ei laten vallen

Gestart door Simba01, april 05, 2006, 09:50:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simba01

hallo allemaal,

Ik heb voor mijn popje simba gistermiddag een b roefhok gehaald omdat ik al dacht dat ze binnen een paar dagen weer zou gaan leggen want had ze zien paren en haar poep werd weer dikker enz.
Maar ze vind de broedhok beetje een eng ding dus ze gaat er nop niet(is wel nieuwschierig).
maar goed wat me vraag is. Ze heeft gisteren inderdaad een eieind van de dag gelegd maar gewoon van haar stok afboven in de kooi. Nu is dus kapot. Maar is het normaal dat ze dat vanaf haar stok doet?
Gebeurt dat wel vaker.

groetjes

Safrena

Hey Simba01

Dat ze nog niet in het broedhokje wil is omdat je popje dit nog niet kent en er nog moet aan wennen
Normaal komt dit wel goed

Goed is het niet natuurlijk dat ze de eitjes van haar stok laten vallen. Misschien heeft ze nog geen zin om te broeden echter ze is niet alleen er zijn nog popjes die dit durven doen ;)

Vele groetjes

Simba01

Is het misschien een goed idee om haar alleen in de kooi te stoppen dat ze er dan misschien wel in gaat uit haar zelf?
Ik heb haar er gisteren wel even zelf in gedaan met ze was opzich niet bang. Maar ze ging er niet weer zelf uit. Ze bleef heel verbaast door het gat kijken waar je erin en uitmoet.

Safrena

Hey Simba01

Zou haar niet apart zetten hoor ;)
Laat haar maar gewoon lekker in de kooi bij haar mannetje ;)

vele groetjes

Simba01

Hoi Safrena,

het probleem is eigelijk ze zit nooit in de kooi ze gaat er alleen in als ze wil eten en slapen. De rest van de dag zit ze te spelen in de kamer en keuken. kan dat misschien ook een reden zijn dat ze niet wil broeden?
Ja sorry voor zoveel vragen maar zit me de hele dag te bedenken waar het door kan komen

groetjes

Safrena

Hey Simba01

Neen hoor het komt daar niet door
Een parkietje dat echt wil broeden mag nog een hele dag vrij die zal meestal haar tijd in het broedblok doorbrengen.
Misschien heeft ze gewoon nog geen zin om te broeden
Hoe oud is je popje trouwens?
Als ze jonger is dan een jaar zou dat wel een keer de reden kunnen zijn ;)

Vele groetjes

Simba01

#6
Ik heb haar vorig jaar aug gekocht en toen was ze 2 maand zei de verkoopster
Dus nu is ze dan ongeveer 10 maand.

En me mannetje is nu ongeveer 6 maand

Berichtjes samengevoegd ;)
Gr safrena

Safrena

Hey Simba01

Daar heb je je probleem al
Beide zijn veel te jong.

Zou maar snel het broedblok weghalen want dat heeft geen nut dit kan alleen maar om problemen vragen

Een popje moet minstens 1 jaar zijn voor ze kan broeden, 10 maand is nog veel te jong voor je popje ook al laat ze eitjes vallen
Een mannetje moet minstens 10 maand zijn liever ook een jaar dus ook je mannetje is veel te jong
Er zullen dus ook nog geen bevruchte eitjes zijn.

Je zult dus nog minstens 4 maand moeten wachten met broeden ;)

vele groetjes

Simba01

Oh oke bedankt voor de reactie. Haal nu snel het broedhok weg. Mischien dat ze later wel willen als ze ouder zijn

groetjes

Safrena

Hey Simba01

Heel verstandig dat je het broedblok hebt weggehaald ;)
Als ik het goed berekend heb kun je nog een keertje proberen rond half augustus dan is het mannetje al 10 of bijna 11 maand en het popje is dan al lekker volwassen  ;)
Het is niet te beloven dat het dan wel al gaat lukken maar je kan dan wel een broedblok hangen en afwachten ;)

Vele groetjes

Simba01

Maar ik heb het gevoel dat ze morgen weer gaat leggen in kooi op de grond.
Wanneer gaan ze nu eigelijk een keer stoppen met paren. En eitjes leggen.

kaboutertjes

Misschien hebben wij wel weer een uitzonderingsparkiet, maar onze Nanoe was een half jaar toen ze zonder mannetje erbij eitejs ging leggen en toen we bij de kweker bevruchte eitjes hebben gehaald heeft ze hier goed op zitten broeden.
Kan het ook niet zo zijn dat de ene parkiet er eerder aan toe is dan de andere parkiet?

Meltjuh

Ja dat zou best kunnen maar het is een te groot risico om vroeg met
kweken te beginnen. Als het popje uitzichzelf eitjes legt kan je hier
natuurlijk niks aan doen. Maar ben je echt van plan te gaan kweken,
wacht dan in iedergeval tot het popje een jaar is.
Ik heb ook verhalen gehoord van te jonge popjes die wel broeden maar dan de jonkies geen ete geven ???
Ik zou het risico niet nemen ;)

Simba01

Nee ik beging nu ook zeker niet met broeden. Ze heeft gisteren weer een ei gelegd maar ze kijkt er ook helemaal niet naar om. Heel af en toe Gaat ze er wel op zitten maar dat is dan maar 5 min ongeveer.
Maar mijnvraag is wanneer stopt ze nu met eitjes leggen. En houden ze op met paren. Want als ze zo door blijft gaan lijkt me ook niet echt gezond

Groetjes

Safrena

Hey Simba01

Met paren houden parkietjes niet op.
Echter lijkt het me sterk dat een mannetje van 6 maand al paart ;)
Hij zal in ieder geval het popje nog niet kunnen bevruchten.

Hoeveel eitjes geeft je popje al gelegd???

Vele groetjes

Simba01

ik heb hem in dec gekocht vorig jaar. En toen was ie 2 maand zei die kweker.
Mijn pop heeft nu in totaal 4 eieren gelegd 21 maart de eerste volgens mij en 2 dagen erna de 2 de maar ze gingen er niet op broeden en hebben allebij een ei kapot gemaakt . Nu had ze laatst weer een ei gelegd vanaf haar stok. En en 2 dagen erna kwam de 2 de. Maar ze doet er niks mee. Ze legt hem in een hoekje en kijkt er nietmeer naar om.
denk dat ik een stel heb wat mekaar enormm Lief vind ::)

Safrena

Hey Simba01

Vier eitjes valt best nog mee  ;)
Zou het gewoon nog even wachten misschien stopt ze er nu mee
Parkietjes kunnen wel tot 8 à 9 eitjes leggen ;)


Zorg ondertussen wel voor extra eivoer en voldoende vitamine geef je parkietje vers fruit en groente en regelmatig een beetje roosvicee vruchtenmix (gele dop) in het water

Vele groetjes