Grit

Gestart door Linda, mei 16, 2005, 14:02:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Linda

Ik heb sinds een paar dagen een parkietje. Nu heb ik op de site gelezen dat Grit noodzakelijk is voor de spijsvertering. Nu is mijn vraag of het noodzakelijk is om dit nog extra bij te voeren of zit het al in het eten. Ik gebruik Corbo als bodembedekker en daar zit dat volgens mij niet in.

Groetjes Linda

Safrena

Hey linda

Welkom op het forum

Grit/maagkiezel is inderdaad noodzakelijk om bij te voeren voor je parkietje
Het help bij de spijsvertering in de maag.

Je kan dat ook in schelpenzand vinden maar omdat jij corbo gebruikt kun je dit het best extra bijgeven.

Je kan dit in een apart bakje doen of je kan dit onder het eten mengen

vele groetjes

Linda

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal het meteen morgen gaan halen!

Groetjes Linda

Tjipie lover

Toen ik mijn parkieten kocht pakten ze meteen ook grit en maagkiezel voor me.
Grit heb ik niet echt nodig aangezien ik schelpenzand op de bodem heb liggen.
Maagkiezel zit bij mij in een apart bakje, zitten ze af en toe wel bij als ze het willen hebben!
Groeten Ank.

Parkieten-Freak

Croky heeft ook schelpenzand, maar ik heb ook grit in een apart bakje.
Hij zit daar toch met enige regelmaat van de snoepen. :P


Anita & Marisa

Chico heeft ook schelpenzand en eet ook erg veel grit en maagkiezel. We doen dit gemengd in een apart bakje en hij eet er erg veel van! Volgens ons zitten er veel verschillende steentjes in grit en in schelpenzand is dit nogal beperkt.

Heel veel liefs,
Anita en Marisa.

Jill

Bartje heeft zowel schelpenzand op de grond als een bakje grit in de kooi. Het bakje met grit heeft hij een tijdje gebruikt als poep-plaats (hij ging er gewoon in zitten slapen :lol:) maar ik heb het bakje toen maar verhuisd want dat een vogel z'n eigen poepjes opeet lijkt me niet gezond :?.
Nu is het weer gewoon een bakje om uit te eten en dat doet ie dan ook met enige regelmaat!

Maar wat is precies maagkiezel?


Dit helpt bij de spijsvertering in de maag :)

Gr Jorijn

Linda

Er is mij 1 ding nog niet helemaal duidelijk. Is grit nu hetzelfde als maagkiezel? Ik ben net bij de dierenwinkel geweest en ik heb daar alleen grit zien staan. zo niet, wat is dan het verschil?  :?

Groetjes Linda

Sonja

Hoi Linda,

Volgens mij maakt het niet veel verschil. Zelf koop ik altijd een zakje gemengd vogelgrit, van Puik.
Hier zit alles in, zowel grit als maagkiezel. Ik geloof dat maagkiezel wat scherper is dan grit.
Maar in bovengenoemd gemengd vogelgrit, zit beiden, dus als je twijfelt wat je zult halen, zou ik dit kiezen.
Het is beiden goed voor de spijsvertering.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hoi,

Wij gingen er altijd van uit dat grit en maagkiezel vrijwel hetzelfde zijn ook ik.

Echter ik heb vandaag een artikel ontvangen van de vereniging voor vogels waar ik lid van ben die heel iets anders verklaard.

Grit helpt namelijk niet bij de spijsvertering dat wordt zelf gewoon vermalen en opgelost. Grit is enkel goed om mineralen op te nemen.

Enkel maagkiezel dient als maalsteen en is ook totaal onverteerbaar en heeft geen enkele voedende waarde. De kiezel word na een tijdje rond geslepen door de  samentrekkende beweging van van de spiermaag. Deze helpen dan niet meer bij de spijsvertering en worden dan gewoon verlaten uit het lichaam. En dan moet ook het parkietje nieuwe maagkiezel tot zich nemen.

vele groetjes

Elfje

Betekent dit dat de parkietjes extra maagkiezel moeten krijgen? Of zit maagkiezel ook in het schelpenzand? Ik dacht nl. dat daar grit in zat.

Groeten Elfje

Carla

Ik geef maagkiezel apart. Het zijn héle kleine 'bolletjes'. Mini steentjes. Je hebt ze in verschillende grote van kiezel. Voor parkietjes zijn ze heel fijn. Grit is plat, kleine stukjes schelp.