Wanneer mogen ze uit de kooi en zijn ze officieel handtam

Gestart door kiki en karel, mei 10, 2005, 15:17:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kiki en karel

Hallo,

ik heb sinds 3 dagen 2 parkietjes, ze zijn 5 a 6 weken oud en samen opgegroeid. Ik ben heel druk bezig om ze tam te krijgen, en dit lukt me aardig, ze gaan al regelmatig op mijn vinger zitten als ik em voor ze hou. Verder zijn ze heel vrolijk en blij, en pest de een de ander door er vaak achteraan te rennen/vliegen.

Ik heb een aantal vraagjes over het tam maken, er zal misschien wel een vraag zijn die eerder gesteld is maar ik kan hem er niet tussen vinden.

Wanneer zijn de vogeltjes klaar om naar 'buiten' te mogen, pas als ze helemaal handtam zijn? Wanneer is een parkietje dan helemaal handtam? Ze komen al wel op mijn hand, de ene keer lang en de andere keer springen ze meteen weer op de stok. Ze zijn dan zo druk met spelen met elkaar dat ze mijn hand meer zien als extra stok.

Ik heb geprobeerd ze te voeren met trosgierst maar dit interesseert ze totaal niet, en sla oid ook niet. Gewoon voer slaan ze ook met hun staart van mijn vinger af als ze er langs lopen. Hoe krijg ik ze zover dat ze dit wel willen eten? Ik heb van alles een beetje in de kooi hangen, dus ze hebben niet teveel.

Is het echt belangrijk om 6 keer per dag een half uur met je hand in de kooi te zitten?  Of mag het ook korter en dan wat vaker?

Groetjes Kiki en Karel

Sonja

Hoi Kiki en Karel,

Het is het beste als je je parkietjes pas uit de kooi laat, als ze goed handtam zijn, dus als ze zonder aarzelen op je hand komen zitten. Dan is het straks makkelijker om ze weer in de kooi te zetten. Je schrijft dat ze al op je vinger komen zitten, dus je bent in ieder geval op de goede weg, gewoon volhouden, de aanhouder wint!  :wink:
Dat ze nog geen groenvoer of fruit eten is niet zo erg, dit komt vanzelf na verloop van tijd.
Je kunt het gewoon steeds aan blijven bieden, op den duur worden ze er toch nieuwsgierig naar. Ditzelfde geldt ook voor de trosgierst. Je hebt ze nog maar net, ze moeten nog aan alles wennen, dus geef ze maar even de tijd.
Met sla moet je wel een beetje oppassen, want als je dat teveel of te vaak geeft, kunnen ze er diarree van krijgen. Voor alle groenvoer geldt: (maar dat wist je waarschijnlijk zelf al) goed afspoelen en een beetje droogdeppen, voordat je het aan je parkietjes geeft.
Wat ze absoluut NIET mogen hebben, is avocado, dit is heel giftig, en ze gaan er dood aan.

Veel plezier met je parkietjes!

Groetjes, Sonja.

Tjipie lover

Hallo Kiki en Karel.
Toen ik Bliksem en Imber had gekocht heb ik ze al vrij snel los laten vliegen.
Tis dan wel moeilijk om ze te pakken te krijgen hoor, duurde soms best wel lang voordat ik ze weer in hun kooi had!
Tis niet zo dat je een dag lang moet wachten voordat je ze weer hebt.
Maar met veel geduld en veel oefenen moet het lukken.
Mijn Imber is helaas 24 oktober afgelopen jaar overleden.
Heb 25 oktober Donder gekocht en die heb ik ook al vrij snel los laten vliegen, ondertussen natuurlijk Bliksem die al uit zichzelf netjes terug in de kooi ging als ik hem voor hem houdt.
En Donder die deed dat na, dus nu komen ze bijde gewoon meteen binnen als ik de kooi voor hun houdt!
Nou veel succes, en veel plezier met die 2 lieve kromsnaveltjes!
Snavelkusjes Donder en Bliksem!

Jorijn

Een half uurtje lang met je hand erin dat hoeft ook niet hoor :)

5 Min is al voldoende, En je kan je parkietje los laten vliegen als je parkietje zonder aarzelen op je hand komt zitten en je hand helemaal vertrouwt ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

kiki en karel

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wacht er nog maar even mee voor ze eruit mogen, al is Kiki er al wel klaar voor (En Karel doet gelukkig (bijna) alles wat kiki doet :D) Ze zijn nu ook al lekker aan het oefenen voor het vliegen (fladderen met de vleugeltjes). De komende dagen ga ik nog maar even door met de 'op de hand' training. Ik zie nu net dat Kiki en Karel aan de trosgierst zitten, dus dat is ook goedgekomen... :lol:

Groetjes van Kiki en Karel