Vrij laten vliegen

Gestart door angeliqe, mei 18, 2005, 18:02:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

angeliqe

He mensen,

Na alle goede adviezen heb ik gisteren Rocky toch maar uit de kooi gehaald en vrij in de woonkamer laten vliegen.
Ik had de nodige veiligheidsregelen getroffen.
Het was een hele belevenis, maar doodeng ze vloog meerdere malen tegen dezelfde dingen aan  :shock: en dan pakte ik haar weer op.
Wel kwam elke keer weer terug op mijn hand zitten.
Ik vond het dood eng en ik durf het eigenlijk niet zo snel meer te doen.
Ik was er als de dood voor dat ze zich dood vloog.

Groeten,

Angelique

Kuslar

Hi

Misschien een tip;

Toen ik mijn karabas liet vliegen heb ik hem gewoon op de kooi gezet en dan deed hij zelf wat hij wilde doen.

Succes  :wink:

Parkieten-Freak

Gewoon weer doen, niet bang zijn. Je parkiet zal het heel snel leren!
Neem dezelfde maatregelen als gisteren, en binnen een paar dagen is dit voorbij en zal je parkiet al vaste landingsplaatsjes hebben! :P


angeliqe

Dat had ik ook gedaan maar toch. Ze vloog meerdere malen tegen dezelfde dingen aan.
Akelig om te zien!

Groetjes;

Angelique

Sonja

Hoi Angelique,

Ik kan me best voorstellen, hoor, dat je het eng vindt, in het begin.
Maar toch is doorzetten (zoals hierboven beschreven) de enige manier, om je parkiet zo snel mogelijk te laten wennen aan het vliegen in de kamer.
Blijf goed in de buurt, want zeker in het begin ben jij zelf voor je parkiet de enige 'veilige' landingsplaats die ze kent. Dat weet ik nog van mijn parkieten, in het begin durfden ze alleen maar op mijn hoofd te landen.
Je kunt ze ook helpen door ze zelf op andere 'objecten' in de kamer te zetten, zo leren ze ook verschillende zitplaatsjes kennen. Moet je eens opletten, hoe ze straks door de kamer vliegt, of ze nooit anders heeft gedaan!  :wink:
Het gaat vast wel lukken, met Rocky!

Groetjes, Sonja.

Anita & Marisa

Hoi Angelique,

Het is de eerste keren inderdaad erg spannend. Ook voor je parkietje.
Het is belangrijk dat je dingen waar hij zich erg aan kan bezeren even wegzet, ramen afschermt, en open vuur en warme voorwerpen dooft of verwijderd.
Verder is het belangrijk dat je zelf erg rustig blijft. Blijf op een centraal punt in de kamer staan. Ga niet achter hem aan lopen en roepen. Maar blijf rustig en praat rustig. Geef hem even de ruimte om de verschillende plaatsen te leren kennen. Hij zal steeds meer plekken ontdekken!
Parkieten leren erg snel :wink:

Laat je ons weten wanneer Rocky zijn vlucht heeft gemaakt en hoe het verlopen is?

Heel veel liefs,
Anita en Marisa.

angeliqe

Maar ik ben zo bang dat ze zich dood vliegt ergens tegen aan of hard op de plavuizen neer komt of achten jullie die kans erg klein. Sorry maar ik vind het gewoon doodeng en wil rocky niet kwijt!  :(

Groeten,

Angelique

Sonja

Hoi Angelique,

Toch je angst overwinnen, en je parkietje de kamer laten verkennen, anders leert hij het nooit.
Je hoeft hem er de eerste keren niet lang uit te laten, maar bv. meerdere keren per dag eventjes.
Hij leert het echt wel, en als je de voorzorgsmaatregelen neemt die je hiervoor beschreven hebt, zal het echt wel gaan. En bedenk: hoe vaker je hem eruit laat, des te eerder leert hij zijn grenzen kennen.

Succes!

Groetjes, Sonja.

Anita & Marisa

Het allerbelangrijkste is dat je de ramen afschermt.
Als je luxaflex of lamellen hebt, kun je deze sluiten. Je kunt de gordijnen dicht doen, of de ramen met kranten afplakken. Het komt vaak voor dat parkieten tegen de ramen aanvliegen en zich hierbij ernstig bezeren. Ze denken dat ze erdoorheen kunnen.
Voor de rest moet je zorgen dat er veel licht is in de kamer, zodat hij goed kan zien waar hij heen gaat. En er moeten landingsplaatsen zijn; zijn kooi, de bank, kasten en jij.

Verder moet je parkietje zijn omgeving leren kennen. Hij ontdekt zelf zijn landingsplaatsen e.d.
Je parkietje valt niet zomaar op de grond, tenzij hij gekortwiekt is of iets aan zijn vleugels heeft.

Heb er vertrouwen in en haal hem voorzichtig uit zijn kooitje! Blijf vooral rustig.

Veel succes!

Liefs,
Anita en Marisa.

angeliqe

He anita en marisa,

De ramen had ik afgeschermd met luxaflex en gordijnen.
Bij de luxaflex ging het goed maar bij de gordijnen die iets door schijnen wou ze erop landen ofzo denk ik en viel ze dus alsnog doordat zxe zacht tegen het raam vloog en op het laatst net voordat ik haar weer in de kooi deed viel ze ook omdat ze volgens mij tegen de muur vloog ofzo. dombo.
Ik vind het zo eng kan er niks aan doen. maar de plavuizen vloer kan dat geen kwaad?

Groeten,

angelique

Anita & Marisa

Elke vloer is hard: plavuizen, zeil, parket en ook vloerbedekking! Maar een parkiet valt niet zomaar op de grond.

Je zult toch je eigen angst moeten overwinnen. Je kunt je parkietje ook niet altijd in zijn kooitje laten. Dat is veel zieliger!

Neem gewoon de voorzorgsmaatregelen! En dan gewoon doen!

Veel succes!

Liefs,
Anita en Marisa.

angeliqe

Dat is waar ik ga het gewoon proberen.
Bedankt! Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Angelique