Parkietjes Samendoen

Gestart door maggie, mei 10, 2005, 16:30:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maggie

:D/Hallo, ik ben Maggie en ben nieuw op dit forum.Reeds meer dan twee jaar heb ik een parkietje Rikkie en heb gisteren een vriendje gekocht bij een kweker,Rensco.
Hier nu mijn vraagje.Momenteel zitten beiden parkietjes in een aparte kooi maar de kooien tegen elkaar aan om de vogels elkaar te leren kennen.Weten jullie wanneer ik de parkietjes mag samen zetten ? Kan ik ze na enkele dagen in één kooi zetten of duurt dit proces veel langer.Ze geven allebei de indruk alsof ze niet in elkaar geinteresseerd zijn of is dit maar schijn ?
Graag een antwoordje zodat ik geen fouten maak.
Maggie.

Sonja

Hoi Maggie,

Het is niet precies te zeggen, wanneer je ze het beste samen in 1 kooi kan zetten.
Maar wat je nu gedaan hebt, 2 aparte kooien, en wel vlak bij elkaar, is in ieder geval prima. Zo kunnen ze elkaar zien, en vast een beetje aan elkaar wennen.
Ik zou ze een week of 2 zo laten staan, en als dat goed gaat, het eens proberen ze samen in 1 kooi te laten.
Doe dit wel alleen als je de tijd hebt, om erbij te blijven, zodat je in kunt grijpen als het mis dreigt te gaan.
Laat ze ook zeker de eerste tijd niet alleen 's nachts in 1 kooi.
Dit kun je beter doen, als ze langer en meer aan elkaar gewend zijn.

Succes.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Maggie

welkom op het forum

Hoe snel parkietjes samen in een kooi kunnen hangt van de parkietje zelf af.


Als je parkietje vrij mogen vliegen zou ik eerst even proberen hoe het is al ze samen vliegen.
daarna kan je het af en toe even proberen samen in de kooi als je merkt dat het goed klikt samen.

Echter zoals sonja al zei blijf er wel in het begin altijd bij tot je na een tijdje zeker bent dat ze het heel goed samen vinden

vele groetjes

Carla

Ikzelf heb Tommy en Janne twee weken naast elkaar laten staan. Bij mij was Tommy vrijwel dirct geinteresseert in Janne. Na twee weken liet ik Tommy bij Janne in de kooi terwijl ik erbij bleef ( telkens maar een korte tijd meerdere malen per dag. Ze sliepen apart.
Dit heb ik een paar dagen na elkaar gedaan en nooit problemen ondervonden. Nu zitten Tommy en Janne samen in één kooi en vliegen ze samen rond. :D

helma

Hoi Maggie,

Ik denk ook dat je er rekening mee moet houden dat je eerste parkietje 2 jaar "alleen" heet gezeten.
Het kan dus best even duren voordat er wat interesse naar de nieuweling komt.

Ik heb een keer de parkiet van mijn zus op bezoek gehad en de eerste dagen moest onze parkiet ook helemaal niets
van de gast weten.
Toch (helaas) op de laatste dag kwam de interesse.

Het is voor beide vogels even wennen.
Gun het wat tijd.

Veel plezier met je 2 parkietjes.

Groetjes
Helma.

Eressea

Hoe oud is je tweede parkiet eigenlijk? Ik wil namelijk ook een tweede parkietje voor mijn 2,5 jaar oude parkiet.

Safrena

Hey Eressea

Welkom op het forum

De leeftijd van parkietjes om bij elkaar te zetten maakt helemaal niet uit :wink:

Parkietjes kunnen zowel met jong als oud heel goed overweg.

Zorg er wel voor dat het parkietje niet jonger is dan zes weken zodat het zeker al zelfstandig kan eten :wink:

vele groetjes

Ruudees

Toen ik een vriendje voor het popje kocht, heb ik ze eerst 2 dagen naast elkaar gezet in aparte kooien. Op dag 3 heb ik beide deurtjes geopend. Het popje kwam meteen naar buiten en ging gelijk op de kooi zitten van het mannetje. Na daar de boel bekeken te hebben ging ze vanzelf de kooi binnen. We hebben dit wat tijd betreft wat verder opgebouwd totdat ze samen gingen vliegen. We hebben toen een kooi weggehaald. En nu, genieten ze samen van hun eerste kids.

Nadine

Ow ik geloof dat ik een beetje blond ben want ik heb ze gewoon in 1X bij elkaar gezet en dat ging ook wel goed ja bij het begin gestrest heen en weer vliegen maar dat was normaal dus,,,

Blond met roze toch was het toch?  :lol:
Dit maakt opzich niet uit, Je kan het er op wagen maar we raden het je altijd aan om eerst een of twee weken te wachten, Zodat het nieuwe parkietje zich thuis kan gaan voelen ;)

Groetjes jorijn


-knip-
Geen marktplaats he ;)

Lenthe

Ik heb Leo na ongeveer 6 dagen bij  bertje gezet. Nou eigenlijk deed hij dat zelf. Ze waren namelijk altijd al samen uit de kooien en ik was het eten aan het maken toen leo in de grote nieuwe kooi ging van bertje om te eten. Ik heb toen bertje in de kooi gezet en vanaf toen zitten ze bij elkaar. Ik heb ze wel eerst goed kennis laten maken omdat ze in eht begin nog in aparte kooi zaten en leo al meer dan een half jaar alleen in 1 kooi zat zonder vriendje.
Hier gaat alles goed, beter dan ik had verwacht zelfs.
Dus als je denkt dat het goed zou kunnen gaan dan moet je ze gewoon eens bij elkaar zetten in 1 kooi en dan natuurlijk wel de dag thuisblijven.

Groetjes Lenthe

maggie

:D/Bedankt voor al jullie reacties over het samenzetten van parkietjes.Wel, woensdagmorgen wilde het nieuwe parkietje absoluut bij het oudere parkietje.Ik heb ze dan samengezet en het verloopt prima.
Het oudere parkietje is meer dan 2 jaar oud, maar de juiste leeftijd weet ik niet daar ze toen in de dierenwinkel de leeftijd niet wisten.Zijn naam is Rikkie.Het nieuwe parkietje is 2 maanden oud; is ook een mannetje en heet Rensco.
Momenteel zitten ze rustig naast elkaar op een stokje .Gedurende de dag imiteren ze elkaar en poetsen elkaars veertjes.Ze bekvechten helemaal niet en alles verloopt vredig.
Hopelijk heeft iedereen evenveel succes als ik met het samenbrengen van parkietjes.
Och ja nog dit, het nieuwe parkietje Rensco heb ik bij een kweker gekocht in Belgie.

Ruudees

Leuk dat het goed gaat, ik verwacht zowiezo geen problemen met 2 mannetjes, alhoewel. Een hollands en een belgisch parkietje samen. Dat gaat vast problemen geven als er voetbal op tv is.

Nu zonder dollen. Ik heb een koppeltje: dat bekvecht zo nu en dan. Het vrouwtje heeft nu eenmaal de broek aan in de kooi. Het is van mannetjes bekend dat ze goed met elkaar kunnen vinden.
Ik hoop voor jou dat je hier goed van kan genieten.