei
Laat ook de kooien naast elkaar staan zo kunnen de anderen ook rustig wennen aan Uno en uno aan de andere laten wennen, en dan hopen dat alles goed komt met de andere parkietjes ;)

Normaal komen parkiejtes en dan al helemaal zeker mannetjes heel goed met elkaar overeen.

Vele groetjes


Safrena

Hey Daisy

Als het mannetje en popje weer paren en willen gaan broeden is dit een normale reactie van je parkietjes
Ze dulden geen andere parkietjes meer in de buurt ook niet hun eigen kleintjes.

als de andere parkietjes al voldoende zelfstandig is en het jongste bijna kun je inderdaad we overwegen om het popje al weg te halen bij de kleintjes en de "laatste loodjes" aan paps over te laten.
Meestal  gaat dit goed soms niet dit hangt van het parkietje af
Je kan het in het oog houden mocht het niet lukken kun je mams nog altijd terug bij doen

vele groetjes

Maur@

He Daisy,

Dit is nog erger, je hebt dus nog een jong in het blok zitten. Ik vind dit echt niet leuk, de natuur is echt cru. Kun je de jongen die uit het blok zijn niet apart zetten met paps?

"Safrena, gelijktijdig. Ik zei dus ook zet paps en de jonkies apart"

Daisy1988

#11
ik kijk het vanavond nog even aan dan kan ik haar in de gaten houden en als het popje weer een jong aanvalt ingrijpen .
ik hoop dat het jong er morge uit is en dan haal ik gewoon het popje weg.

Hoe zal ze eigenlijk reageren als ik het jong gewoon uit het blokhaal en het blok weghaal of kan dat niet?
of wil ze dan alsnog broeden en blijft ze "aggressief" tegenover de jongen?