Mee naar buiten in de zomer.

Gestart door Funky, mei 07, 2005, 00:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Funky

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie, ik heb een parkietje Funky erg leuk beestje natuurlijk  :D
En ik heb hem nu een jaartje als jong van 7 weken bij komen wonen, en was al erg snel erg super tam.
Hij is wel eens uitgebroken naar buiten niet door mijn fout maar door een vriend  :oops: en terug gekomen, en ook op mijn schouder mee naar de buurman gegaan, bleef dan lekker zitten in mijn nek.
Nou is hij vorige zomer al eens op ondekkingstocht gegaan toen hij zelf van mening was dat hij de omgeving goed genoeg herkende  :roll: en omdat ik hem natuurlijk voor geen goud wil missen geen risico's meer, hij heeft nu huisarrest  ](*,) [-X .
Ik ben er niet bang voor dat hij niet terug wil komen maar bang dat hij in paniek heel ver vliegt of door een kat wordt gegrepen.
Maar nu mijn vraag:

Wat doen jillie in de zomer met jullie pietjes?? Funky vliegt graag los maar als ik buiten ga zitten met het mooie weer is hij alleen.
Als ik hem in zijn kooi mee naar buiten neem moet hij vast!! Omdat ik natuurlijk kortwieken uit den boze vind vroeg ik me af of jullie schipperen tussen binnen los en buiten vast of andere creatieve oplossingen hebben.
Want een parkieten tuigje (zoals bijvoorbeeld voor een fret of konijn) bestaat volgens mij niet en hun veertjes en vleugels zouden daar veel te kwetsbaar voor zijn.
Hij vind het buiten met al die andere vogelgeluiden wel facinerent en gezellig  8)

Nou groetjes Leon en Funky

Moet ook even kwijt dat ik het erg leuk vind dat iedereen hierzo dol is op deze gekke en vrolijke leuke vriendjes.
Dat ik onbevangen en vrij onbekend in het parkieten leven ben gesprongen en dat ik niet meer zonder hem kan ik hou van mijn pietje!! Zie hem hiernaast mooi geposeert in een neproos zitten, goed om zich heen kijken want eigenlijk mag hij er niet in en was dus op zijn hoede  :lol: 8-[

Ingrid

Hoi Funky,

Je hebt geluk gehad dat hij terug is gekomen, verstandig dat je het risico niet meer wilt nemen. Het is zoals je zegt, hij kan ergens van schrikken, wegvliegen, om vervolgens de weg terug niet te kunnen vinden. Je moet er niet aan denken.
Je zou denk ik de kooi mee naar buiten kunnen nemen en op een tochtvrije plek en niet in de felle zon kunnen zetten. Ik weet nog niet wat ik doe in de zomer, ik heb een kamervoliere en die neem je niet al te makkelijk mee naar buiten. Het parkietje van een familielid gaat altijd wel gezellig mee naar buiten in haar kooi. Heel leuk om te zien hoe zij dan reageert op devogeltjes. Het zijn dan ware fluitconcerten.
Goed van je dat je tegen kortwieken bent!!

Gr. Ingrid

P.S. een supermooie foto van Funky

Sonja

Hoi Funky,

Je kunt inderdaad beter niet het risico nemen om je parkiet buiten los te laten vliegen.
Ik denk dat je hem beter in zijn kooi buiten kan zetten, op een mooie warme dag, en het losvliegen beter kan beperken tot binnenshuis.
Zelf neem ik Joepie en Pucky in hun kooi mee naar buiten, als het weer het toelaat. Ze vinden het prachtig, zo tussen alle vogels in de tuin. Joepie imiteert ze altijd, grappig om het geluid te horen van de kauwen, spreeuwen, mussen e.d. Ook weet hij feilloos het geluid van het opvliegen van een tortelduifje na te doen :o

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Mijn parkiet gaat af en toe een uuurtje mee naar buiten als het lekker weer is, en windstil.
Wel IN de kooi! Hij vindt het zeker leuk!


helma

Hoihoi,

Ook ik neem Bassie als het weer het toelaat mee naar buiten.
Het gaat helaas dan wel ten koste van haar vlieguurtjes, maar 's avonds mag ze er altijd nog weer uit.
Wel plaats ik Bassie altijd in een kuipstoeltje welke is voorzien van een kussentje.
Daarnaast doe ik altijd een doek over de kooi heen. (de voorkant is dan wel vrij)
Hiermee voorkom je eventuele tocht.

Zoals eerder gezegd kun je je parkietje beter niet los laten vliegen.
Los van het feit dat hij zelf ergens van kan schrikken, ben je als je buiten bent overgeleverd aan moeder natuur.
Er zijn genoeg (roof) vogels die een parkiet als een lekker hapje kunnen zien.......

Groetjes
Helma.

Anita & Marisa

Chico mag ook buiten in de zomer!
We leggen voor de zekerheid vaak een handdoek over de kooi heen, zodat hij nog meer beschutting heeft. We zetten hem dan tegen een muur!
Het is erg belangrijk dat je hier rekening mee houdt! Ook moet je goed opletten of hij het niet te warm of te koud krijgt!
Over het algemeen vinden parkieten het heerlijk buiten :wink:

Liefs,
Anita en Marisa.

Danielle

Ik zal hem zeker niet meer loslaten buiten.
Zo ben ik mijn vogeltje Pino kwijt geraakt. Hij was ook zo tam dat hij bij me bleef
als ik naar buiten ging, alleen is hij een keer ontzettend geschrokken en is toen niet meer terug gekomen.

Liefs, Danielle

Misty

Over die tuigjes heb ik nog wel een vraag..

Via internet op happybird kun je tuigjes kopen. Zij zijn verdeeld in 4 groottes.
Nu vraag ik me dus af of de petite (kleinste) ook voor grasparkieten is. (er staat bij voor valk- en kleine parkieten)
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag!

Groetjes Christel

henri

Dat vroeg ik me inderdaad ook al af! :)

Jill

Bartje gaat ook mee naar buiten in z'n kooi, mits de temperatuur hoger is dan 25 graden en het niet waait. Ik hang em dan aan de klimop-boog (hij kan er niet aan) en dan gaat ie vrolijk met alle andere vogels in de buurt 'kletsen'. De buurman heeft namelijk een voliere met o.a. rosella's en valkparkieten en dat vind ie errug interessant  :D! 

Funky

Heey allemaal,

Ja ik dacht al dat ik ooit zoiets van die tuigjes had gelezen, maar wist het dus niet zeker.
Ben hier ook wel heel benieuwd naar dus als iemand hier meer over weet hoor ik het graag!!
Dat wordt als ze er voor kleine grasparkietjes zijn, wel wat training om ze om te krijgen  :shock: .
Zonder dat ze in paniek raken, maar dat valt denk ik wel te leren.

Nou in ieder geval bedankt voor de reacties!!

Groetjes Leon (van het vrouwlijke geslacht  :lol: )

Anita & Marisa

We hebben het net gezien inderdaad -> bij papegaaien!
Hier kiezen wij zelf helemaal niet voor! Het zit om het beestje heen en ook om zijn koppie zo te zien! Een parkiet ziet andere dingen waar hij graag naar toe wil en hij wil lekker bewegen. Volgens ons is dat best gevaarlijk met zo'n tuigje.
Je kunt hem beter in zijn kooitje laten, dan heeft hij lekker de bewegingsruimte in zijn kooi (vertrouwde plaats) en kan hij lekker met de vogels kletsen. Hij heeft hier helemaal geen hinder van! Wel van zo'n tuigje!
Ga ook zeker geen touwtjes om de poten doen, als je parkiet dan weg vliegt, dan breekt hij zijn pootjes.
Ook om de vleugels moet je niet doen, het beestje kan zich dan ernstig bezeren. Het is hetzelfde als je je benen aan elkaar maakt en dan probeert weg te rennen!

Niet doen dus! Laat je parkiet maar lekker binnen vliegen of maak een buitenvolière!
En buiten lekker in de kooi! Zorg dat het niet te warm is buiten, want dit is niet goed voor de parkieten. Dan kunnen ze beter 's avonds even naar buiten -> in de kooi uiteraard!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Funky

Funky is nu al een paar keer mee naar buiten geweest met dit mooie weer, wel in zijn kooitje natuurlijk.
Hij vind dit erg leuk de oplossing is nu eigenlijk dat ik als ik het te heet heb met hem naar binnen ga om af te koelen. Hier mag hij natuurlijk los vliegen zo zit er toch nog een beetje evenwicht in  8).

Ik had ook nog bij die tuigjes op de pagina gekeken en hier stond ook bij dat dit op eigen risoco op beschadeging aan je vogel ging. En dat zo'n tuigje maximaal 2 1/2 uur per dag om mocht.
Dus echt fijn zal het ind wel niet zijn. En ze geven dus ook aan dat er risico's aan erbonden zijn.  :?

Nou geniet an het mooie weer (zolang het nog duurt)

Groetjes Leon

Sanne

Het lijkt met ook nogal zielig om zo'n klein beestje een tuigje om te doen.
Bij een grotere vogel kan dit nog wel, maar zie je je eigen parkiet al zitten met een tuigje om z'n lijf?
Nee, het lijkt met niet echt een goed idee om dat je parkiet aan te doen.
Zoals verschillende al zeiden is het voor zo'n beestje lekker om in het hok buiten te zitten.
Lekker met water laten spelen in het badje, ook goed voor de afkoeling!

Groetjes Sanne en Rocko (vanuit de tuin)

Anita & Marisa

Wij kiezen ook zeker niet voor zo'n tuigje!
Laat Chico maar lekker in zijn kooitje genieten van het mooie weer en lekker kletsen met de vogels. Binnen mag hij weer volop vliegen :wink:

Veel liefs,
Anita en Marisa.