wanneer legt ze eitje

Gestart door Meltjuh, april 02, 2006, 13:15:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meltjuh

Sinds vanochtend heeft mijn popje een dik kontje.
Nou vroeg ik me af wanneer ze dan ongeveer het eitje moet gaan leggen.
Ben als de dood dat er iets misgaat ::)

Jojo

Spannend Metjuh,

Mijn Nino is ook zo ver en ik zit ook in spanning te wachten tot er wat komt.
Heb je ook een blok hangen?
Nino zit nu de hele tijd in het blok, af en toe komt ze eruit om te eten en even rond te kijken.
Maar ook ik heb geen idee wanneer je dan het eerste eitje kan verwachten.

Maur@

Ongeveer tien dagen na de bevruchting leggen ze hun eerste ei, waarna er meer volgen om de dag. Het legsel kan bestaan uit 4 tot 6 eitjes, soms meer soms minder.

Hier is vorige week zondag het eerste ei gelegd en sinds gisteren zijn het er 4.

Jojo

Maar wat als een eitje niet bevrucht is, hoe lang duurt het dan voor het popje het eerste eitje legt?

Meltjuh

#4
Ja precies ik weet ook ni OF ze wel bevrucht is;)

ik heb ook een blok hangen ja en ze zit er ook telkes in. zelfs als mijn mannetje er uit is en luidkeels naar haar roept komt ze er niet uit ::)

vin het erg spannend allemaal ;D

Mijn popje wipt nu af en toe met haar staart is dit normaal?  :-[
of maak ik me weer zorgen voor nix


zag het edit plaatje al niet meer staan ::)

Even voor je opgelost ;)
gr safrena

Safrena

#5
Hey jojo en Meltjuh

Ook al zijn ze niet bevrucht tien dagen na het paren begint het popje haar eitjes te leggen ;)

meestal worden de eitjes vroeg in de morgen gelegd ;)

Hoelang het duurt alvorens een eitje te leggen als de poep gezwollen daar heb ik om eerlijk te zijn nog nooit opgelet :-[
ik denk (maar ben helemaal niet zeker ??? ) dat dit tussen 1 en 4 dagen duurt (na een gezwollen poep) dat het eitje gelegd is
Misschien hebben mensen die onlangs nog hun parkietjes hebben laten broeden opgelet en kunnen zij je daar een antwoord op geven

Vele groetjes

Maur@

Ik weet niet zeker of ik het goed gezien heb bij Carlos, maar ongeveer twee dagen is de zwelling en dan is het ei gelegd, dan treedt de zwelling weer op en komt het andere ei. Op dit moment zie ik geen zwelling meer bij Carlos dus ik denk dat het bij 4 eitjes blijft. En helaas, weer een uitzondering die de regel bevestigd. Carlos legt haar eieren tussen 2 en 3 uur 's middags.

Daisy1988

mijn 2 popjes leggen de eieren tussen 3 en 5 .. maar een van de popjes legde ze bij het eerste nestje altijd s'nachts.

Simba01

#8
Citaat van: Meltjuh op april 02, 2006, 16:09:29
...
Mijn popje wipt nu af en toe met haar staart is dit normaal?  :-[
of maak ik me weer zorgen voor nix
...


Deze vraag was ik eigelijk ook wel benieuwd naar want mijn popje doet het ook

Groetjes esther

Even citaat aangepast ;)
gr safrena

Safrena

Hey Meltjuh en Simba 01

Een parkietje wipt soms ook met haar staartje als ze een poepje moet leggen
Dus lijkt me dit vrij normaal te zijn dat ze met haar staartje wipt als ze een eitje moet gaan leggen ;)

vele groetjes

Simba01

Ik was vorige week met mijn popje simba bij de dierenarts. En die maakte zich beetje zorgen om dat gewipt van dat staartje. Die dacht dat ze erg last van de darmen had dat ze daarom dat deed.
Mijn koppeltje zijn nu nog steeds aanhet paren dus denkdat ik maar een broedhokje haal vandaag. Ik heb ze al zien liggen in de dieren winkel. Maar die waren wel heel groot bijna de hlele vloer van de kooi. Terwijl ik wel grote kooi heb. of mag de broedhok wel zo groot zijn

Groetjes

Safrena

Hey Simba01

Parkietjes die niet broeden en die heel dan heel vaak met hun staartje wippen is inderdaad niet goed en wijst op ziekte of inderdaad darmprobleempjes
Vaak kunnen ze dan moeilijk hun behoefte doen.

Ook daarom lijkt het met normaal dat je parkietje dit wel doet als ze een eitje moet gaan leggen,dat moet ze eruit persen en dit dan gepaard gaat met het wippen van het staartje
Echter als je toch niet gerust bent of twijfeld kun je beter nog even contact opnemen met de dierenarst ;)

Wat betreft de broedblokjes:

Er zijn er speciaal voor parkietjes en te grootte blokken lijkt me niet zo een goed idee ;)

Vele groetjes

Meltjuh

Ik maak me om de kleinste dingetjes druk :-\ als mijn popje nu poept zijn het aardig vochtige poepjes en ook best veel... Maar ik nam aan dat dit normaal is?

Ook zei de kweker die mij veel heeft uitgelegd dat parkietjes niet van nest materiaal in hun broedblok houden. Heb het toch geprobeerd en mijn popje laat het er gewoon inliggen :P. eigenwijs vogeltje dus

Jojo

Hoi!

Het is gebeurd hoor!!!
Nino heeft een eitje gelegd!!!
Gisteravond rond 6 uur is ze in het blok gekropen en er niet meer uitgeweest sinds vanmorgen en toen kon ik het eitje zien.

Ben super trots op mijn vrouwtje!!!
En ik vorige week nog denken dat ze ernstig ziek was!!!

Sonja

Hoi Jojo,

Spannend hoor! :)
Nu maar afwachten hoeveel eitjes het gaan worden....
Het lijkt me toch een hele speciale ervaring om zoiets mee te maken met je parkietjes.

Groetjes, Sonja.

Meltjuh

jaaa ;D bij mij is het ook zover
vanacht heeft mijn popje het eitje gelegd! en nu maar hopen dat het bevrucht is ::)

Daisy1988

Haayyy

wat leuk  ;D  nu ook nog maar afwachten hoeveel eitjes het worden he  ;)

Groetjes Manuela

Jojo

#17
Hoi!

Nino heeft de smaak te pakken hoor, vanmiddag heb ik gehoord dat ze het 2e eitje legde. ;D
Ik zat er bij in de buurt en hoorde iets wat leek op een scheetje en toen
" tonk" op de bodem van het blokl.
Ik heb toen heel voorzichtig gekeken en ja hoor......... ik had het goed gehoord.
Nino was er zelf ook nog beduust van. :-[
En ik ben weer super blij!!!
En nou mag ik ook hopen dat ze bevrucht zijn.
Paco is wel heel druk met het voeren van Nino, iets dat we ook nooit eerder gezien hebben. Er komt heel veel voer uit het kropje en daar voert ie Nino meer.
Super lief om te zien!

Heel leuk dat je parkietje
nog een eitje heeft gelegd
Maar mensen let op dit geen chatten wordt
daar hebben we de chat room voor ;)
gr safrena