Het verwijderen van onbevruchte eitjes

Gestart door Maur@, april 25, 2006, 23:03:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

zoals de meeste zullen weten zijn van de 5 eieren van Carla er 3 bevrucht geweest. Inmiddels 2 geweldige kuikens, één van een week en één van 5 dagen oud. Er liggen nog steeds 3 onbevruchte eitjes als steun voor de jongen. Nu heb ik echter het idee dat Carla blijft broeden op die 3. Is het niet tijd dat ik die 3 onbevruchte weg ga halen. Het oudste kuikentje zit al redelijk op zijn pootjes en het jongste kuiken  laat ook goed van zich horen. Het jongste kuiken zal waarschijnlijk één dezer dagen ook op zijn pootjes gaan zitten. Carla zit constant bovenop de kuikens, dus qua warmte hebben ze niet te klagen.

Safrena

Hey Maur@

Vaak moeten de kleintjes het zonder onbevruchte eitjes doen maar in deze situatie zoals bij Carla is het mooi meegenomen dat ze zich daar de eerste dagen aan kunnen optrekken en warmen ;)
Het is wel jammer dat er nog drie onbevrucht eitjes waren

Maar je mag de eitjes inderdaad al weghalen ;)

Veel succes met de kleintjes geniet ervan, want ze groeien snel :D

Vele groetjes



Maur@

Met pijn in mijn hart zal ik de eitjes weg gaan halen. Maar ik heb echt het idee dat Carla blijft broeden op die andere drie, dus het is beter dat de eieren weg gaan. Maar ik begrijp dat een eerste nest met twee jongen niet slecht is. En ik ben zo trots op "mijn" kuikentjes. Ze groeien heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg hard en ze doen het geweldig. En ik doe ze niet weg, ze blijven lekker hier. Waar er 8 zijn kunnen er ook 10 zijn, toch? Kost iets meer voer, maar geen enkele moeite. Echter hoop ik niet dat ik eindig met 60 parkieten. Van elke paar mag het eerste nest hier blijven. Och hemel nog 3 koppels, stel je voor dat ze 5 kuikens krijgen, 15 extra. Nachtmerrie :D

Jojo

Hoi!
Wat leuk dat je het geluk hebt dat er toch 2 zijn uitgekomen.
Mijn Nino heeft 6 eitjes gelegd en ik weet nu wel voor 90% dat ze onbevrucht zijn.
Pas dacht ik dat ik met 3 eitjes wat kleurverschil zag; er lagen er 3 vooraan en bij 1 aardig roze leken de andere 2 goed wit.
Maar eergister zag ik ze allemaal en toen was het kleurverschil nihil.

Ik wil ze nu nog ongeveer 2 weken laten liggen, maar kan ik dan zo van de 1 op andere dag het blok uit de kooi halen?
Lijkt me zo bruut!!!

Safrena

Hey jojo

Je kan en mag de eitjes allemaal in een keer weghalen na die twee weken
Het klinkt heel zielig en cru maar het heeft geen nut om haar te laten broeden op eitjes die niet bevrucht zijn

vele groetjes

Jojo

Gaat me wel een beetje aan het hart hoor, maar als het voor haar beter is......
Maar het betekent toch dat ik samen met de eitjes het hele blok verwijder?

Vanmorgen twijfelde is trouwens weer over de kleur, toch zijn er 2 die ten opzichte van de andere 4 erg wit lijken.......

Maur@

Volgens mij moet je eerst de tijd afwachten die er nodig is voor het uitbroeden, voordat je de eieren weg neemt. Of je moet een echte kenner zijn. Ik heb een schouwlampje gekocht, een soort staaflampje. Als je daarmee, heel voorzichtig op het eitje houden, schijnt kun je zien of ze bevrucht zijn. Ik heb me bij Ivory ook vergist met de kleur. Ik dacht onbevrucht, maar later was die wel degelijk bevrucht. Ja, als ze onbevrucht zijn, moet je de eitjes en het blok gelijktijdig verwijderen. Je pop heeft rust nodig voordat ze aan een ander nest kan beginnen.

boefje

 ???  ik weet het niet meer ik heb nu al 4 nestjes in totaal gehad, maar dit slaat de spijker op zijn kop.
Het eerste eitje ( van de 8 ) is 19 mei uitgekomen het jong is dus nu 4 dagen oud, nu komen de rest van de eitjes niet uit ik zie wel wat in de eitjes zitten het is niet alleen een wit eitje ik zie bij een paar eitjes een zwarte waas in de eitjes , en nu heb ik nog een nestje ook 8 eitjes en daar is nog niks van uit gekomen de tijd voor dit nestje is al geweest het eerste eitje zou ook op 19 mei uit moeten komen (nou weet ik dat het de vorige keer ook wat langer duurde maar het duurt nu wel heel lang) toen ik de eitjes in het licht ging houden om te kijken waren ze wel degelijk bevrucht en ik had twee eitjes die ik scheef hield dus het jong wat in het ei zit dat zit niet vast aan de schaal dus als je een beetje rammelt dan hgoor je dat er wat in zit, nu dacht k , heb het ergens gelezen of gehoord, dat ik de eitjes ka licht besproeien met water ?  maar hoe doe ik dit dan bij het nestje waar 1 jong al uti het eitje is ?
groetjes boefje  :)

Daisy1988

Hey.

ik had dit ook met 2 eitjes in deze eitjes was de embryo gestorven en kwam dus ook niet uit het ei.
als de eitjes al zo oud zijn dat ze al moesten uitkomen moet je met een lampje kunnen zien dat de embryo beweegt.

over dat water weet ik niet zover ik weet mogen de eitjes niet in aanraking komen met water. :-\

Groetjes

Safrena

Hey Boefje

Met de eitjes rammelen  :o
Owjee dat kan en mag niet hoor dat is niet goed voor het embryo :-\

Zou de eitjes zeker niet besproeien met al een kleintje dat geboren is

Vele groetjes

boefje

heey ik heb ook niet echt gerammeld ik hield het eitje iets schuin en toen hoorde ik dus iets vallen ( ik bedoel met de zin als je iets rammelt dat je het eitje iets  scheef  houd) maar moet ik nou de rest allemaal weg gooien? en mag ik ook niet iets besproeien bij het nestje waar nog niks uit is gekomen? ik had namelijk gehoord dat de schaal wat zachter werd zodat de kleintjes er gemakkelijk uit kunnen?

Safrena

Hey Boefje

Als je de eitjes lichtjes besproeit met lauw water doe je dat om de luchtvochtigheid hoger te maken
Je moet daar wel rekening mee houden want als je teveel gaat besproeien kan dat ook voor problemen zorgen

Heb het ook inderdaad onlangs gelezen dat je de eitjes een beetje kan besproeien dit met de bedoeling om de luchtvochtigheid hoger te doen.
Je kan eventueel met een luchtvochtigmeter eerst even meten hoe vochtig het in het broedblok is
Als deze goed is, is het niet nodig om de eitjes te besproeien, dan heeft dat geen nut, is deze te laag kun je het wel doen maar dan heel voorzichtig zodoende de vochtigehid niet te hoog word anders kan dat ook weer problemen veroorzaken.

De luchtvochtigheid is het beste tussen de 55 / 65 procent

vele groetjes

Maur@

Ik besproeide enkel het blok licht aan de buitenkant. De plantenspuit echt op nevel en dan drie tot vier keer spuiten. Meer heb ik niet gedaan.

boefje

ja maar ik vind het gek want de eitjes zijn altijd nog uitgekomen en ik vind het ook raar omdat er al een eitje uit is , ik had gisteren een eitje tegen het licht aangehouden en zag niks dus k dacht dat ie onbevrucht was maar toen ik em open had gebroken toen zat er (wel vast aan de schaal) eigeel wat echter was opgedroogt en er zat een zwart vlekje in , betekend dit nou dat dit een eitje was met een ongeboren parkietje?  :( ik wil als er zaterdag nog niks uit is de rest van de eieren weg gooien, ben nl bang dat dit ook gaat gebeuren.

Groetjes Boefje