2e parkiet of niet?

Gestart door marretje, april 17, 2006, 13:04:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marretje

Wij hebben gisteren een vreselijk droevige dag gehad. Wij hadden 2 jonge parkieten en de jongste is gisteren overleden. Na een bezoek aan de dierenarts medicijnen e.d. Nu hebben we er nog 1 over. We geven deze veel aandacht maar mijn vraag is moet ik er nu 1 bijnemen voor deze parkiet of kan ik haar ook alleen laten. Ze begint aan ons te hangen? Of wordt ze dan erg eenzaam? Ik heb niet zoveel vertrouwen in een jong parkietje erbij, omdat het nogal dramatisch gegaan is. en wij missen onze kleine Cos enorm. Hij heette nl. Cosmo en was al een mannetje in wording. :(

Ingrid

Hoi Marretje,

Wat erg dat Cosmo is overleden, veel sterkte met het verlies.
Je andere parkietje is een soortgenootje gewend, dus ik zou ervoor kiezen om er een nieuwe bij te zetten. Dat hoeft niet meteen hoor, je kunt best wel eventjes wachten om je verdriet vanwege het verlies van Cosmo een plekje te geven.

Groetjes, Ingrid

Cutie_lover

Citaat van: Ingrid op april 17, 2006, 13:28:30
Hoi Marretje,

Wat erg dat Cosmo is overleden, veel sterkte met het verlies.
Je andere parkietje is een soortgenootje gewend, dus ik zou ervoor kiezen om er een nieuwe bij te zetten. Dat hoeft niet meteen hoor, je kunt best wel eventjes wachten om je verdriet vanwege het verlies van Cosmo een plekje te geven.

Groetjes, Ingrid

Sorry Ingrid, maar ik ga een andere kant van het verhaal laten zien... Mijn moeder had 2 grasparkietjes gekocht, echter na minder dan een week vloog de eerste weg... We hebben er nooit een nieuwe bij gekocht, maar wel nauwlettend op z'n gedrag, hij leek het niet erg te vinden... Kun je bij de jouwe wel verschijnselen zien dat die "wegrot" dan ga ik met ingrid mee.

Groetjes

marretje

Wat zijn de kenmerken van een eenzame parkiet dan? Want Sjakie is erg druk altijd al geweest. En volgens mij gaat ie de jeugdrui in. Ik vind nu af en toe wat donsveertjes. Maar ze is druk voor 2 en zie nog niet zoveel verschil. Toen gisteren de kooi weg werd gehaald waarin Cosmo was overleden ging ze echt even schretten. Maar daarna was dat ook over.

Cutie_lover

Citaat van: marretje op april 17, 2006, 13:46:15
Wat zijn de kenmerken van een eenzame parkiet dan? Want Sjakie is erg druk altijd al geweest. En volgens mij gaat ie de jeugdrui in. Ik vind nu af en toe wat donsveertjes. Maar ze is druk voor 2 en zie nog niet zoveel verschil. Toen gisteren de kooi weg werd gehaald waarin Cosmo was overleden ging ze echt even schretten. Maar daarna was dat ook over.

Ik denk:

Treurig zijn...
Niet zoveel "praten"
Bijna de hele dag niks doen...

Zoiets, in iedergeval anders als normaal

Ingrid

#5
Hoi Marretje,

De kenmerken van een eenzame parkiet kunnen divers zijn, van verenpikken tot lusteloos zijn. Wanneer je een parkietje hebt en je kunt hem veel aandacht geven is het niet zo erg dat hij alleen is. Parkietjes zijn groepsdiertjes en hebben veel aandacht nodig vooral als ze solitair gehouden worden.
De keuze is aan jou, mijn persoonlijke keuze weet je inmiddels  :D.

@Cutie-lover, ik zeg niet dat er echt eentje bij moet  ;), maar mijn persoonlijke keuze zou zijn om er een soortgenootje bij te halen temeer omdat het parkietje een soortgenootje gewend is. Ik denk niet dat dit parkietje minder dan een week een vriendje heeft gehad, maar daarover kan Marretje meer zeggen  ;).

Groetjes, Ingrid

marretje

wij hadden Cosmo 9 dagen maar de twee zaten altijd bij elkaar en uit de kooi waren ze ook altijd samen. Het was echt een hecht stel. Toen hij ziek werd heeft hij nog even bij Sjakie gezeten en die leek hem te willen verzorgen, daarna is Cosmo maar even alleen in een kooitje geweest maar Sjakie kon hem gewoon zien. Sjakie is gelukkig nog erg druk ik noem haar een adhd vogel dus de hele dag bezig maar het is nog maar 1 dag zonder Cosmo dus ik weet niet wat ze later gaat doen.

Cutie_lover

Citaat van: marretje op april 17, 2006, 16:30:28
wij hadden Cosmo 9 dagen maar de twee zaten altijd bij elkaar en uit de kooi waren ze ook altijd samen. Het was echt een hecht stel. Toen hij ziek werd heeft hij nog even bij Sjakie gezeten en die leek hem te willen verzorgen, daarna is Cosmo maar even alleen in een kooitje geweest maar Sjakie kon hem gewoon zien. Sjakie is gelukkig nog erg druk ik noem haar een adhd vogel dus de hele dag bezig maar het is nog maar 1 dag zonder Cosmo dus ik weet niet wat ze later gaat doen.

Aangezien jouw parkietjes so close waren , ga ik met Ingrid mee, mijn parkietjes waren helemaal niet zo close, zaten samen lusteloos voor het spiegeltje ::)


Moppers

In het algemeen ben ik tegen parkieten in hun eentje. Maar er zijn uitzonderingen, zoals deze:

Toen mijn vorige parkiet Moppie 3 was, had ik er voor haar een ander parkietje bij gekocht. Dat ging erg goed samen, ze waren erg lief voor elkaar. Na drie maanden zat Henk (die nieuwste dus) ineens op de bodem van de kooi, waarschijnlijk had hij een hersenbloeding gehad. Hij heeft het einde van de dag niet gehaald.
Vervolgens leefde Moppie enorm op. Niet dat ze toen Henk er nog was droevig was, maar ze kletste ineens veel meer, was drukker bezig met alles. Het was gewoon te merken dat ze een blijere parkiet was geworden. Dus heeft Moppie de rest van haar leventje zonder problemen als enige parkiet in huis doorgebracht.

Ik denk dat je vanzelf aan Sjakie zult zien of ze ongelukkig is zonder vriendje. Je kunt ook proberen er een tijdje de parkiet van iemand anders naast te zetten, die dan bij jou komt ´logeren´, zodat jij kunt zien wat dat met Sjakie doet.
Denk er goed over na voordat je er definitief eentje bij neemt, want ook al was Sjakie eerst, als het niet goed gaat ben je alsnog verantwoordelijk voor het nieuwe parkietje.
Succes ermee.

marretje

Ik denk wel dat we er 1 bijnemen maar ik ben vandaag wezen kijken en merkte dat ik erg onzeker ben ik durf niet zo goed meer gewoon omdat ik bang ben dat het weer gebeurt. Cosmo was ook nog zo jong en daar zag ik niets bijzonders aan bij het uitzoeken. Het deed behoorlijk pijn om ons vriendje zo te zien ondanks de medicijnen enz. Dus dat houd me behoorlijk tegen.

Cutie_lover

Citaat van: marretje op april 18, 2006, 17:47:23
dat houd me behoorlijk tegen.

Misschien kan je dat artikel lezen van Jorijn, bij aanschaf: zo, dus jij wilt ook een parkietje? http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1546.0;all
Ik hoop dat ik de link goed heb gedaan :-[ :P Groetjes

marretje

dat heb ik al een paar keer gedaan voor de aanschaf van onze sjakie en Cossie maar ik ben gewoon onzeker in een vogel kopen omdat ik bang ben voor herhaling met een jonge vogel te verliezen maar dit zal iedereen wel hebben denk ik. Dat komt door de pijn die dit geeft en dat vergeet je niet snel. Maar ik wil ook niet zolang wachten voor Sjakie alhoewel die zich wel vermaakt was even wat stiller maar krijgt nu weer praatjes.

Cutie_lover

Citaat van: marretje op april 19, 2006, 19:16:10
dat heb ik al een paar keer gedaan voor de aanschaf van onze sjakie en Cossie maar ik ben gewoon onzeker in een vogel kopen omdat ik bang ben voor herhaling met een jonge vogel te verliezen maar dit zal iedereen wel hebben denk ik. Dat komt door de pijn die dit geeft en dat vergeet je niet snel. Maar ik wil ook niet zolang wachten voor Sjakie alhoewel die zich wel vermaakt was even wat stiller maar krijgt nu weer praatjes.
Ik bedoelde de lijst die Jorijn oppert:

* Kijkt het parkietje helder uit zijn ogen?
E.D.
Als je die lijst print , en meeneemt, denk ik dat je bijna redelijk veel meer kans hebt dat je een gezond parkietje neemt!