Vogelmuur, verwen je parkietje met Pasen

Gestart door manette, april 13, 2006, 15:06:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

manette

Het staat overal weer volop in bloei en parkietjes zijn er dol op: Vogelmuur.

Vroeger, voordat ik de naam van het plantje kende, noemde ik het altijd 'mussenkruid' omdat de musjes er in het voorjaar zo heerlijk van zaten te smullen. (dat was nog in de tijd dat je nog musjes zag, hier bij mij is geen mus meer te bekennen)

Vogelmuur is een klein onkruidje, het kruipt laag over de grond met slappe stelen die hier en daar soms een beetje roodachtig zijn. Als je heel goed kijkt, zie je dat er 1 rijtje haartjes over het steeltje loopt. Dit is heel kenmerkend voor vogelmuur. Het heeft eironde blaadjes en de piepkleine bloemetjes zijn wit.

Pluk de vogelmuur voor je parkietje op een plek waarvan je zeker weet dat het 'schoon' is. Dus waar niet met gif gesproeid wordt door de gemeente of waar geen honden plassen. Uiteraard thuis goed wassen voordat je het geeft. Je kunt het in de groentela van de koelkast een paar dagen bewaren in een plastic zakje met lucht erin.

Voor wie geen idee heeft over wat voor plantje ik het heb, kijk even hier:
http://www.bioplek.org/organismen/planten/vogelmuur.html

Iedereen op het forum en alle parkietjes vast een vrolijk Pasen gewenst!

Chantalleke

Hé wat grappig. Dit plantje groeit namelijk bij ons in de achtertuin tussen de tegeltjes langs de schutting. Ik gooide het altijd gewoon de groenbak in of liet het liggen voor ons konijntje. Zal het eens een keer goed wassen en kijken wat de pietjes er van vinden.

Jullie ook een fijne pasen!

Moppers

In de tuin van mijn ouders groeit volop vogelmuur, en de parkieten die we in de jaren hebben gehad hebben daar altijd van genoten. Tegenwoordig vul ik soms een zakje ermee als ik bij ze ben en verdeel het thuis onder de beestenboel, mijn knagertjes vinden het namelijk ook heerlijk.