heel erg lang in de rui

Gestart door chico, mei 09, 2005, 08:51:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico

Hallo,

chico is al erg lang in de rui het is wel even weg geweest maar nooit helemaal en toen begon het weer opnieuw.
Is dit neit heel slecht?
Mijn ouders hebben altijd kanaries gehad en daar hadden zij speciaal spul voor om ze te helpen bij de rui.
Hebben ze dit voor parkieten ook of is het niet slecht dat ze zo lang in de rui zijn?

Groetjes Manon en Chico

Ingrid

Hoi Manon,

Ik weet dat ze in de dierenspeciaalzaken ook wel een hulpmiddel voor de rui bij parkietjes verkopen. Of het normaal is dat Chico zo lang in de rui is dat denk ik niet, maar weet het niet zeker.
Kan het niet zijn dat hij gewoon veertjes verliest net als wij ook altijd haren verliezen? Blizzard en Luna verliezen tussen de ruiperiodes door ook veertjes, dat zijn dan vaak de kleine.
Nou ja, misschien krijg je een antwoord op je vraag van de anderen.

Gr. Ingrid

Sonja

Hoi Manon,

Uit je berichtje kan ik niet opmaken hoelang Chico nu precies in de rui is.
Parkieten die binnenshuis gehouden worden ruien ongeveer om de 3 a 4 maanden, en deze rui duurt ca. 4 weken.
Als Chico "stekeltjes" op zijn kop krijgt, weet je dat de rui bijna ten einde is, de kopveertjes ruien het laatst.  :wink:
Er is inderdaad, zoals Ingrid al schreef, een hulpmiddel voor de rui bij parkieten te koop.
Maar ik denk dat je met XtraVital, roosvicee door zijn drinkwater en af en toe wat fruit/groenvoer wel ongeveer hetzelfde resultaat bereikt, als met de ruivitaminen uit de winkel. Maar die keus is uiteraard aan jou.
Mijn parkietjes verliezen overigens tussendoor ook weleens wat kleine veertjes, dus ik denk dat je je daar niet ongerust over hoeft te maken.

Groetjes, Sonja.

chico

Hallo,

Chico krijgt inderdaad ook xtravital en wel eens appel chico is volgens mij al sinds februarie in de rui toen had hij al stekeltjes op zijn kop toen heeft hij een week of 2 nog maar een stekeltje gehad en nu heeft hij weer stekeltjes op zijn kopje hij verliest wel meer als af en toe een veertje het is niet zo dat hij er zelf last van heeft want je merkt er niks aan maar ik vroeg me af of het slecht zou zijn.

Groetjes Manon en Chico

Sonja

Hoi Manon,

Als je parkiet er zelf helemaal geen last van heeft, goed eet, niet bol zit, en levendig is, zou ik het even aankijken, en me er niet al te ongerust over maken.
Hou hem goed in de gaten, of hij zich niet anders gaat gedragen dan normaal, en als je er toch niet gerust op bent, laat hem dan voor alle zekerheid even nakijken door een dierenarts.
Staat Chico toch niet op de tocht? Daar kan het anders misschien ook weleens door komen.

Succes.

Groetjes, Sonja.

chico

Hoi,

Oke bedankt ik kijk het even aan zelf heeft hij er tot nu toe geen last van hij heeft eht prima naar zijn zin.
Ook staat hij neit op de tocht dus zorgen hoef ik me er niet over te maken.

Bedankt
Groetjes manon en chico

Safrena

Hey Manon

normaal duurt een goed verlopende rui ongeveer een 4-tal weken.

Je kan even kijken wat de reden is waarom chico zo lang blijft ruien:

1. Door wisselende temperatuur in huis, al of niet gecombineerd met een wisselende daglengte.
2. Door de plaats waar chico staat. Als chico te dicht bij de verwarming of een raam staat kan dat ook die lange rui veroorzaken.
3. Door een hormonale storing, dit kan erfelijk zijn of veroorzaakt worden door een onjuiste daglengte, dagritme.

Het is dus ook daarom belangrijk voor dat je parkietje een vast dagritme heeft en zoveel mogelijk op vaste uren gaat slapen  :wink:

vele groetjes

chico

Hey

Ja toch is dat allemaal wel goed hij staat goed slaapt elke dag op bijna hetzelfde tijdstip het enige is dat hij al een paar dagen overdag heeft buiten gestaan toen het zo'n lekker weer was maar dan toch ook half in de schaduw.
het valt alleen mijn ouders heel erg op dat ze zoveel moeten stofzuigen hahaha
Chico heeft er tot nu toe geen last van en zit lekker in de puberteit.

Groetjes manon en chico
ik zal het ind e gaten houden