Krijgen de jongen voldoende gevoerd?!?

Gestart door Susanne32, mei 20, 2006, 14:36:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Susanne32

We hebben een nestje met 3 jongen, inmiddels zo'n 4 weken oud, het kroost van mamma Belle (zie foto) en vader Pipo. Ik ben bang dat ze stukken minder gevoerd worden dan in het begin en dat m.n. Pipo dat een beetje tegenhoudt. Volgens mij gaat het hem alleen om 't paren (daar is hij inmiddels alweer flink mee bezig...) en interesseren de jongen hem verder weinig.

1 van de 3 jongen komt inmiddels regelmatig zelf uit het nest in de kooi, maar toen hij vanmorgen tussen zijn ouders op de stok zat en om eten vroeg, duwden ze hem weg en zette Pipo zijn poot op de buik van het kleintje (Pipo Jr.), net alsof hij hem als rivaal zag i.p.v. z'n kind. Ik wil graag actie ondernemen om deze 3 volwassen te laten worden, ze hebben het nu al zo ver geschopt...  :(

Ik heb erover gedacht om het mannetje tijdelijk in een aparte kooi te zetten, zodat het vrouwtje zich meer met de kleintjes bezig kan houden zonder door het mannetje gestoord/afgeleid te worden, maar ik weet niet of dit een goed idee is... Ook zou ik kunnen proberen met een klein spuitje de kinderen natgemaakt eivoer bij te voeren...

De kleintjes - Pipo Jr., broertje Bello en zusje Queeny - zien er overigens prachtig gezond uit - een maatje kleiner dan de ouders - met een mooi bijna compleet verenpak (alleen staart is nog aan het groeien). Ik wil gewoon dat ze het redden.

Ik zou graag van jullie of het gedrag van de ouders normaal is en wat jullie mij zouden adviseren.

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie!  :)

Brigit

Tarzan en Jane hebben 7 jonge parkietjes waarvan vandaag de laaste is uitgevlogen :D
Ze voeren de jonge vanaf ze zijn uitgevlogen ook nog maar zelden en als ze der om 'vragen' jagen zowel Tarzan en Jane hun weg.
De kleintje kunnen goed zelf eten, en soms vind ik ook dat Tarzan en Jane hun 'kindjes' vrij 'hard'weg jagen.
maar het gaat verder heel goed met alle 9 parkietjes.
Zo gaat het dus bij ons.
Dit is voor ons ook het eerste nestje, ik denk dat er hier op het forum genoeg zijn die er veel meer over weten. :D

Gr Brigit

Daisy1988

hey,

ik denk dat die ouders het jonkie niet elke keer eten geven omdat ze hem/haar ook willen leren om zelf te eten . en zelfstandig te worden

ik heb nu ook 5 jonkies rondlopen en diegene die uit het blok zijn vragen ook vaak bij mama om eten maar ze geeft het niet altijd.

als je denk dat ze echt geen voeding krijgen zou je kunnen kijken of ze Brinta willen eten.
( Brinta met water en misschien een beetje roosvicee ( Gele dop ).)
of trosgierst dit is makkelijker te pellen voor de jonkies

maar ik denk wel dat ze voeding krijgen maar gewoon niet elke keer als ze erom vragen.

als ik het mis heb hoor ik het wel  ;)

Groetjes


Susanne32

Hoi Brigit & Daisy,

Dank voor jullie reactie & tips!  ;D

Ik ga het eerst maar even aankijken, de ouders zullen ongetwijfeld weten wat het beste is voor hun kinderen en als het echt fout dreigt te gaan, kan ik altijd nog ingrijpen met brinta o.i.d. bijvoeren. Zolang ze in het nestkastje zitten, gaat het goed met voeren, maar zodra ze eruit zijn, moeten ze zelf hun boontjes, of zaadjes..., doppen en dat is natuurlijk goed, want ze moeten eens volwassen worden.

Vanmiddag hoorde Jacco een hoop gefladder, bleek dat Pipo Jr. had besloten een rondje met zijn ouders mee te vliegen, wat natuurlijk niet goed uitpakte, want zijn coordinatie is nog niet super, maar hoe kan het ook anders, na amper 4,5 week... We moeten ze dus echt in de gaten houden en niet zomaar de kooi open laten staan, dat blijkt wel. Hoe klein ze ook zijn, ze hebben een eigen willetje, haha...

Ik ga ervan uit dat we straks 3 gezonde parkieten bij hun nieuwe baasje kunnen gaan brengen (nee, moeten nog niet denken aan het afscheid....  :-[)

Hierbij nog een close-up van ons kleine koninginnetje Queeny en een van haar broertjes macho Bello.

[verwijderd door de beheerder]

Brigit

wat een mooie parkietjes ;D

ik moet er ook nog niet aan denken om ze weg te doen, maarre we kunnen ze niet allemaal houden i.v.m. inteeld als ze ouder zijn :(.



gr Brigit

Susanne32

Nee, dat is ook zo, daar moet je inderdaad mee oppassen. Ik hoorde vorige week van een collega een verhaal: een kennis van haar was begonnen met 1 stelletje parkieten en nu heeft ze er een stuk of 20. Ik zei 'maar dat kan toch niet, broertjes met zusjes etc.?' Maar ze zei dat de beestjes er allemaal 'gezond' uitzagen... Nee, ik zou het risico nooit nemen, het hoort voor mijn gevoel ook gewoon niet.

Als ze gezond opgroeien gaat er eentje naar een oom en tante, eentje ws naar m'n broertje en dan kleine Queeny nog... Want iedereen wil het liefst een mannetje... Ik heb wel besloten dat Queeny hier net zo lang blijft, tot ik een geschikt thuis voor haar heb gevonden, bij een bekende, of ergens in een voliere. Ik heb nog een paar extra kooien dus dat komt goed.

Jullie hebben trouwens een hele mooie voliere, waar ze lekker de ruimte hebben (heb de foto's in het fotoalbum bekeken). Hoe groot is de kooi precies en hebben jullie hem zelf gebouwd? Jacco zou ook wel een voliere buiten willen, maar ik twijfel, er zitten hier ZOVEEL katten in de buurt, die beesten lopen spontaan een hartinfarct op als er opeens een kat aan de tralies hangt...

Heb je evt. nog tips voor een buitenvoliere, bijv. geschikte locatie, afmetingen, materiaal? Nadeel is denk ik wel dat de parkieten dan echt wild worden en niet meer echt handtam zijn, of valt dat wel mee? Niet dat ze bij mij nu handtam zijn, want ik heb er 4, maar je hebt denk ik binnen toch meer contact met hen dan wanneer ze buiten zitten?

Brigit

Hoi,

we doen de manntjes of de popjes weg , maar waarschijnlijk de mannetjes weg omdat we graag de enige blauwe willen houden, en dat is hoogswaarschijnlijk een popje.

De voillere is zelf gemaakt, met speciaal parkietengaas, hij is 3,50m lang, 1,80 m hoog en 1,50m breed.

Van katten hebben we geen last, alleen onze hond kessy [duitse herder] kan wel eens tegen het gaas aan staan maar daar geven ze heel weinig om.

De voilere moet wel een beschut plekje hebben waar ze droog, en uit de zon en wind kunnen zitten, we hebben een mooi nachthok waarze zo vanuit de voilere via een gat in kunnen gaan, alleen doe ze dat nooit ook niet s'winters. ???

en tam zijn ze niet zeker Tarzan en Jane niet die hebben van een kweker als koppel gekocht, de jonkies kunnen [denk ik] wel tam gemaakt worden ze zijn nog jong de 'oudste' is 6 weken.   

alleen denk ik dat ze in een voilere moeilijk tam gemaakt kunnen worden, ik ga geregeld in de voilere en de rest vd familie ook, ze laten zich wel aaien maar niet te lang.



Safrena

Hey Susanne3

Welkom op het forum

Voor prive vragen aan een persoon kun je altijd naar die persoon een persoonlijk bericht (pm/pb) sturen ;)

Wat betreft het voeren van de kleintjes:

Het best laat je de papa er gewoon bij hoor.
Het is tenslotte hij die de kleintjes leert vliegen en zelfstandig eten
Het is inderdaad zo dat ze niet iedere keer eten krijgen als ze erom vragen op deze leeftijd dit met de bedoeling om de kleintjes te leren zelfstandig te eten.
Je kan wel helpen de kleintjes zelfstandig te laten eten door trosgierst in de kooi te leggen of hangen. Dit pelt gemakkelijk en daarvan zullen de kleintjes dus ook sneller zelf van gaan eten en leren om deze zaadjes te pellen om dan nog een beetje later de gewone zaadjes te pellen en te eten

Vele groetjes

Daisy1988

#8
hey
ik hou al mijn kleine ukkies wel we gaan binnekort ook een buiten voliere bouwen.
van 3 bij 3 ( met een 1bij 1 inloop om wegvliegen te kunnen voorkomen) voor 13 parkietjes.. waarvan en nu 2 goed tam zijn en die 5 kleintjes beginnen ook al tam te worden en met 1 iets oudere ben ik ook nog aan het oefenen. met de overige 4 valt weinig te beginnen die zijn echt als de dood heb hun ook op oudere leeftijd gekregen en heb het idee dat ze niet goed zijn behandelt als je al langs de kooi loopt schrikken ze.

en met het broeden dan doe ik de koppeltjes gewoon in een kooi geschijden van alle Nu nog jongen .
van de oudere  kan ik  in totaal 4 koppeltjes maken zonder inteelt .. (als hun dat zelf willen.natuurlijk ga ze niet dwingen!!!! )

en over die buiten voliere ik denk dat als je daar vaak genoeg komt en ze dan iets lekkers uit je hand geeft enzo dat ze niet echt zullen " verwilderen ".

tegen de katten doen we ook dubbel gaas en de zijkanten en achterkant komt een soort schutting van wilgentakken ( ook gaas ).
bij ons komt de voliere achter in de tuin.. daar hebben ze dan alleen in de ochtend en begin van de middag zon dan is die nog niet al te warm.
en in de winter doen we aan de voorkant plexiglas.
maar we moeten nog beginnen met bouwen. :P

maar de mijne zullen niet zosnel schikken van katten ik heb zelf ook een poesje rondlopen. die ook wel eens haar koppie laat zien bij de kooi ( doet verder niks, kijkt alleen )

Groetjes

We gaan nu wel erg off-topic! Gr. Ingrid

ok maar omdat ze tips vroeg voor een buiten voliere :P

Susanne32

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie reacties!  :D

Als ik nog meer vragen over buitenvolieres heb, zal ik jullie zeker mailen  ;)

Ik zal nog wel even berichtje sturen zodra de jongen voor zichzelf kunnen zorgen!

Heb goede hoop dat het helemaal goed gaat komen  ;D


Susanne32

Hallo,

Nog even een baby-parkieten update:

Pipo Jr. is met bijna 6 weken afgelopen zondag opgehaald door zijn nieuwe huisgenoten, die hem helemaal geweldig vinden, omdat hij supertam blijkt te zijn. Hij eet mee aan tafel, komt met gemak op je vinger uit de kooi en gaat even gemakkelijk weer terug in de kooi, je kan hem kroelen en wordt dan terug gekroeld in de vorm van een oogharen of wenkbrauwen schoonmaak of nagelriem-poetsbeurt... Ze willen hem dus niet meer kwijt. Ik ben blij dat ik voor deze kleine jongen een goed thuis heb gevonden.

Nu Bello en zusje Queeny nog... Met Bello heb ik een speciale band en ben bang dat ik van hem (nog?) geen afscheid kan nemen... Ik heb er zelfs over gedacht om de 2 andere stelletjes naar een voliere te brengen waar ze heerlijk de ruimte hebben en dat ik alleen Bello nog houd en hem helemaal tam kan maken... Maar ik vind dat ik dat toch eigenlijk niet kan maken. Ik merk wel dat mensen meer interesse in een mannetje dan een popje hebben. Hoop voor Queeny nog een goed thuis te vinden.

Al met al zijn ze prachtig geworden en helemaal zelfstandig. Hierbij een laatste foto van het drietal, alsof ze ervoor geposeerd hebben, echt geweldig...  :-*

[verwijderd door de beheerder]

esther

Wat een prachtig stel heb je daar, ze zitten knus zeg!
Fijn te lezen dat alles goed met ze gaat, echt lieve parkietjes.

Het lijkt me ook verschrikkelijk moeilijk om van die schatjes afscheid te nemen
Groetjes Esther