Taalgebruik van leden

Gestart door Moppers, april 25, 2006, 21:59:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik vraag me af of ik de enige ben hiermee:
Ik stoor me constant aan de belabberde beheersing van de Nederlandse taal, spelling en grammatica etcetera van veel mensen op dit forum.

Ik heb het niet over typfouten, dat is gewoon een ongemerkt verkeerd geplaatste vinger.
Ik weet niet of het ook daadwerkelijk het geval is, maar het taalgebruik van velen komt overeen met dat van iemand die slechts 3 maanden Nederlands spreekt en schrijft. Of dat van een 5 jarige, die nog niet geleerd heeft over vervoegingen van werkwoorden en andere simpele grammaticale regels die iedereen die zegt deze taal te beheersen, zou moeten kennen en kunnen toepassen.

Is het onderwijs de laatste paar jaren zo ontzettend achteruit gegaan dat "ik wordt", "beter als mij", "raaden", "ik kon hem" als normaal wordt gezien? Is de invloed van 'leet', de straattaal van het internet, zo overheersend geworden? Hebben dyslectie en het houden van parkieten een vreemd soort aantrekkingskracht? Zijn mensen zoals ik, die de taal (zo goed mogelijk proberen te) gebruiken zoals het hoort, uitstervende?

Even voor de duidelijkheid: dit is geen aanval, al helemaal niet op specifieke personen. Ik leg absoluut geen link tussen beheersing van taal en de kwaliteit van het verzorgen van dieren, dat staat uiteraard volledig los van elkaar. Ik zeg niet dat 'taalmisbruikers' slechte mensen zijn.
Ik vraag het me gewoon af of het echt zo erg gesteld is met de maatschappij kwa taal zoals het hier schijnt te zijn en of ik de enige ben die dat opmerkt.

Wat vinden jullie?

Maur@

#1
Quote "maatschappij kwa taal"

uit de Dikke van Dale gehaald:

qua (vz.)
1 wat betreft, in het genoemde opzicht

Ook in het groene boekje is enkel het woord qua te vinden en niet kwa.

Maar ik ben het met je eens dat het goede gebruik van de Nederlandse taal een ondergeschoven kindje is geworden.

Sam

Ik zelf ben gewoon niet zo goed in spelling en heb moeite met d, t, of dt. Ja, dat weet ik van mezelf en ik probeer er erg op te letten. Maar om daar nu meteen een topic over te openen vind ik een beetje ver gaan. Er zijn zeer zeker mensen die dislecties zijn en die kunnen hier al helemaal niets aan doen.
En ja, misschien stoor jij je erg aan een d, t te veel of te weinig. Maar lees daar over heen en laat de mensen in hun waarde.
Goed kunnen spellen en goed zijn in gramatica zegt nl. helemaal niets over hoe mensen voor hun dieren zorgen of over hoe (inteligent) mensen wel of niet zijn.

Moppers

Ik zat al te wachten op de mierenneukers  ;) (niet dat ik dat erg vind hoor, kom maar op). 'Kwa' wordt door de VanDale spellingscheck van Word wel goedgekeurd.

En Sam. Lees mijn post nog eens.
Ik heb het niet over een sporadische ontbrekende of onnodige t. Het gaat echt veel verder dan dat. En in dat geval lees ik er niet overheen, het wordt voor mij zelfs een vertaalwerkje om een post die volstaat met fouten te kunnen begrijpen.
CiteerMaar lees daar over heen en laat de mensen in hun waarde.
Goed kunnen spellen en goed zijn in gramatica zegt nl. helemaal niets over hoe mensen voor hun dieren zorgen of over hoe (inteligent) mensen wel of niet zijn.
Ik heb nadrukkelijk gezegd dat het geen aanval is, i.e. ik laat mensen in hun waarde. En ik heb ook letterlijk gezegd dat taalbeheersing en verzorging van dieren geheel losstaan. Waarom reageer je alsof ik die beschuldiging wel heb gemaakt, of begrijp ik je verkeerd?

Parkieten-Freak

Het is inderdaad zo, dat de taalbeheersing niet meer is wat het geweest is.
Voor een gedeelte ligt dat wellicht aan het onderwijs, maar ook aan de intrede van de computer (lees: geen boeken meer lezen en de opkomst van MSN en SMS taal).
Even terzijde: ik heb het hier niet over leden die dyslectisch zijn.
Forumleden die dyslectisch zijn, kunnen dit vermelden in hun onderschrift. Andere leden weten dan dat zij dan geen aanmerkingen op het taalgebruik moeten maken!


Toen we dit forum begonnen hebben we gevraagd aan de leden om de Nederlandse taal correct te gebruiken in de topics.
We willen hier geen MSN, SMS en BrEeZaH taal om de doodeenvoudige reden dat iedereen, dus ook oudere mensen moeten kunnen begrijpen wat er geschreven wordt.

Schrijffouten maken we allemaal wel eens, dat is niet zo erg. Wel denk ik dat veel fouten voorkomen kunnen worden als forumleden de moeite nemen hun berichtje voor het posten eerst een keertje door te lezen.

Kortom: je hebt een punt Moppers.
Qua taalgebruik wordt het er hier niet beter op, en dat is jammer.
Ook de manier waarop sommige leden een vraag stellen laat qua duidelijkheid (formulering) te wensen over.
Beide zaken halen het niveau van het forum naar beneden en dat is niet goed.
Wat mij betreft zullen we strikter gaan toezien op het taalgebruik.  ;)


Parkieten-Freak

@Sam:
Voor alle duidelijkheid: dit topic gaat niet over bepaalde personen!!!
Ook ik constateer (net als Moppers) dat de laatste maanden het taalgebruik slechter is dan vroeger.


Sam

Moppers,
Dan heb ik waarschijnlijk die berichtjes die jij bedoelt nog niet gezien. En ik heb wel degelijk begrepen dat je mensen in hun waarde wilt laten en ze niet aanvalt. In mijn berichtje heb ik dat stukje gewoon gebruikt als verduidelijking.
Inderdaad sms en msn taal moeten we hier niet gaan gebruiken, dat zou nergens op slaan.
Misschien ben ik net iets te fel en snel geweest met reageren, dan spijt me dat hoor.

Maur@

Ik ben geen mierenneuker, maar als je een topic begint over het gebruik van de Nederlandse taal, zorg er dan voor dat je zelf geen taalfouten maakt. Ga even online naar de dikke van dale en het groene boekje, qua is echt met een q. De spellings"check" is een Engels woord, het Nederlandse woord is spellingcontrole. Zonder "s". En volgens mij, verbeter mij als ik het fout heb, is het gebruik van Engelse woorden in de Nederlandse taal niet echt positief om de Nederlandse taal goed te bewoorden.

Maur@

CiteerKortom: je hebt een punt Moppers.
Qua taalgebruik wordt het er hier niet beter op, en dat is jammer.
Ook de manier waarop sommige leden een vraag stellen laat qua duidelijkheid (formulering) te wensen over.
Beide zaken halen het niveau van het forum naar beneden en dat is niet goed.

Het taalgebruik: Je verwijst waarschijnlijk naar MSN taal. MSN taal is walgelijk. Maar helaas vinden velen dat het wel een snelle manier is om iets neer te zetten. Ik gebruik zelf geen MSN taal.

Vraag stellen: de manier waarop sommige leden vragen stellen. Ik ben het helemaal met je eens, het kan netter en normaler.

Beide zaken: Dat ben ik dus niet met je eens. Dit forum is een zeer informatief forum. Of je nu wel of niet goed Nederlands spreekt of schrijft. Je kunt hier alle informatie vinden die nodig is en er zijn heel veel leden die je ook heel goed kunnen voorzien van goede informatie. En of deze informatie nu in MSN taal, straat taal of ABN is, de informatie die gegeven wordt is zo belangrijk. 


Parkieten-Freak

Citaat van: Maur@ op april 25, 2006, 22:56:35

........................Beide zaken: Dat ben ik dus niet met je eens. Dit forum is een zeer informatief forum. Of je nu wel of niet goed Nederlands spreekt of schrijft. Je kunt hier alle informatie vinden die nodig is en er zijn heel veel leden die je ook heel goed kunnen voorzien van goede informatie. En of deze informatie nu in MSN taal, straat taal of ABN is, de informatie die gegeven wordt is zo belangrijk. 
Op zich is dat zo Maur@
Wel vind ik dat een sollicitatiebrief met spelfouten een stuk lager scoort dan een foutloze brief. Ook al is de informatie waardevol en goed, slecht of foutief taalgebruik doet eigenlijk altijd afbreuk aan het geschrevene.


Moppers

"Kwa" wordt vaak gebruikt in informeel taalgebruik zoals op dit forum sprake van is. In een officieel verslag en dergelijke zal je het niet tegenkomen.

CiteerEn volgens mij, verbeter mij als ik het fout heb, is het gebruik van Engelse woorden in de Nederlandse taal niet echt positief om de Nederlandse taal goed te bewoorden.
De Engelse taal wordt steeds vaker in het Nederlands gebruikt. Sommige woorden worden zelfs onderdeel van het lexicon in de vorm van leenwoorden (denk bijvoorbeeld aan 'laptop'). Deze infiltratie is niet fout, het maakt de Nederlandse taal er niet minderwaardiger op (ook al vinden sommigen dat de taal er minder mooi van wordt). Dit is vaak het onderwerp geweest van taalkundig onderzoek. Maar goed, daar gaat het hier niet om.
In informeel taalgebruik worden vaak stijlwoorden zoals bijvoorbeeld 'spellingscheck' gevoegd, dat is hoe onze taal zich op dit moment ontwikkelt. Mijn berichten zijn niet doorspekt met Engelse termen, al helemaal niet als die in het Nederlandse taalgebruik niet of nauwelijks voorkomen.

Dit is ook van toepassing op een sollicitatiebrief. De aandacht die je besteedt aan die brief geeft aan hoe belangrijk je het vindt, en je hoort daar ook je taalgebruik op aan te passen. De mate van formaliteit is daar een goede weergave van.
En ook al is het hier informeler, het staat vreemd als je iemand hier aanspreekt zoals je dat bij je beste vriend(in) doet.
Het is voornamelijk cultureel bepaald hoe je tegen iemand praat, maar dat heeft zich niet voor niks zo ontwikkeld, cultuur is niet iets dat buiten beschouwing gelaten kan worden.

Maur@

Ben ik helemaal met je eens. Maar wat ik echter wil zeggen in dit topic is, als je wie dan ook aanvalt op zijn/haar taalgebruik, zorg ervoor dat jezelf geen taalfouten maakt. Anders heb je namelijk, dat zeg ik persoonlijk, geen recht van spreken. Ik heb een oudste broer, hij is werkelijk een lopende dikke van dale en/of groene boekje.

Wij hebben twee kinderen, één van 21 jaar en één van 16 jaar. Ik heb jaren strijd geleverd met leerkachten over het Nederlands. Als er een werkstuk ingeleverd was met, zeg maar wat 6 taal fouten, dat was niet belangrijk vertelden zij mij dan. Het ging om het werkstuk en de inhoud. En als ik daar dan tegenin ging, ja maar dit, ja maar dat, werd het opzij geschoven. Het gaat om de inhoud en niet om het Nedelands.

Moppers

Gelukkig maar dat ik niemand aanval.

Maar je hebt wel gelijk hoor. Maar een post hier kijk ik 1 keer na, niet 20 keer.
En ik ben het volledig met je eens dat werkstukken niet alleen qua ( ;)) inhoud in orde moeten zijn, maar ook de vorm, waaronder dus de taal. Voor fouten daarvan moet je ook aftrek krijgen.

Maur@

Slaap lekker Moppers, ik vond het een geweldig onderwerp. Ik heb er al jaren strijd over met leerkrachten. Ik geef nimmer de strijd op, maar ik ben geen wandelend woordenboek. En laten we eerlijk wezen, ik ben nu aardig op leeftijd, wat mankeerde er aan de Nederlandse taal die ik in mijn tijd heb geleerd. Soms ben ik echt de weg kwijt. Wat is het nu eigenlijk: pannekoek of pannenkoek. In mijn tijd was hij gewoon lekker met stroop en suiker en wat maakte die "n" uit.

Moppers

Haha, prachtig voorbeeld van die panne(n?)koek. Volgens mij is het met n, want er was toendertijd nog een hele discussie over het feit dat je zo'n ding maar in 1 pan tegelijk kan bakken...
En er mankeert niks aan 'het Nederlands uit jouw tijd'. Een van de kenmerken van een natuurlijke taal is dat hij (zij?) verandert, evolueert. Het is gewoon vreemd dat de vernieuwing zo anders is dan de versie die je als moedertaal geleerd hebt. Sterker nog, ik ben 23 en snap geen donder van de taal van de jeugd rond de 16, 'vet cool' enzo, dus het leeftijdsverschil hoeft niet groot te zijn voor verbazing. Maar ik sta ook te kijken als ik mijn tante die al 20 jaar in Equador woont, Nederlands hoor praten. Dan merk je duidelijk dat echt iedereen die midden in de evolutie van de taal zit, ook mijn ouders van 50+, er iets van meepikt, en zij die er volledig buiten leven, blijven steken in de taal uit hun tijd.

Ik hoop dat er nog meer mensen hun bijdrage willen toevoegen aan dit topic, een gezonde discussie is nooit verkeerd!

Jippie

Moppers,

Ik vind echt dat je helemaal gelijk in hebt! Ik erger me hier al jaren aan, maar hou me de laatste tijd een beetje in, omdat mensen je als een "zeikerd" gaan zien en daar heb ik geen zin in. Ik hecht heel veel waarde aan een goede beheersing van de Nederlandse taal en daar schort het bij een hoop mensen nogal aan. De vraag is alleen, wat wil je eraan doen? Je kan nu eenmaal niet iedereen weren die niet goed is in Nederlands...

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Het is ook beslist niet de bedoeling om mensen te gaan weren vanwege hun taalgebruik.
Nederlandse taal is heel belangrijk, maar mensen helpen op dit forum is ons doel en daar moet de prioriteit liggen.
Iedereen is en blijft van harte welkom op het forum.
Wel vraag ik bij deze aan de leden om wat meer op hun taalgebruik in het algemeen te gaan letten, en geen afkortingen/msn taal te gebruiken.
Mocht dat toch gebeuren, dan zullen de moderatoren en beheerders ingrijpen met het bekende woordje *knip* ;)





Nina

Helemaal mee eens. Vanwege het feit dat alles "snel" geschreven moet worden sinds de opkomst van MSN en SMS, is in die tijd de Nederlandse taal er zeker op achteruit gegaan, dan praat ik niet alleen over jongeren.

Daar heb ik verder helemaal geen last van, zolang het op niet bijv. fora wordt gebruikt, zoals hier vaak het geval is. Gelukkig wordt er dan vriendelijk verzocht om het achterwege te laten.  ;D

O, voordat ik het vergeet, sinds 1997 is het pannenkoeken, i.p.v. pannekoeken.  ;)

Chicowen

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat er eens op de taal gelet moet gaan worden.
Zelf hoor ik ook nog bij de jongeren (ben 19, hehe  :P) en msn zelf ook. Hierbij gebruik je automatisch afkortingen in msn.
Zelf probeer ik hier op dit forum er extra goed op te letten dat mijn taalgebruik correct is.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is:
Het kan best zijn dat msn taal makkelijker en sneller is, maar is het nou zoveel moeite om je verhaaltje even na te lezen op taalfouten voordat je op verzenden klikt?
Een kleine moeite en een groot plezier voor velen!  ;D
Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Chantalleke

Ik lees heel vluchtig mijn berichtjes voor ik ze post. Ik haal dan echt niet alle foutjes er dan uit. Als ik mijn eigen stukjes tekst hier dan soms teruglees dan zie ik zelf alle foutjes die ik had laten zitten wel. Meestal tikfoutjes, soms ook gewoon gedachteloos een woordje verkeerd  ::) Soms verbeter ik het nog, vaak ook niet. De meeste mensen begrijpen toch wel wat je schrijft. En daar gaat het hier denk ik op het forum in eerste instantie om.
Ik moest ook direct aan de onderstaande tekst denken toen ik dit topic las:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Geen znrgeon meer om je slpeutfoen.

Ik snap ook wel dat dit topic niet zozeer om de tikfoutjes gaat, maar om de Nederlandse grammatica. Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik sinds ik eigenlijk alles op de pc doe een stuk luier ben geworden. De spellingcontrole uit Word doet toch het werk wel  ;)