Voerbakje

Gestart door Jens en Karin, mei 07, 2005, 11:50:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jens en Karin

Uiteraard heb ik het stukje gelezen op de site over voerbakjes. Maar ik kan me nou niet echt een goed beeld vormen van een goed voerbakje. Heeft iemand een foto (of link naar een foto) van een goed voerbakje?

Onze Yoshi heeft sinds vandaag namelijk ook de neiging om door het opstapje heen te klimmen. Dit naast het feit dat hij uit zijn etensbakje al de zaadjes gooit (en in het rond slingert...  :?). Er in klimmen denk ik dat hij ook probeert, maar dat kan ook alleen maar zo lijken, omdat hij de achterste zaadjes wil bereiken.
We hebben al papiertjes op het 'dakje' van de bakjes geklemd (net als op de foto op de site), misschien dat dat helpt. Ook hebben we, zodra we zagen dat Yoshi aan het opstapje zat te knagen en erdoorheen probeerde te klimmen, even boos gekeken en het bakje uit de kooi gehaald en erbuiten in z'n zicht geplaatst. Zodra hij dan weer rustig op z'n stokje zat (hij moest de lege plaats natuurlijk even onderzoeken hoe dat nou zat) hebben we ze weer teruggehangen. (haha, het is van 'voerbakjes' ineens naar 'opvoeden' gegaan dit onderwerp).

Ideeen iemand?

//edit.
Oh, en nog dit. We geven 'm ook nog maar even geen voer in z'n bakje. Misschien dat hij doorheeft dat het geen zin heeft om alles uit z'n bak te slingeren. (hij eet de zaadjes niet op, maar gooit het op de bodem (en een deel buiten de kooi)). De trosgierst hebben we er sowieso maar even uitgehaald.

Anita & Marisa

Hallo Jens en Karin,

Wij bedoelen die voorbakjes die je in de kooi kunt hangen, dus niet aan de zijkant onder zo'n klepje kunt klemmen. Maar waar haakjes aan de achterkant zitten en deze in zijn geheel in de kooi kunt hangen.
Als je deze naast zijn stokje hangt, wat hoger boven de grond, dan kan hij er niet meer doorheen! Want ze zetten zich via de grond af. Wij hebben ditzelfde ook met onze parkiet gehad en nu gaat het prima!
Ook kon hij niet goed bij zijn voer, omdat hij zo klein was. Dit gaat nu ook prima.

Het is wel belangrijk dat je eten in zijn voerbakje doet. Hij moet weten dat hij hier kan eten. Je kunt hem tijdelijk op een diemblad zetten of iets die de zaadjes op vangt. Na een tijdje neemt dit hopelijk af :wink:
Misschien hebben de andere beheerders hier nog een ander idee voor :wink:

Veel plezier met je parkietje!

Liefs,
Anita en Marisa.

Jens en Karin

Och, we hebben het nu opgelost door een zitstok onder de opstapjes te plaatsen. Dan kan hij er ook niet doorheen.
En het lijkt er op dat hij nu doorheeft dat als ie gaat graven het bakje weggaat. Of tenminste, hij doet het nu niet meer. Dat kan ook komen omdat we de kooi nu eindelijk op een goede plaats hebben en hij wat rustiger is.

Sonja

Hoi Jens en Karin,

Het op de grond gooien van het voer hoort bij jonge-parkietengedrag. Ik heb vroeger ook een parkietje gehad, die dat deed. Hij werkte eerst met zijn pootjes alle zaadjes uit zijn bakje eruit, om het vervolgens op de grond te gaan opeten. :lol:
Misschien heeft het ermee te maken, dat ze van nature hun voedsel op de grond zoeken.
Maar troost je, dit gedrag gaat vanzelf over.
Persoonlijk lijkt het me toch beter om voor de voer- en drinkbakjes te kiezen, zoals Anita en Marisa hierboven beschreven. Je moet er toch niet aan denken, wat er kan gebeuren, als je parkietje toch probeert zich tussen het zitstokje van het bakje te wringen.....
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Groetjes, Sonja.

Jens en Karin

Citaat van: Sonja op mei 08, 2005, 21:17:03Je moet er toch niet aan denken, wat er kan gebeuren, als je parkietje toch probeert zich tussen het zitstokje van het bakje te wringen.....
Dat kan dus nu niet meer. Er is iets van een milimeter ruimte ofzo. Ik zal eens een fotootje maken en die proberen te uploaden (of emailen als je dat wil) anders.

Parkieten-Freak

En nog een leuke link voor Jens en Karin :D
http://www.parkietenfreak.nl/r-etiquette.php


Carla

Ik gebruik van die kleine colibrie bakjes die kan je hangen waar je wil in de kooi.

eline

Hallo Jens en Karin,

Onze parkiet Pixel heeft ook een tijdje terug geprobeert door zijn voederbakjes te kruipen maar hoe eigenwijs hij ook is, lukte hem dat natuurlijk niet. Hij is uiteindelijk vast komen te zitten en hebben we het voetsteuntje van het bakje kapot moeten knippen om hem te bevrijden. Nu hebben we nog steeds de zelfde bakjes alleen zonder de voetsteuntjes. We hebben een stok voor de bakjes gehangen waarop hij kan zitten om zo in zijn bakje te kunnen komen maar ik denk dat we binnenkort ook overstappen op andere voderbakjes.
Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je erg goed moet oppaasen dat je parkiet niet vast komt te zitten want het is geen pretje. Gelukkig waren we thuis toen het gebeurde en Pxiel heeft er niks aan over gehouden.

Succes er mee.

Groetjes  Eline