nieuw parkietje

Gestart door marjolein, mei 20, 2005, 08:24:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marjolein

Hoi allemaal

Gisteravond mochten we ons nieuwe parkietje ophalen bij de kweker. Toen we bij de kweker kwamen zat het beestje al bang en schuchter in het kooitje. De kweker vertelde dat ie hem net had moeten vangen uit de buitenvolière en dat ie daarom zo erbij zat.
De kweker zette hem over in ons kooitje, maar pakte hierbij het beestje helemaal vast. Vond dat niet echt fijn voor hem (of haar, dat weet ik nog niet, hihi). Dan nog eens een rit hobbelend in de auto, ik kan me voorstellen dat het beestje helemaal van slag is.

Net ging ik gelijk bij hem kijken toen ik wakker werd, maar hij zat nog steeds op hetzelfde stokje en ik zag dat ie nog helemaal niets gegeten had. Niet uit het bakje van op de grond en ook niets van het voer wat ik op de bodem had gestrooid. Ik heb trosgierst in zijn kooitje opgehangen en een voerbakje geplaatst op de plek waar ie telkens zat. Maar toen ik in de kooi kwam met mijn hand (rustig en zachtjes pratend) begon ie wild te vliegen en kwam daarna angstig neer.

Ik maak me zorgen over het parkietje, wat nou als ie straks niet gaat eten? Hoe lang mag dat duren? Ook hem ik hem nog helemaal geen geluid gaan maken, wel een beetje knarsetanden gisteravond.

Ik wil heel graag hem meer laten wennen, maar weet nou niet of ik er goed aan doe om bij hem te zitten en tegen hem te praten, of overdonder ik hem daarmee? En is de radio aandoen een goed idee of krijgt ie dan juist teveel prikkels die ie niet kent?Het is zo anders dan ons vorige jonge parkietje (dat onlangs overleden is), die kwam al gelijk op je vinger zitten en floot gezellig.

Hebben jullie tips om hem meer te laten wennen?

Groetjes Marjolein

nb. het parkietje is bijna 8 weken oud

vBoven

Ik zou zeggen lees het forum even door. Deze vraag wordt heel veel gesteld en is ook wel logisch. Iedereen wil het beste voor zijn/haar parkiet. Maar aangezien het heel normaal is dat het parkietje even moet wennen zou ik me geen zorgen maken. Eten gaat je kromsnaveltje wel doen, maar blijf uiteraard goed opletten! Je moet nog niet te veel bezig zijn met je parkietje de eerste 2 dagen. Laat hem eerst wennen aan zijn omgeving. Praten kan geen kwaad en zachtjes de radio aan ook niet. Maar ga niet nu al steeds de kooi in. Zoals je zelf aangeeft begon hij wild te vliegen. Zo krijgt hij de kans niet om te wennen. Als hij zich op zijn gemak voelt dan begint hij vanzelf met zachtjes kwetterren. Laat het voer bakje ook gewoon op 1 plaats hangen. Dwingen om te eten kan je hem toch niet. Het komt vanzelf.
Succes met je nieuwe vriendje!



Sander

marjolein

Dank je wel voor je reactie, ik had al wel even op het forum rondgekeken, maar blijf enorm twijfelen. Wil hem niet overdonderen. Hij zal vandaag vanzelf wel gaan eten, als ie trek krijgt.
Het is logisch dat ie moet wennen aan zijn nieuwe omgeving. Maar het voelt niet goed dat het beestje zo bangig is. Foto's durf ik ook nog niet te maken, dat geluid zal ie enorm van schrikken, ookal is de flitser uitgeschakeld. De foto bij mijn naam is ons vorige parkietje, die hadden we al bij 6 weken. En was onwijs tam geworden. Helaas is ie plots overleden na drie weken. Dus ik ben heel blij met mijn nieuwe parkietje en maak me daarom ook wel erg zorgen denk ik.

groetjes Marjolein

Sonja

Hoi Marjolein,

Wat leuk dat je een nieuw parkietje hebt!
Ik ben het eens met wat vBoven schrijft, en dat het diertje gewoon moet bijkomen van alles.
Geef hem/haar maar wat tijd, en overhaast niets.
Het knarsetanden, waar je over schreef, doen parkietjes als ze zich op hun gemak, en behaaglijk voelen.
Dus het gaat vast helemaal goed komen met je nieuwe vriendje.  :wink:
Ik hoop van harte, dat je van dit vogeltje heel veel langer plezier mag hebben, dan van je vorige.
Wat triest, dat je die alweer zo snel moest verliezen.....

Groetjes, Sonja.

Anne_

Hoi Marjolein,

ik heb eergisteren ook een parkietje van een week of 7-8 opgehaald. Vandaag at hij al van en op m'n hand!  :)

Ik heb in het andere forum van www.grasparkiet.com (ik heb het idee dat er een beetje dezelfde mensen als hier komen?....) een draadje gestart in 'tam maken' , getiteld 'jonge parkietjes draad'. Als je wilt kun je daar schrijven over de 'vorderingen' die jouw parkietje maakt :) Lijkt me leuk om te kijken hoe de parkietjes zich allemaal verschillend ontwikkelen :)

Groetjes, Anne

Ja sommige mensen van hier gaan ook soms naar daar  :wink:
gr safrena

Safrena

Hey Marjolein

Het is heel normaal dat je parkietje na zo een avontuur  :wink: nog heel stil zit en nog niet wil eten hoor.
Hang naast je parkietje  waar hij/zij nu nog steeds zit een sliertje trosgierst en strooi wat eten op de bodem van de kooi.

Dat je parkietje opvleigt als je je hand in de kooi doet is ook heel normaal. Je parkietje is jehand nog niet vertrouwd en heeft deeerste ervaring met de hand niet als een goede ervaring gehad.

Trek je hand niet weg als je parkietje opvliegt maar hou het daar tot je parkietje rustig is en doe dan pas je hand weer weg :wink:

Kijk even op onderstaande links over het tam maken

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

http://www.parkietenweb.nl/modules.php?nam...showpage&pid=14

veel succces met je nieuwe vriendje

vele groetjes

marjolein

Ik ben vandaag helemaal blij geworden van mijn parkietje. Ik was sinds gistermiddag niet meer thuis (mijn vriend was er overigens wel hoor) en nu ik vanmiddag weer thuis kwam hoorde ik gestap in de kooi en vervolgens gefluit en begon ie lekker heen en weer te springen/vliegen om alles te ontdekken.

Ik maakte me echt zorgen gisteren, ondanks dat ik wist dat het goed ging komen. Heb wel 3 keer naar huis gebeld om te vragen of ie nu al gegeten had en wat actiever was.

Het is zo leuk dat het beestje nu (af en toe) terug kwettert als ik tegen hem praat en niet meer angstig in een hoekje zit. En zo in zijn etensbakje heeft lopen graven/spelen, dat er nu overal zaadjes liggen :D

Met nog wat meer winnen en geduld zit ie straks ook op mijn vinger... hoop het in ieder geval wel

groetjes Marjolein

kom binnenkort op je topic kijken, ben benieuwd hoe het met jouw parkietje vergaat