Eieren als Snack

Gestart door Cutie_lover, april 19, 2006, 11:43:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cutie_lover

Hallootjes!

Nu zie ik hier op het forum vaak: "Appels wortels e.d. is goed voor ze." Ik heb appels geprobeerd, gooide die uit zijn voorbak...
vraag 1. Wat kan ik hier tegen doen?
2. Mogen ze ook eieren?

Groetjes...

p.s. jullie hoeven niet als het kwaadaardig is, als de wiedeweer te reageren, ik doe het toch niet voor jullie iets gezegd hebben ;)

Ingrid

#1
Hoi Ingrid,

Als antwoord op de eerste vraag zou ik zeggen lees dit maar eens:
http://www.parkietenfreak.nl/r-etiquette.php ;).
Je parkietje moet misschien nog wennen aan appel, of hij vindt een ander stuk fruit gewoon lekkerder. Zo zijn de mijne nog het meest verzot op mandarijntjes  :D.
Een klein stukje gekookt ei mag best (geen zout gebruiken), niet teveel en niet te vaak.

Groetjes, Ingrid

Safrena

Hey Cutie_lover

Zoals Ingrid al aangaf mag je parkietje af en toe een klein stukje ei maar zeker niet als Snack ;)
Want teveel ei is niet goed voor de niertjes ;)

Vele groetjes

Cutie_lover

Citaat van: Safrena op april 19, 2006, 14:07:42
maar zeker niet als Snack ;)
Vele groetjes

Ik zoek vooral iets, wat ik 1 keer in de week kan geven ofzo... Bedankt trouwens voor het snelle antwoorden...  ;D Ik ga verschillende fruit proberen... Als mandarijntjes ook kunnen ::) Die hebben wij altijd in huis... Dat ik daar niet eerder aan dacht ??? P.s. hoe hou ik de vogel van de koek vandaan? Want als ik een koekje wil nemen, moet ik me echt verstoppen voor de vogel, hij heeft een keer zonder dat ik het door had een klein stukje eraf "gepikt" en nu is tie verzot erop ??? :o

Safrena

Hey Cutie_lover

Hihi die vogeltjes toch he
Je parkietje niet toegeven dat hij het niet mag eten
Iedere keer weer je parkietje weg sturen

Je mag je parkietje ook mandarijn geven ;)

Vele groetjes

smartie

Mijn vogel heeft met pasen ook een klein stukje gekookt ei gekregen: ze vond het heerlijk!

Leuk om te laten weten is dat ze in het begin echt NIKS moest weten van fruit of groente en nu stop ik iets lekkers in het klemmetje en binnen 1 minuut komt ze kijken wat het lekkers is en proeven. Appel is de favoriet met komkommer op een goede nummer 2. Laat dat nou net ook mijn favorieten zijn, dus dat komt mooi uit!

Maar ook eet ik weleens wat anders: kiwi, peer, banaan, sinaasappel, sla, paprika, walnoot en van alles komt ze proeven. Paprika vindt ze niet zo, maar ik blijf het gewoon aanbieden als ik het eet krijgt zij ook een stukje! Gewoon vlak voor d'r neus eten en heerlijke smakkende lekkermakende geluiden maken. Wedden dat de parkiet binnen no time nieuwsgierig is??

Josephine

haha grappig dit ook eens van anderen te horen! bij mij is het precies hetzelfde dat als ik iets eet dat me parkietje meteen komt kijken! maar dat doet hij alleen bij koek! en als hij het dan bij koek doet dan pak ik meestal een stukje appel of iets anders en dan ga ik dat zelf ook eten. maare.. dat werkt dus niet! hij eet beslist GEEN groente en fruit!

Cutie_lover

Citaat van: Josephine op mei 02, 2006, 14:12:26
hij eet beslist GEEN groente en fruit!

ZIJ(was het toch?) Ik heb daarvoor een pallet gekocht ;) Zo krijgt hij toch dingen binnen..

Parkieten-Freak

Croky neemt ook alles wat in zijn knijpertje in de kooi hangt.
stukje brood, appel, ander fruit, sperziebonen, witlof, een elleboogje macaroni......zo krijgt hij elke dat wel wat lekkers.
Gekookte wortel eet hij sinds kort ook, rauwe wortel nog niet.


Kleintjes

Hoihoi,

Rauwe wortel wordt hier niet gegeten maar gevreten! Ik kan niet eens lekker rustig aan 'n peentje kangen of er zit zo'n oud, blauw bolletje te staren of hij ook wat krijgt ;) Pino is e dol op, gekookt moet hij er niks van hebben.

Spaghetti, macaroni, eitje, sla, komkommer, peterselie, kaasje, soms 'n klein kruimeltje kwark, alles gaat er wel in. Kyra is nog wat voorzichtig, hij kent dit nog niet zo goed. Silly en Tweety willen allen sla, peterselie en komkommer, de rest vinden ze niet interressant genoeg. Ik bied 't groenvoer niet meer aan met 'n knijpertje maar met 'n ruifje dat aan de kooien hangt, dit werkt best makkelijk en ze kunnen er samen aan eten zonder al te veel gedoe, nouja, bij Pino en Kyra niet dan, daar komt 'n tweede ruifje bij omdat Kyra zo dominant is.

Ruifjes zijn erg makkelijk, en makkelijk schoon te houden. Nog 'n voordeel is dat ze 't er niet uitgooien als 't bijna op is zoals dat bij veel knijpers wel is, dan ligt 't op de bodem en kijken ze er vaak niet meer naar om.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Andrea

Hallo kleintjes.
Wat bedoel je precies met een ruifje?? Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad handig. Hier pikken ze ook altijd zo in het groenvoer, zodat het snel op de bodem valt. (en inderdaad, de eigenwijsjes: dan willen ze het ineens niet meer)
Alvast bedankt, groet van Andrea.

Kleintjes

Hoihoi,

'n ruifje is 'n soort bakje van metaal of plastic dat je aan de kooi kan hangen. Vroeger ,en tegenwoordig soms ook nog, zie je voerruiven ook bij paarden, vee en in bv. dierenparken. De dieren kunnen dan net zoveel ruwvoer (bij vogeltjes meestal fruit e.d.) eten als ze zelf willen zonder dat dit op de grond ligt en vies wordt door 't getrappel. Tegenwoordig zie je ruifjes ook veel bij kleine knaagdieren in de kooi.

Hier 'n link naar voorbeeld van ruifjes:

http://www.dierenwebshop.nl/advanced_search_result.php?keywords=ruifje&osCsid=d7cd483015b8c2432b6c701d5c21e0fe

Hoop dat 't zo wat duidelijker is voor je, als er iets nog iets is hoor ik 't graag ;)

Ruifjes zijn erg makkelijk, zowel in gebruik als schoonmaken. Zelf ik heb ik er nu 3 in gebruik, alle 3 van kunststof omdat ik wou uitproberen hoe dit werkte. Waarom 3? Vanwege Kyra, door de dominantie van hem heb ik er nog 'n ruifje bijgehangen zodat de ander ook lekker kan smullen zonder dat tut-hola hem weg jaagt. Bij de andere 2 gaat 't prima met 1 ruifje, ze eten er samen uit.

Maar goed, als er iets is hoor ik 't wel.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Maur@

Hier gaan er ladingen, werkelijk ladingen peterselie en selderie doorheen. Ze zitten mij 's morgens al vanuit een lege bak met zijn allen aan te kijken. Zo van:  "Hallo, ook goedemorgen mag deze kooi een rondje groenvoer". Angel gaat gewoon naar me schreeuwen 's morgens vanuit de lege groenvoerbak. Angel is ook een witte parkiet, met blauw op zijn rug en een groene baard. Dat groen is werkelijk van het groenvoer. Sinds een paar dagen doe ik bij Angel pas groenvoer in de bak als Carla uit het blok is. Als ik dat niet doe heeft Angel alles op voordat Carla zich kan bewegen. Sky, de jongste in de andere kooi. Plant zich werkelijk op het groenvoer, eet wat hij binnen kan krijgen en dan mag de rest. En het leuke is, hij/zij is de baby van het stel en ze laten het nog toe ook. Ivory is er ook gek op. Hebben jullie wel eens een Albino gezien met een groene snuit. Ik zal eens proberen er een foto van te maken.

Maar ik zal even on topic blijven. Het groenvoer heeft hier geen kans om uit de bak te vallen of gegooid te worden, het is al bijna op voor ik me omgedraaid heb. De andere etenswaren die jullie allemaal opnoemen heb ik ze nog niet gegeven. Ei heb ik werkelijk nog nooit vers gegeven. Omdat ik werk kan ik het ei niet op tijd uit de kooi halen voordat het niet goed meer is. Dus aan dat soort zaken wil ik me niet wagen.

Andrea

Bedankt voor het antwoord + uitleg !!
Ik ga meteen op zoek, erg handig.
Groetjes, Andrea.