Formaat kooi

Gestart door assepoester, mei 22, 2006, 20:43:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

assepoester

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste weken al veel gelezen op het forum omdat ik (waarschijnlijk) begin augustus, als we in ons nieuwe huis zijn getrokken, twee jonge parkietjes wil nemen. Ik heb er echt heel veel zin in en kan bijna niet wachten.
Heb wel al eerder parkietjes gehad, maar steeds maar 1 tegelijk en dat is ook al een behoorlijk tijdje geleden.
Inmiddels heb ik al veel gelezen over de huisvesting van de vogeltjes.
Omdat ze met tweeen gaan zijn, wil ik graag een flink formaat kooi voor ze aanschaffen.
Nu heb ik bij verschillende winkels al van die op pootjes en wieltjes staande hoge kolomvormige parkietenkooien gezien. Ze zijn nogal prijzig, zo tussen de 160 Euro en tot over de 250 Euro van klein naar groot.
Maar ik vind ze wel heel mooi en ruim. Zijn dit nou echt geschikte kooien voor de parkietjes, heeft iemand daar ervaring mee?
En wanneer praat je nou over een kooi en wanneer over een voliere? Heeft dit met de grootte te doen, of met het feit of ze er in kunnen vliegen of zo?
PS Het is wel de bedoeling dat ze ook uit de kooi kunnen hoor iedere dag een paar uur om lekker te vliegen en spelen (met mij.....hopelijk :P)

Groetjes van Barbara

Ingrid

Hoi Barbara,

Ik heb zelf een kamervoliere, Ferplast Aria 161,5x79x67 cm, voor €160 gekocht bij Intratuin. Daarin heb ik twee parkietjes zitten. Ik heb voor een kamervoliere gekozen omdat ik graag wil dat mijn vogeltjes de ruimte hebben als ze in de kooi moeten verblijven wanneer ik niet thuis ben. Zodra ik thuis ben mogen ze vrij vliegen. De grootte bepaalt inderdaad de benaming voliere of kooi.
Spijt van mijn keuze heb ik niet, en mijn vogeltjes hebben het reuze naar hun zin in hun riante kamervilla  :D.

Groetjes, Ingrid

Nina

Citaat van: assepoester op mei 22, 2006, 20:43:59
Ik heb de laatste weken al veel gelezen op het forum omdat ik (waarschijnlijk) begin augustus, als we in ons nieuwe huis zijn getrokken, twee jonge parkietjes wil nemen.

Dit was niet je vraag, maar ik wil je ergens voor behoeden. Ik neem aan dat er, als je in je nieuwe huis gaat intrekken, geverfd wordt. Misschien is dit totaal overbodig en had je hier allang op gerekend, maar pas op met de "verflucht". Dit is zeer schadelijk voor parkietjes en ik zou zeker een tijdje wachten voordat je je parkietjes aanschaft.

Ik zeg dit omdat de parkiet van een kennis laatst "ineens" overleed. Toen ze net de woonkamer hadden geschilderd. Ze hadden eerst de boel laten luchten en een paar dagen gewacht, maar het parkietje heeft alsnog aan te veel verflucht blootgestaan en is met gevolg daarvan overleden. Zeer treurig, dus pas op!

assepoester

dankjewel allebei, Ingrid en Nina

Nina, ik had daar inderdaad nog niet over nagedacht....die verflucht!
Er moet geverfd worden in het hele huis ook in de woonkamer waar de parkietjes komen.
En dus ga ik nu gewoon een maand of twee wachten (ondanks mijn grote ongeduld) voordat ik parkietjes ga aanschaffen.
Want ik moet er niet aan denken dat ik net aan die lieve beestjes gehecht raak (en dat gaat bij mij vrij snel!) en dat ze dan dood zouden gaan aan verflucht!!!

Hele goeie tip waar ik zelf niet bij had stil gestaan!
Dankjewel