erg druk in kooi

Gestart door Marijke, mei 10, 2005, 10:27:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marijke

Hallo,

Ik heb sinds twee dagen een parkietje in huis. Ze ging direct de eerste dag al op mijn vinger zitten wanneer ik met mijn hand in de kooi ging. Na een paar keer oefenen, kreeg ze door dat er een deurtje zat, en 'ontsnapte' ze door via mijn arm op mijn schouder te gaan zitten. ze bleef rustig in mijn nek zitten, en deed daarna een vliegpoging, en landde heel goed op het kozijn. daar heb ik haar laten zitten, en na een tijdje ging ik er heen, heb ik haar op mijn vinger laten zitten, en weer terug in haar kooi gedaan.

Ik merk aan haar dat ze er heel graag weer uit wil, alleen is ze in haar kooitje echt ontzettend druk. Ze spingt van haar stokje heel hard tegen de tralies aan en rent over de bodem van de kooi heen en weer.

Wat denken jullie? kan ik haar er gewoon weer uit laten om haar wat rustiger te laten worden buiten de kooi, of moet ik eerst wachten tot ze in de kooi rustig is, en haar dus waarschijnlijk over een paar dagen weer er uit laten?

Alvast bedankt van mij en Lilo

Groetjes Marijke

Carla

Als ze al op jouw vinger komt zitten om terug in de kooi te gaan laat ze dan gerust  vliegen. Hier gaat de kooi in de voormiddag open en Tommy en Janne vliegen naar hartelust rond. Zij gaan zelf in de kooi als zij daar zin in hebben. Ik zou het niet moeten wagen om de kooi 's morgens niet open te zetten of Tommy zou de boel afbreken. :lol:

Safrena

Hey Marijke

Wellkom op het forum

Het beste kun je je parkietje eerst laten wennen aan zijn/haar kooitje.

Als je parkietje zo wild doet in de kooi moet je dit helemaal negeren en als ze dan rustig is dan moet je haar belonen. Vermits ze al op je hand komt kan je haar dan (als ze rustig is) uit de kooi laten.

vele groetjes

Sonja

Hoi Marijke,

Klopt precies, wat Safrena zegt.
Je moet hier absoluut geen gehoor aan geven, hoe moeilijk dat ook is, en hoe zielig het misschien ook lijkt voor je parkiet. Anders blijft hij het doen.
Ik heb vroeger zelf ook een parkietje gehad, die zo deed. Hij haalde de gekste capriolen uit, en was alleen maar bezig om te proberen de kooi uit te komen.
Als je dit gedrag negeert, zoals Safrena ook al schreef, helpt dit echt, als je het maar consequent vol blijft houden! En hem flink belonen, als hij zich rustig gedraagt, dat begrijpen ze echt heel snel.
Bij mijn toenmalige parkiet is het helemaal overgegaan, dus dat zal bij jou ook vast en zeker wel gaan lukken.  :wink:

Succes!

Groetjes, Sonja.

Marijke

Dank je wel voor jullie snelle reacties!

Lilo draaft nog steeds ontzettend druk, maar ik ben begonnen met het negeren daarvan, en ik beloon haar wanneer ze rustig is. Ik vind het nog wel moeilijk om te doen, omdat het inderdaad erg zielig lijkt wanneer ze zo rond draaft. Maar (zoals hier al heeeel vaak op de site staat:) De aanhouder wint!

Vandaag mocht ze er voor het eerst eventjes uit (deze keer gepland) toen ze rustig was, en ze vond het geweldig gezellig om bij me te zitten. Het is echt een schatje, en ik ben erg blij met haar!

Bedankt voor de tips!

Groetjes Marijke en Lilo

Sonja

Hoi Marijke,

Je bent op de goede weg, ik zou zeggen, ga zo door!
Het gaat vast en zeker helemaal goed komen, met Lilo.  :wink:

Veel plezier met je parkietenvriendje!

Groetjes, Sonja.