2 heren erbij?

Gestart door hanske, maart 31, 2006, 21:03:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanske

Ben sinds 8 maanden trotse bezitter van 2 leuke parkietjes: blauwie en groenie.
(hebben hun naam niet gestolen)
Ik dacht een heer en een dame in ons gezin opgenomen te hebben, maar nu is het heel duidelijk dat het wel degelijk 2 dametjes zijn.
Ben nu aan het overwegen om een grotere kooi aan te schaffen (afm. ca. 90x50x50) en om er 2 heren bij het gezelschap toe te voegen. (waarvan ik dan zeker ben dat het heren zijn!)
Is dat een goed idee? Of is dit om problemen vragen? Is die kooi dan wel groot genoeg?
groetjes

Safrena

Hey hanske

Dat kan zeker hoor dat is geen probleem
je mag bij je twee dametjes twee heren doen ;)

Zolang je niet meer popjes hebt dan mannetjes is er geen probleem
Evenveel popjes als mannetjes of meer manntjes kan gerust

vele groetjes

doebykiet

4 jaar gelden heb ik 2 parkietjes, een mannetje en een vrouwtje gekregen.
Het vrouwtje zat gister opeens heel dik in haar veren en was erg stil.
Vanmorgen zat ik aan mijn ontbijt toen ze ineens van haar stokje viel, daarna was ze ook weg. Ik heb haar maar begraven in de tuin. Nu moet ik dus op zoek naar een nieuw maatje voor het mannetje.
Die is nog helemaal gezond en zit lekker te kwebbelen op dit moment.
Aangezien een nieuwe pop een jong vogeltje wordt zat ik er aan te denken om er dan maar twee jonge vogeltjes bij te doen, voor het geval het overgebleven mannetje ook binnekort een keertje van zijn stokje valt. Dan heb ik in ieder geval twee over en hoef ik niet weer een parkietje erbij te zoeken.
Dan heb ik dus straks 3 parkieten in de kooi. Dat kan want die is vrij groot. Maar ik moet dus zorgen dat ik 2 mannetje heb en 1 vrouwtje, dan krijg ik geen problemen met jaloerse mannetjes oid?

hanske

Zaterdag was het zover. De twee mannetjes in kwestie gaan halen in dezelfde zaak als de 2 vrouwtjes.
Heb nu een grijze, iets ouder mannetje en nog een jonger groen mannetje. Deze twee zitten nu apart in een kooi. even afwachten of ze niet ziek zijn of zo en natuurlijk ook een beetje handtam maken.
Ik hoop dat het 'leeftijdsverschil' bij de 'samensmelting' geen parten gaat spelen.
Dus, nog even afwachten op het spannende moment!

Safrena

Hey hanske

Heel leuk dat je voor de dametjes twee heren hebt bijgehaald ;D

je doet er inderdaad goed aan om ze even in een aparte kooi te houden ;)

Wat betreft het leeftijdsverschil dat is geen probleem hoor daar kijken parkietjes niet naar jong en oud kunnen goed samen

vele groetjes

hanske

OK. Hier dan het vervolg. Nu ik toch bezig ben ...   ::)
Kooien naast elkaar gezet. Ben erbij blijven zitten hoe reacties zouden zijn. Zowel de poppetjes als de mannetjes 'plakten' aan de tralies om toch maar zo dicht mogelijk bijeen te zijn en om elkaar te inspecteren.
Ze reageerden allemaal heel erg nieuwsgierig naar elkaar en werden zowat gek dat ze niet bij elkaars eten konden. De mannetjes aten namelijk vooral op de bodem en niet zozeer uit hun etensbakjes. Het was een gewroet van de poppetjes om door de tralies te kruipen. Ging natuurlijk niet...
Heb het dan maar erop gewaagd. Heb zo'n 'tussenkooitje' met aan de 2 kanten een opening tussen de twee kooien geplaatst. Toch nog even vermelden dat de poppetjes het normaal gezien vertikken om uit hun kooi te komen... Mijn constructie was nog niet opgehangen of de dames stapten één voor één over in de kooi van de heren. Die verschrokken zich natuurlijk de pletter van zo'n woest geweld. Reactie: alle vier ploften ze zich op de bodem en begonnen te eten alsof hun leven ervan af hing. Zo grappig.
Mijn poppetjes zijn het niet gewend om te delen (slecht opgevoed), hebben namelijk ieder een apart bakje. Gevolg: wat geknor heen en weer.
Na die eerste kennismaking allemaal op de hoogste stok op een rijtje en elkaar een beetje bekijken. Mannetjes zaten vrij rustig, terwijl de vrouwtjes het weer eerder op een knorren zetten. Er werd wat naar elkaar gehapt, maar niet ernstig, ik bedoel, ze hadden elkaar toch niet vast of zo. Nu zitten ze allen samen in de eerste, grote kooi sinds een paar dagen. En iedere dag gaat het ietske beter.  Er wordt nog wel wat op elkaar gejaagd en de dames knorren wat op elkaar, maar een moment later zitten ze elkaar ook weer te knuffelen.
De twee heren kunnen het goed met elkaar vinden, zitten vaak bijeen, alhoewel ze wel niet zo close zijn als de dames, knuffelmatig dan.
Hopelijk gaan de poppetjes wat vriendelijker worden tegen hun nieuwe huisgenoten. Wat het zijn echt wel schatjes. En supernieuwsgierig in de kooi! Elk hoekje wordt verkend.
Enfin, wordt vervolgd dan maar?
Zal binnenkort eens een fotootje toevoegen. Dan kan er eens een beeld op die deugnieten gepakt worden.