Balen

Gestart door marcelvd23, maart 15, 2006, 09:50:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcelvd23

Dag allemaal,

Ben hier nieuw. Ik vind dit een erg goede site. Alleen de reden dat ik op deze site kwam was iets minder leuk. Mijn parkietje was ziek, en is inmiddels overleden. Ik baal daar heel erg van, omdat het de 4 in 8 jaar is. Ik begin te twijfelen aan mezelf, of ik het wel goed doe, maar volgens mij wordt er veel te veel mee doorgefokt.

De eerste parkeit die ik meemaakte kwam bij mijn ouders vandaan en is 13 jaar geworden, het tweede pietje is 12 geworden, dat ging dus allemaal goed. De vertrouwde kweker waar ik deze parkeitjes had gehaald, was echter gestopt met kweken. Ik heb hierna 2 keer een andere kweker en 2 keer een dierenwinkel uitgekozen op advies, maar elke keer was er sprake van een vroege dood. Meestal problemen met de darmen.

Ik ben echt boos, ik durf geen parkeitjes meer te kopen nu, omdat ik bang ben dat het weer zal gebeuren. Ik vind het hele leuke lieve beestjes, maar ik wordt er elke keer verdrietig van om met een zielig hopje parkit naar de dierenarts te gaan. Het plezier weegt voor mij even niet op tegen het verdriet. Ik vertrouw geen kweker meer.

Greetingz,

Marcel

Parkieten-Freak

Hallo Marcel, en welkom op het forum.
Het is inderdaad heel erg naar voor je om 4 parkietjes in 8 jaar tijd te moeten verliezen.
Ik concludeer uit hetgeen je schrijft dat je de nodige ervaring hebt met het houden van grasparkieten.

Er zijn zeker kwekers die te vaak met vogeltjes kweken.
Ook de voeding die de oudervogels krijgen (of niet krijgen) draagt in grote mate bij aan de gezondheid van de jongen.
Normaal gesproken sterven de meeste parkieten op jonge leeftijd ten gevolge van onvolwaardige -soms ronduit slechte- voeding.
Heden ten dage schijnen huisdieren in het algemeen niet te eten wat ze echt nodig hebben, maar vooral te eten krijgen wat hun baasjes "aanstaat".
Vogels die chips eten, bier drinken, koek krijgen e.d. zullen beslist geen 13 jaar worden, ze overlijden veel en veel eerder.
Ook verongelukken veel vogels, of vliegen weg. Een aantal sterft door pure verwaarlozing.

En zelfs al doe je alles zo goed mogelijk, dan heb je nog geen garantie dat je vogeltje 13 jaar wordt. Wel verhoog je de kans op een lang leven, maar dat wist je allang.
Toch zou ik de moed niet opgeven. Neem er de tijd voor, en ga rustig op zoek naar een hobby kweker die 1-2 x per jaar een nestje heeft per koppeltje.
Op het forum zijn diverse leden die af en toe een nestje jonge parkieten hebben, en die op alle fronten uitstekend voor de oudervogels en de nakomelingen zorgen.
Wellicht heb je er over een tijdje "weer zin in" en wil je de gok nogmaals wagen.
100% garantie op een t.z.t. bejaard krombekkie kunnen we je niet geven, maar een beetje vertrouwen hierin (hopelijk) wel! ;)