ontsnappingspogingen?

Gestart door Jens en Karin, mei 03, 2005, 15:40:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jens en Karin

Dag. Wij hebben onze Yoshi nu twee dagen.
Gisteren hadden we alleen een verkeerde kooi. Een met vertikale spijlen. En de bovenste rand was te breed. Hierdoor stak Yoshi zijn kopje en zelfs een keer zijn vleugel. Direkt omgeruild dus.
Maar, nu probeert hij nog steeds zijn koppie tussen die bovenste spijlen te duwen. Zonder succes natuurlijk, maar het ziet er niet zo fijn uit (voor hem dan).
Moeten we hier iets aan doen? En zo ja, wat dan?
Of kan het geen kwaad en is ie gewoon zijn kooi aan het verkennen?

Safrena

Hey Jens en Karin

Welkom op het forum

Probeer zoveel mogelijk dit gedrag te negeren en als je parkietje ermee ophoud  geef dan je je parkietje veel aandacht en beloon hem/haar.

Het zou inderdaad kunnen zijn omdat je parkietje nog moet wennen aan zijn/haar nieuwe kooi. Zorg dat je parkietje veel speelgoed heeft waar hij/zij mee kan spelen.

Je kan er in onderstaande link ook nog meer info over lezen  :wink:

http://forums.parkietenweb.nl/index.php?topic=390.0

vele groetjes

Ruudees

Luitjes,

Ik zou het gewoon negeren, het parkietje komt er vanzelf wel achter dat dit niet gaat lukken. Bij ons duwde het mannetje het dekseltje van het voederbakje open. Dat dit kwam doordat wij hem niet helemaal goed hadden gesloten laten wij hier even in het midden. Nadat wij dit hersteld hadden heeft hij nog enige pogingen gedaan om deze route te openen. Hij heeft het uiteindelijk opgegeven.

Dreamimages

Hallo Jens en Karin,

Mijn parkietje Snoepie had dat ook een paar dagen!
Geef hem gewoon wat ringen of andere speeltjes om mee te spelen in zijn kooi,negeer het "ontsnappingsgedrag"
en je zal zien dat hij snel aan zijn kooi zal wennen.  :)
We hebben Snoepie nu een paar weken,en soms wil hij zijn kooi al niet meer uit !  :D

Dus heb gewoon wat geduld....twee dagen is nog erg kort  :wink:

Groetjes,
Martin.

mirjam

Inderdaad negeren. Parkieten zijn met dit soort dingen net kinderen. en zodra hij doorheeft dat het niet meer lukt is de lol er snel vanaf denk ik. Ik zou het even een weekje de tijd geven.

Gr. Mirjam

Jens en Karin

Bedankt voor de reacties.
Hij zat vanavond al weer lekker relaxed op z'n stokje te zitten, met wat lekker rustige muziek op de achtergrond. Hij is al weer wat bedaard dus. (Bovendien trilt z'n staart niet meer zo als we bij 'm komen zitten, dus dat lijkt me ook een goed teken.)

En speelgoed is er op zich wel genoeg denken we. Er hangt een spiegeltje met belletje, een schommeltje en een trappetje. En er ligt al een luciferdoosje klaar :)

Jens en Karin

Even een update.
Het lijkt erop dat Yoshi het al opgegeven heeft. Hij heeft nu de schelp gevonden en knaagt daar uitbundig aan. (Of misschien denkt het beestje dat daarachter de deur naar buiten zit ofzo...:) )

mirjam

Dat klinkt goed. Als hij lekker zit te knagen en minder trilt dan lijtk het erop of hij al meer op zijn gemak is. Goed hoor.
Veel succes met het tammaken van je parkietje.

groetjes Mirjam

Jens en Karin

Nog even een vervolg vraag (heeft niet veel meer te maken met het oorspronkelijke onderwerp, maar ik hou het maar even ons onderwerp.)

We vragen ons nog wat dingetjes af over Yoshi's gedrag.
Hij trilt nog steeds best. Als we voor de kooi zitten, en al helemaal als onze hand in de kooi is. Ook heeft hij z'n schelp al voor de helft afgeknaagd (4 dagen!). Z'n snoepstick komt ie niet aan... erg jammer. De trosgierst lust Yoshi wel, is voor de helft al op.
Soms, als we een hand in de kooi doen, dan gaat hij soort van graven in het uiterste hoekje van zijn voerbakje, alsof daar de uitgang te vinden is. Hij deed het eerst soms ook als we niet met de hand in de kooi zitten. (We denken ook dat Yoshi denkt dat achter de kalkschelp de uitgang zit... vandaar het haastige geknaag aan dat ding.)
Moeten we nu andere dingen proberen? of wachten met de hand soms? Want als ik de site lees, dan zou een parkietje toch wel gewend moeten zijn aan een hand in vier dagen.

Nu waren we een dagje weggeweest... dat wel. Hij had zo'n beetje al z'n voer uit het bakje geslingerd... en het belletje van z'n spiegeltje gerukt. Is dit puur geweest omdat hij 24 uur alleen was geweest? (we hadden wel speciaal de radio op de timer gezet trouwens).

Safrena

Hey Jens en Karin

Een parkietje is inderdaad niet graag alleen. Je hebt er wel goed aan gedaan om de radio te laten spelen.

Het eerste wat je moet die is zorgen dat je parkietje je vertrouwd
Hoe snel een parkietje tam wordt hangt helemaal van het parkietje af. Het een parkietje is op een paar dagen tam het andere dan weer een paar weken. :wink:
Dat alles hangt echt helemaal af van het karakter van het parkietje en de tijd die je met je parkietje doorbrengt :wink:

Dat je parkietje bijna niet aan zijn snoepstick zit is niet zo erg. Teveel snoepstick is trouwens niet gezond. Trosgierst mag je parkietje best wel maar een halve sliert per week.Probeer evenmet vers fruit of groentjes aan je parkietje te geven.:wink:
Dat vinden veel parkietjes best wel lekker en het beste kan je beginnen met een appeltje. Let wel dat je parkietje dit nog nooit heeft gegeten en dat hij/zij dit dus nog moet leren :wink:

Als je parkietje teveel aan die sepia schelp bijt raad ik aan om deze er toch weg te doen en liever een mineraal steen in te hangen. :wink:

Met veel liefde, tijd en geduld wordt je parkietje tam.

vele groetjes

Jens en Karin

Liefde genoeg hoor :) En voorlopig laten we Yoshi niet meer alleen.

We hebben net een nieuwe sepia schelp gekocht... nja. daar wachten we dan wel even mee.
Banaan hadden we geprobeerd, maar daar keek ie niet eens naar om. Appel dan maar.

Nog even een edit. Over dat 'graven' in z'n voerbakje. Hij is echt bezig om een weg naar buiten te versieren, want hij neemt een snavel vol met zaadjes, en schudt die dan buiten de bak in het rond (het was ook een enorme zooi rondom de kooi). Nu gooit ie een deel in de kooi, dus daar kan Yoshi dan van eten. We hebben maar de trosgierst weggehaald, dan kan Yoshi die niet meer als maaltijd gebruiken. Nu maar hopen dat het vogeltje slim genoeg is om dan maar uit z'n bakje te eten.