Geschikte partner

Gestart door Jojo, maart 30, 2006, 14:17:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jojo

Hallo!

Nou blijkt mijn Nino dus broeds te zijn. ( zie ziekten-Parkiet in trance)
Paco is een mannetje, dus in theorie zou het geen probleem zijn om kleintjes te krijgen.
Paco hebben we vorig jaar als kleintje bij Nino gezet, maar echt hele goede vriendjes zijn ze nog steeds niet.
Het enige wat ze soms gezellig samen doen is een paar tellen wat snavelen en volgens mij voeren ze elkaar dan, want ik hoor de zaadjes op de grond vallen.

Nu is mijn vraag: Hoe groot is nu de kans dat Paco Nino gaat bevruchten, ookal zijn ze niet altijd even gezellig met elkaar.
Dit ligt vooral aan Nino.Paco zou wel graag willen knuffelen, maar dat laat Nino niet echt toe.
Is er dan toch een kans dat ze in deze broedse periode zo'n last heeft van haar hormonen dat ze nu toch de toenadering van Paco toelaat??

Safrena

Hey Jojo

Hoe klein of groot die kan is kan niemand zeggen.

Dit hangt totaal af van je parkietenmeisje of ze het wil of niet.

Het kan ook zijn dat ze nog een jaartje wachten en pas volgende jaar gaan broeden ;)

ALs je popje en mannetje minstens 1 jaar kun je wel een broedhokje hangen en dan afwachten

vele groetjes

Jojo

Hoi Safrena,

Het is dus afwachten wat er nu gaat gebeuren.
Op advies van de dierenarts heb ik nu een broedblok in de kooi gezet en daar floept ze steeds in en uit en harkt ze daar ook over de bodem.
Hoe lang zou het gaan duren voordat ze echt gaat zitten eitjes leggen, wel of niet bevrucht door Paco?

En misschien heel zwart/wit gedacht hoor, maar is het mogelijk om tijdelijk een ander mannetje erbij te zetten en zodra ze aan het broeden is, die er weer uit halen en Paco erbij zetten??
Net als met een hond eigenlijk, het teefje laten dekken en het reutje kan weer naar huis.
Wel heb ik gelezen dat het mannetje helpt voeren als er kleintjes zijn, maar zou Paco dan die rol overnemen?

Safrena

Hey Jojo

Mijn advies is inderdaad afwachten ;)
Dat er een broedblok hangt en je popje er nieuwsgierig in en uit gaat kijken is prima ;)

Een tiental dagen na het paren word het eerste eitje gelegd ;)

Een andere mannetje erbij kan best om het popje te bevruchten, en Paco zal zeker de taak op zich nemen van verzorger maar of het popje dat wil.

In principe kan het dus maar persoonlijk ben ik er niet voor te vinden om het op deze manier te doen, mijn mening laat gewoon de natuur zijn gang gaan

vele groetjes

Jojo

Mag ik vragen waarom ze niet voor deze manier zou kiezen?

Annika

ik sluit me bij voorgaande aan : gewoon de natuur z'n gang laten gaan. Hier waren Vledder en Kleintje ook niet bijster vriendelijk tegen mekaar, maar sinds het blok er hing en Vledder regelmatig erin ging veranderde is dat veranderd.
Bij een ander mannetje moet je ook maar afwachten of het wat wordt.

Groetjes Annika

Jojo

Het was ook maar zo een idee hoor.
Met deze info begrijp ik nog meer van parkietjes, want dit onderwerp is voor mij helemaal nieuw.
Ik heb Nino in augustus 3 jaar en heb dit gedrag nog nooit gezien.
Zou het komen omdat Paco er nu bij in zit?

Voor mijn idee zit ze steeds vaker en langer in het blok, dus ik ben benieuwd!

Meltjuh

Mijn parkietjes waren ook niet helemaal verliefd toen het blok er nog niet hing. Wel deden ze af en toe lief tegen elkaar (vooral het mannetje tegen mijn popje) maar nu het blok er hangt zijn ze allebei helemaal verliefd. Het begon bij ook ook zo dat het popje constant in het blok ging kijke en dan weer eruit ging. Nu is het zover dat ze er soms uren in blijft. Ze laat nu zelfs toe dat het mannetje boven op haar klimpt ::)

Safrena

Citaat van: Jojo op maart 31, 2006, 08:00:46
...
Ik heb Nino in augustus 3 jaar en heb dit gedrag nog nooit gezien.
Zou het komen omdat Paco er nu bij in zit?

Voor mijn idee zit ze steeds vaker en langer in het blok, dus ik ben benieuwd!

Hey Jojo

Het kan inderdaad komen dat Nino zich nu zo gedraagt omdat Paco er bij is
Let wel dat je niet meer broed met je popje als ze ouder dan 5 jaar wordt ;)
Dan kunnen ze heel wat broedproblemen komen.

Vele groetjes

Jojo

Bedankt voor het advies, dit is dus iets wat ik niet wist of ergens gelezen heb.

We zijn nu een paar dagen verder en ze zit steeds vaker in het blok.
Paco snapt dan maar niet waar ze is, die loopt over het blok heen.
Misschien is dit niet de ideale situatie, maar in de kooi die ik nu voor ze heb kan ik het blok niet ophangen.
We zijn druk op zoek naar een grotere kooi voor de eventuele gezinsuitbreiding.

Ze raakt nu ook erg opgewonden als je bij de kooi gaat staan en dan tegen haar gaat fluiten/piepen.
Zie dan ook de verandering aan haar kontje!
Ook de ontlasting is heel anders dan we gewend zijn, veel meer en veel dunner. Het zijn nu echt van die flatsen.
Hoort dit er ook bij?

Safrena

Hey Jojo

Ja hoor dat hoort er allemaal bij

Omdat je popje minder vaak poepjes legt zal het dan ook een in keer veel meer zijn

Het gezwollen kontje wijst erop dat er snel een eitjes zal komen

vele groetjes

Jojo

Ze gaat dus even goed eitjes leggen, bevrucht of onbevrucht?
Zit alleen in de rats over onze vakantie, we gaan maandag 29 mei een paar dagen weg en wil niet iemand anders met dit opzadelen.

Misschien loop ik op de zaken vooruit en komt er geen kroost, maar anders heb ik een probleempje denk ik.

Kan het trouwens kwaad dat het blok onder in de kooi staat?
Als Nino er in zit, loopt Paco erop. Kan dat verstorend werken?
We zijn met een oplossing bezig,dat het blok kan hangen ofzo.

Annika

hier hangt het blok aan de buiten kant van de kooi aan het zijdeurtje (deurtje kun je er los uithalen, voordeur kan dan gewoon wel open staan.

Als je popje broeden wil komen er eitjes, of ze nou bevrucht of onbevrucht zijn inderdaad.

Zorg dat er in ieder geval genoeg voor is als jullie weggaan, alhoewel 29 mei duurt nog twee maanden, dan zullen eventuele jongen al aardig groot zijn, misschien zelfs een eerste al uit het blok, dan is voor geven voor zoveel dagen geen optie vrees ik, ook omdat ze heel erg hard eivoer etc nodig hebben tijdens het broeden.

Maar inderdaad, misschien loop je op de zaken vooruit, al zal ik toch gaan kijken of je iemand kan vinden voor de zorg voor je parkietjes tijdens je afwezigheid.

Groetjes Annika