Aangenaam, de naam is Vladimir!

Gestart door maartje, mei 14, 2006, 15:41:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maartje

 :-*
Donderdag 11 mei was het moment daar! Vladimir heeft huize Isodorus en Maartje betreden.

Het Verhaal: (let op, kan wat tijd in beslag nemen)

Ik heb al eerder aan gegeven dat ik graag een vriendje voor Iso wilde. Melanie (Meltjuh) had 1 van haar jongen aan mij toe vertrouwd en ik was het in overweging aan het nemen, eigenlijk alleen vanwege de afstand. Ik vind het geweldig dat zij mij dat vertrouwen gaf, maar het moment voor een vriendje kwam onverwacht sneller dan ik dacht...

Woensdag 10 Mei, was ik, Maartje, jarig. Mijn vriend had dinsdag al een kadootje voor mij.. een parkiet.
Het was een hele mooie fel gele met groene parkiet. Helaas had de dierenwinkel mijn vriend helemaal verkeerd ingelicht. Er was hem verteld dat (Dorfmeister) 9 weken was, maar hij had al een geel randje om de iris, een helemaal geel koppie zonder grijze streepjes en had al zeker de eerste rui achter de rug gehad. Mijn vriend twijfelde ookal in de winkel omdat hij toch echt groter was dan Isodorus (nu 3 en n halve maand) maar vertrouwde op de bediende.

Toen ik Dorfmeister uit het doosje haalde om hem in de kooi te doen (meteen bij Isodorus, want ik was er niet op voorbereid en mijn vriend wist niet dat er nog een kooitje moest komen) beet hij mij enorm hard, tot bloedens toe! Opdat moment schrok heel erg, want ik had dat nog nooit mee gemaakt met Iso (Iso denkt dat ie bijt, maar het kietelt alleen). Ik zag hem toen voor het eerst en zei ook tegen mijn vriend dat hij zeer zeker geen 9 weken was. Mijn vriend was erg teleurgesteld en wilde eigenlijk direct terug naar de winkel, maar het was al 18.00u geweest.
Hij wilde graag een jong parkietje om tam te maken en een lief vriendje voor Isodorus. We hebben het er samen over gehad om Dorfmeister te houden, maar hij was eigenlijk niet wat we allebei wilde. Ik heb heel erg getwijfeld wat te doen. Dorfmeister is geen gebruiksvoorwerp en dus niet zo maar in te ruilen en tja.. hij was ook erg mooi. Het zou veel tijd en energie gaan kosten om hem tam te krijgen. Ik kon het niet over mijn hard verkrijgen om hem in te ruilen, alleen omdat hij wat ouder was. Mijn vriend vond het ook moeilijk, maar dit had hij niet bedoeld als kadootje voor mij.
Woensdag heeft mijn vriend hem toch terug gebracht naar de winkel en verteld dat Dorfmeister geen 9 weken was. De bediende hielt voet bij stuk, maar het was verder geen probleem. In de korte tijd dat Dorfmeister hier was hebben we allebei geprobeerd om het hem naar zijn zin te maken, door hem te verwennen met trosgierst en gezellig te babbelen.

Om onze schuldgevoelens naar Isodorus te sussen (Hij (?) vond het wel leuk maar was erg bang voor Dorfmeister), zijn we meteen op zoek gegaan naar een kweker in de buurt en hebben er 1 gevonden. Na veel bellen en zeuren mochten we donderdagavond komen kijken. Hij had heel veel kromsnavels en veel grasparkietjes. Alles zag er goed verzorgt uit en de man was ook erg vriendelijk, hij dacht dat ik jonger zou zijn vanwege mijn enthousiasme en volharding omdat we hem die dag zeker 6 keer hebben gebeld om een afspraak te maken.

De keuze was erg moeilijk.. een noorse bonte parkiet of een sprengel (die heeft schubben op de vleugel? waar ik eigenlijk al meteen voor was gevallen), beide 7 weken oud en beide man. De keuze is gevallen op de sprengel. Een heel mooi wit parkietje met licht grijze witte vleugels en een hemelsblauw ruggetje. (ik heb een foto geplaatst bij de albums, anders zou dit bericht te lang worden)

Alle eer van de naam Vladimir gaat naar Annika. Mijn vriend en ik konden geen naam bedenken, we wilde Dorfmeister niet vergeten en hem eigenlijk Dorfmeister 2 noemen, maar hij was te zacht voor een dorfmeister. Annika kwam met de naam Vladimir in combinatie met andere russische namen (hij lijkt op Kleintje van Annika en deed een beetje aan Wit-Rusland denken)

Vladimir maak het goed. Isodorus zit konstant bij, aan of op de kooi. Iso moet soms wel laten weten wie er de baas is. De afgelopen 2 dagen heb ik het druk gehad en heeft Vladimir weinig aandacht gehad. Hij heeft nu wel rustig kunnen wennen aan de omgeving en hij schrikt al niet meer van een hand in de kooi. Vanaf nu ga ik er intensief de volle aandacht aan geven, zodat hij zo snel mogelijk los kan vliegen met Isodorus

Ben benieuwd hoe het gaat verlopen.. het eerste parkietje dat ik echt zelf tam moet maken!

Ingrid

Hoi Maartje,

Je bedoelt waarschijnlijk de kleurslag Spangle ;). Vladimir is een heel mooie parkiet! Kan me heel goed voorstellen dat je op slag verliefd werd  :-*. Wel jammer dat Dorfmeister weer weg moest, maar als je niet achter je besluit staat om hem te houden dan is dit de juiste keuze geweest, hoe moeilijk ook.
Geniet van je nieuwe gevleugelde vriendje.

Groetjes, Ingrid

Meltjuh

Hallo Maartje,

Gelukkig dat het allemaal op zijn pootjes terecht is gekomen. Het is jammer maar ben blij dat iso nu een leuk vriendje heeft gevonden en jullie een leuk jong parkietje hebben die jullie tam kunnen maken ;D

Veel succes ermee! ;D

maartje

#3
spangle? oke.. dan zal het wel aan het accent van de kweker hebben gelegen. Hij heeft ook laten zien dat hij boven aan het begin van de vleugel wat roze heeft zitten, zogenaamde schubben. Ik dacht dit een Spangle maakte.
dank je wel voor de info, Ingrid

Wat extra informatie is hier te vinden, als je zoekt op spangle:
http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/grasparkieten.pdf Gr. Ingrid

smartie

Hoi Maartje.

Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag! En natuurlijk met de nieuwe aanwinst. Gekke vraag maar hoe wist die kweker met zekerheid dat het een man was? Met 7 weken kun je dat toch nog niet met zekerheid zeggen?? Bij papagaaien worden weleens 'sexe' papieren bijgeleverd. Kan het geslacht ook aan de hand van een veertje bepaald worden eigenlijk??

Ben benieuwd wie de antwoorden heeft....

maartje

zeker weten zullen de kwekers het nooit, denk ik.
zul je zien, dacht ik twee mannen te hebben, zijn het vrouwen ??? haha

Parkieten-Freak

Ook namens mij gefeliciteerd Maartje! ;)
@ Smartie:
Het DNA van een veertje kan inderdaad uitsluitsel geven omtrent het geslacht.
Volgens mij kan een kweker niet met zekerheid zeggen of een grasparkiet van 7 weken m/v is.
Vaak gaat het om kleine aanwijzingen die even vaak later niet blijken te kloppen.


sara

ik ook gefelicteer meet je niewe parkiet

Annelies

Hallo Maartje,

Wat leuk dat je nu een maatje hebt gvonden voor Iso. Ik denk dat het ook een goed besluit is geweest om Dorfmeister weg te doen. Wel een beetje triest van de dierenwinkel dat ze over de leeftijd van een parkietje gaan liegen..

Veel plezier ermee.