twee vrouwtjes 1 eitje

Gestart door JolandaW, april 03, 2006, 20:10:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JolandaW

Hallo Ik ben Jolanda en ben hier voor het eerst vandaag omdat ik een vraag heb.

Ik heb grasparkieten en valkparkieten en heb ze in een voliere zitten alleen niet meer samen omdat ik van anderen heb gehoord dat dat in het broedseisoen niet zo verstandig is.
Nu heb ik de grasparkieten apart gezet in een kamervoliere in het tuinhuisje met 2 nestblokken er in.
ik heb 2 mannetjes en 4 vrouwtjes en alles wat ik zie is dat de mannetjes het met elkaar doen en de vrouwtjes ook. ???
Ik snap dus wel dat je hier geen jonkies van krijgt  :'(maar er is dus 1 stel dat een nestkast in bezit heeft genomen en dat zijn dus 2 vrouwtjes en ja ze hebben ook een eitje gelegd op 2 april. :-[
Wat kan ik nu het beste doen, alles gewoon zijn beloop laten of ze apart zetten zonder nestkastje in een andere kooi zodat ze niet meer eitjes leggen.
Het is opzich wel een heel lief gezicht hoor zoals ze voor elkaar zorgen en in elkaar opgaan maar ik had dus eigenlijk liever gehad dat de mannetjes een vrouwtje zouden uitkiezen. :)
Wat ik eigenlijk ook wil weten is als ik het eitje of de eitjes die eventueel nog komen laat liggen wanneer kan ik ze dan het beste weg halen ( als ze en week liggen of langer?)
Misschien heeft iemand hier ook ervaring mee dan hoor ik het graag.
Het is niet echt de bedoeling dat ik ga kweken hoor maar zou een nestje wel leuk vinden zo 1x per jaar of zo maar op deze manier werkt dat natuurlijk niet.

groetjes Jolanda

Safrena

Hey JolandaW

Welkom op het forum

Een vraagje voor jou
Ben je zeker dat het twee vrouwtjes zijn ???

Meer popjes dan mannetjes in een broedperiode is om problemen zoeken. De popjes gaan vechten voor een broedblokje en voor de mannetjes vaak tot bloedens toe
Het is mij dus verwonderlijk dat er twee popjes een broedhokje delen en samen een eitje gelegd

Als dat zo is zou ik zeggen dat er altijd uitzonderingen zijn en dat wordt hier dan nog maar een keer aangetoond wordt ;)

Vele groetjes

Maur@

Ook ik dacht dat het "vrouwtje" wat ik had een vrouwtje was. Maar geloof mij het is echt een man. Het is een witte vogel met roze neusdoppen. Kijk eens goed naar het gedrag. Zitten ze allebei steeds in het blok of is er maar eentje die steeds in het blok zit. Het vrouwtje is namelijk degene die in het blok blijft zitten om te broeden.

JolandaW

Nou ik had dus 3 parkietjes gekocht en ik noemde ze Ieniemienie Stampertje (omdat die steeds met zijn voetjes stampte op de stok en niet stil kon zitten) en David (die ik zo noemde omdat zijn neusdop blauwig was en ik dacht dat het dus een mannetje was)
Maar na verloop van tijd werd de neusdop van David dus ook bruinig en ga ik er dus van uit dat het toch een vrouwtje was.
En ik moet zeggen dat degene die dus het meeste of te wel bijna heel de tijd in het blok zit dat is ook David en zover ik gister kon zien is David ook degene die de eieren legt omdat ze nog al gezet was vanondere  toen ze er gister even uit het blok was.
Verder zitten ze bijna de hele dag samen in het blok en ik ben dus net toen ik thuis kwam van mijn werk even bij ze wezen kijken en er liggen nu dus 2 eitjes.
Dus ja ik ben er voor 99% zeker van dat het 2 vrouwtjes zijn maar ik hou toch 1% voor de twijvel.

groetjes Jolanda



JolandaW

Ik ben er nu heel zeker van dat het vrouwtjes zijn hoor
ze hadden 7 eieren gelegd in 6 dagen tijd
Nu op dit moment liggen er nog 4 eieren
Ze hebben 2 eieren uit het nest gegooit en 1ei stuk gemaakt in het nest.
De vier andere eieren daar zit David het ene vrouwtje met de mannen naam constand op te broeden en ieniemienie het andere vrouwtje komt er wel regelmatig uit om te eten en om een ander vrouwtje op te jagen.
Dat opjagen ging van het weekend tot bloedens toe want ik denk dat ze het andere vrouwtje Stampertje genaamd goed in haar tenen heeft gebeten.
De voliere zat onder het bloed en het drupte gewoon uit haar teen langs haar nagels.
Ik heb het toen in de gaten gehouden en het bloed zo veel mogelijk schoon gemaakt in de voliere en gelukkig stopte het bloeden later op de dag.
Alleen de rust die ze wil krijgt ze nog steeds niet zodra ieniemienie van het nest is en rond vladderd
Dan heb ik nog 1 vrouwtje dat komt eigenlijk helemaal niet van het nest af alleen savonds voor het slapen en die heeft 2 eieren en bij dat nestkastje zitten steeds de mannetjes den ze voorzien haar volgens mij beide van eten.
Die mannetjes kunnen het ook heel goed samen vinden dus het lijkt er op dat dat vrouwtje dus erg populair is bij de mannen in mijn voliere
Alleen denk ik dat alle eieren die nu gelegd zijn nog loze eieren zijn dus nog steeds allemaal paaseitjes alleen dan wit.
tot zo ver weer mijn relaas over de grasjes
Jolanda