Schoon broedkastje.

Gestart door kispel, april 23, 2006, 21:02:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kispel

Hoi,

Ik vroeg me wat af, aangezien ik het nergens terug kon vinden.
Vandaag heb ik weer een nestcontrole uitgevoerd, en ik vond het nest er wat viezig uitzien. En het stonk een beetje.

Is het verstandig om het nest te verschonen? (even hokje afspuiten, fohnen zodat het snel droog is en nieuw zaagsel erin)? Of verstoor ik dan een bioritme?

Ik denk dat het hok verschonen geen kwaad kan (wij liggen zelf ook graag in een schoon bed), maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid!

Safrena

Hey kispel

Normaal wordt het blok schoon gehouden door het popje.
Echter als het blok te vies zou zijn mag je het zelf schoon maken maar niet met water
Dan mag je het broedblok uitkrabben enz...

Let wel dat je dit pas doet als de kleintjes al veertjes hebben

vele groetjes

Maur@

Safrena hoezo mag je dat pas doen als er de kuikens veertjes hebben. Hefet dat met warmteverlies te maken?

Safrena

Hey  Maur@

Dat heeft inderdaad met warmteverlies te maken ;)
Jonge parkietjes zonder veertjes kunnen zich nog niet warm houden en hebben dus echt de nest warmte en moeder warmte nodig.
Als ze een beetje veertjes hebben kunnen ze zich al zelf even warm houden.

vele groetjes

kispel

Oké bedankt voor het antwoord!
Dan ga ik morgen aan de slag met het schoonmaken van de nestje!
Waar kan ik de parkietjes ondertussen het beste laten? In een kistje, met als ondergrond een handdoek (voor de warmte)?

Carla

Ja je kan je perkietjes in een bakje leggen met een zachte doek of een handoek in. Je zal zien dat de parkietjes dicht bij elkaar in een hoekje onder de handdoek zullen kruipen.

kispel

Haha inderdaad!
Ze kropen met zijn allen onder de handdoek. Er zaten er drie in de ene hoek en twee in de andere hoek.
Nou hebben ze weer een lekker schoon hok  ;D
Ik ben benieuwd wanneer de oudste uit gaat vliegen, zou toch rond deze tijd moeten zijn, hij had al overal veren.

Maur@

Toen ik vanmorgen de foto zag die ik gemaakt had van de kuikentjes, vond ik dat het blok wel even schoon mocht. Carla had alles keurig in een hoekje geschoven, met een lepel kon ik zo alles eruit scheppen. Al wilde mevrouw geen centimeter opzij aan de rechterkant, ze bleef zitten waar ze zat samen met Uno en Due, dus die kant moet nog. Nu heb ik ook antwoord op mijn vraag. Wat doet de pop met de eierschalen. Nou een idee want ik kon ze niet meer vinden, dus waarschijnlijk gewoon opgegeten voor de kalk. Carla houdt haar nest echt heel netjes schoon. Je hoort haar heel vaak schrapen om de poepjes te verwijderen. Daar waar de kuikentjes zitten is alles netjes.

Safrena

Hey Maur@

De meeste popjes houden inderdaad hun nest mooi
Het zijn in principe nette diertjes ;)

De eierschalen worden meestal gewoon het broedblok uitgegooid of in een hoekje gedumpt
Er zijn ook popjes die de eitjes gewoon opeten inderdaad voor de kalk

Het is daarom ook zo belangrijk dat je parkietje heel veel kalk krijgt voor en tijdens het broeden
Sommige popjes die na het uitkomen van de kleintjes hun eitjes hebben opgegeten durven bij een volgende broedperiode de eitjes ook kapot te pikken
Niet ieder popje doet het maar er zijn er wel die het dan durven doen

Zoals altijd er zijn altijd en overal uitzonderingen op de regel ;)

Vele groetjes

kispel

#9
Goed dat je het zegt Safrena!
Want één van mijn popjes heeft ook de eieren opgegeten nadat de kuikens uitkwamen. Ik zal de volgende keer dat ze broed extra goed opletten of ze haar eitjes heel laat.  ;)


Je kan het inderdaad een beetje in het oog houden ;)
In de meeste gevallen gebeurt er niks en is de volgende
broedperiode ook zonder problemen en zal ze de eitjes mooi uitbroeden ;)
Zorg voor voldoende kalk voordat je popje gaat broeden en ook tijdens het broeden
gr safrena

Maur@

Hoe zorg je dan voor meer kalk? Ik geef extravital, groenvoer en één keer in demaand de vitamine van de dierenarts.

Safrena

Hey Maur@

Extra kalk vind je in grit ;)
en de bekende mineraal steentjes

vele groetjes

Maur@

Grit, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat al even niet door het eten heb gedaan  ???. Gewoon vergeten. Maar ze hebben wel schelpzand. En de mineraalsteen. Van de week gekocht, maar de verkeerde. Had per ongeluk die voor aga's en papegaaien gekocht. Maar dat verklaard dus waarschijnlijk het opeten van de schalen. Zal morgen meteen weer grit door het eten doen. En de mineraalsteen ruilen voor een andere.