Wel of geen bodembedekking in blok

Gestart door Maur@, april 09, 2006, 10:59:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

Ik snuffel natuurlijk nogal wat over het internet i.v.m. de eieren die Carla heeft. Nu zie ik echt heel vaak, zelfs in boekjes, bij de foto's van jongen dat er houtsnippers in het blok liggen. Dit terwijl er altijd geschreven wordt dat er geen bodembedekking in een blok moet bij grasparkieten. Hoe zit dat nu eigenlijk. Ik heb gisteren een boek gekocht van een parkietenkeurmeester, ben even zijn naam kwijt, zelfs hij heeft bodembedekking in het blok bij zijn jongen.

Annika

zelf heb ik wel bodembedekking (houtsnippers) in het blok. Dit zodat de eitjes niet gaan rollen en als de kleintjes eenmaal eruit zijn je de inhoud makkelijk kunt verschonen (anders gaat het echt vreselijk stinken)
Niet de kleinste soort houtsnippers, omdat ik dan bang ben dat de jongen het als voer zien.
Wat ook schijnt te kunnen is kokosnoot'draadjes' in het blok, maar dit vind ik niet makkelijk.

Maur@

Je geeft me dus ook al antwoord op een vraag waar ik ook mee zit. Moet je het blok schoonmaken als de jongen uit zijn? Ik dacht zelf namelijk aan witte, onbedrukte keukenrol, neerleggen in het blok. Kan je zo oppakken, al het vuil erin en een schoon velletje erin. Of heeft dat weer nadelen?

Safrena

Hey Maur@

Een parkietje heeft normaal geen bodembedekking nodig
Zij broeden het liefste op een harde ondergrond

Sommige mensen doen dit wel en gebruiken dan houtsnippers.
Er zijn popjes die dan gewoon hun eitjes erin gaan leggen maar ze zijn ook popjes die eerst alle bodembedekking er uit gooien ;)

Keukenpapier zou ik er zeker niet gaan in doen, dat geeft teveel nadelen ;)

Vele groetjes

Maur@

Kun je me vertellen welke nadelen keukenpapier geven?

Daisy1988

Als mijn parkieten keukerrol zien slopen ze die hele rol.

ik had het zelf ook geprobeerd in het blok maar na een uur zat er een heel gat in en werd het uit het blok gegooit door het popje.. geen nut dus ..
maar misschien doet een ander popje dat niet

Meltjuh

Ik heb zelf van die touwachtige dingetjes erin liggen ::) samen met de veertjes van mijn popje word dit één zacht geheel.

Maur@

Parkieten boekje schrijver is.: Piet Onderdelinden.

Safrena

Citaat van: Maur@ op april 09, 2006, 17:59:10
Parkieten boekje schrijver is.: Piet Onderdelinden.

Hey Maur@

Dat boekje ken ik ook maar ik kan me niet herinneren dat er over keukenpapier gesproken is in het boekje
Als ik me nog goed kan herinneren werd er over schelpenzand als bodembedekking in het broedkooi gesproken en geen bodembeddeking in het broedblok
Ja in het boekje gaat dit wel over twee totaal verschillende dingen
Een broedkooi is eigenlijk een kleine kooi waar een koppeltje in gezet word en pas na een paar dagen wordt er een blok of nest in of aan dat kooitje gehangen om te broeden

Waarom ik keukenpapier niet goed vind
Oa omdat nat keukenpapier kan  blijven plakken aan de kleintjes wat ook een vieze boel veroorzaakt

vele groetjes

Annika

Citaat van: Maur@ op april 09, 2006, 13:36:53
Je geeft me dus ook al antwoord op een vraag waar ik ook mee zit. Moet je het blok schoonmaken als de jongen uit zijn?

ik maak het blok ook schoon als de jongen er allemaal nog inzitten. Als het blok echt vies is leg ik alle jongen in het lege badje, snel de troep eruit, nieuwe snippers erin en jongen terug. Uiteraard zorg ik voor de zekerheid wel dat mijn vriend op de ukkies kan letten  ;)


Maur@

Citaat van: Safrena op april 09, 2006, 18:57:15
Dat boekje ken ik ook maar ik kan me niet herinneren dat er over keukenpapier gesproken is in het boekje
Als ik me nog goed kan herinneren werd er over schelpenzand als bodembedekking in het broedkooi gesproken en geen bodembeddeking in het broedblok
Ja in het boekje gaat dit wel over twee totaal verschillende dingen
Een broedkooi is eigenlijk een kleine kooi waar een koppeltje in gezet word en pas na een paar dagen wordt er een blok of nest in of aan dat kooitje gehangen om te broeden


Nee er is in dat boek ook niet over keukenpapier gesproken. Schelpzand op de bodem van de kooi. Dat wel. Maar er staat een foto in van kuikentjes in het blok, pagina 32 en 34 en daar liggen houtsnippers in het broedblok. Het was mijn eigen idee keukenrol. Maar ik bedacht eigenlijk zelf al, dat gaat nat worden en is nog een veel grotere zooi dan het blok kaal even van poepies moeten ontdoen.