2 lieve parkietje in tijd van 'n half jaar allebei overleden

Gestart door Wim, mei 06, 2005, 20:54:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim

Hallo allemaal , ik ben nieuw op deze site .. kan er veel nuttige informatie vinden :)

M'n twee parkietjes pietje en grietje zijn binnen 'n halfjaar beide overleden. Eerst werd pietje ziek ... :x begon opeens hevig te ademen , opgedost lichaamje hevig op en neer ... na hem medicijnen toegediend te hebben leek het beter te gaan maar het mocht niet baten , 2 dagen later viel hij opeens weer terug. Hij is ruim 'n maand dood en dood ziek geweest , ik bleef hoop koesteren maar opeens was het voorbij.

Grietje had het er moeilijk mee  , en 4 maanden later overkwam haar hetzelfde maar dan ook nog met diarree erbij , medicijnen weer niet aangeslagen !

Was ik te laat ? Grietje had 'n berg poep aan haar kontje hangen , en ze had geen behoefte aan aandacht.

Wat kan de oorzaak geweest zijn ?
Ze waren beide slechts 5 jaar


Ik heb vandaag zojuist 'n nu parkietje gekocht  :D 'n superlief beestje , net 'n maand oud.

Vanmiddag beetje handtam gemaakt. Hij heeft ook 'n beetje poepaanhangsel , maar dat schijnt te komen omdat hij nog jong is dus daar maak ik me niet zo veel zorgen om.

Alvast bedankt voor reacties

Safrena

Hey Wim

Welkom op het forum

Wat jammer om te horen dat je parkietjes gestorven zijn. Heel veel sterkte met hun verlies.
Vermits je zegt dat je parkietje heel zwaar en moeilijk ademhaalde wijst dit in de richting van een luchtwegen infectie.
Maar om zeker te zijn kun je het beste een autopsie laten doen.

Ja bij jonge parkietjes gebeurt het wel eens dat er poepjes blijven hangen. Deze kun je met een zachte doek en wat lauw water verwijderen.
Hou het echter wel goed in het oog. Als het blijft duren en je parkietje zou bol zitten en niet meer eten en niet meer actief zijn kun je beter even langs de dierenarts gaan.

Nu vertel je dat het parkietje pas een maandje is 4 weken dus.
In principe is dat veel te jong om al bij zijn ouders weg te halen en vaak eten ze ook nog niet alleen.
het verder met de hand groot brengen is ook niet zo een goed idee omdat het parkietje dan teveel van de nodige voedingstoffen te kort zou hebben die hij/zij van de moeder mee krijgt.
Het beste en liefst om een jong parkietje van zijn ouders weg te halen is vanaf 6 weken.

Ik hoop dat alles goed zal komen. Let ook goed op dat het parkietje zelf goed eet.

veel succes

vele groetjes

Wim

erg bedankt voor de snelle reactie :D

ik denk dat hij al wat ouder is als 'n maand , volgens mij was ik iets te voorbarig , hij eet namelijk al redelijk zelf ..de winkelmederwerkster vertelde me dat het beestje net 2 dagen uit het nest was dus ik denk dat hij al wat ouder is....

Ik hoop dit parkietje veel aandacht te kunnen geven....

En hoe groot is de kans dat 'n parkietje die het aan z'n luchtwegen heeft het overleefd?  Het leek  echt 'n ongeneesbare kwaal toen het tweede parkietje hier in huis opeens ziek werd ... Echt akelig hoe zo'n beestje steeds zieker en zieker word! :x

Jorijn

Hoi,

wat  naar dat je parkietjes overleden zijn, :(

Je kan hier even kijken voor een aantal symptonen:
http://parkietenfreak.nl/ziekten.php

Wat ik er wel even bij zeg, Ik vermoed dat het een zeer besmettelijke ziekte is. Dus ik raad je aan (als je dat nog niet gedaan hebt) Alle speeltjes en de kooi goed te ontsmetten.

Verder veel plezier met je nieuwe parkietje! :D
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Wim

bedankt voor de reactie , ja ik vermoedde ook dat 't 'n besmettelijke ziekte is / was  dus alles is goed schoongemaakt

ik had nog'n laatste vraag over Piet Junior (me nieuwe parkiet  :))

Hij is nog heel jong en z'n poepjes blijven nog al vaak hangen , ik heb gelezen dat jonge parkietjes dit kunnen hebben maar Piet Jr z'n poepje zijn ook behoorlijk waterig moet ik me hier zorgen over maken ?

helma

Hé Wim,

Als ik heel eerlijk ben, ben ik een beetje verbaasd over je laatste vraag.
Je hebt helaas 2 parkietjes verloren waarvan bij één van de twee symtomen van diaree voorkwamen.
Nu heeft je huidige parkietje waterige poepjes.
Ik zou gelijk naar de dierenarts gaan als ik jou was.

Waterige poepjes hoeven niet altijd ernstig te zijn.
Het kan zijn dat je parkietje door bijv.stress wat meer vocht uitscheidt.
Zolang het keuteltje nog vast is, is er geen sprake van diarree.
Mijn parkiet heeft dit al sinds ik haar heb.
Meestal wel een vast keuteltje maar soms gaat dit gepaard met wat extra vocht.
Er is niks met haar aan de hand, maar..................................deze diagnose is gesteld na een bezoek aan en onderzoek door de dierenarts.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een afspraak maken met een dierenarts.

Succes ermee Wim!

Groetjes
Helma.

Wim

bedankt helma :) Pietje Jr  poept weer volkomen normaal

Hij heeft gisteren z'n eerste fluitjes gegeven en is volledig handtam , heb al 'n uur met 'm tv gekeken :lol: hij is er soms nog 'n beetje bang voor , de snelbewegende beelden maar hij is er snel aan gewend

Het is absoluut 'n erg lief beestje

bedankt voor al het advies !

Groetjes Wim