parkietje dood

Gestart door marjolein, april 30, 2005, 14:55:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marjolein

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie. Vanmorgen is ons parkietje overleden. We kwamen net thuis van de vrijmarkt (waren 2 uur weggeweest) en toen lag het beessie zielig onderin zijn kooitje. We schrokken ons rot. Konden pas drie kwartier later bij de dierenarts terecht, maar onderweg is ie overleden. Maar ik snap helemaal niet hoe het kan. Vanmorgen was er nog niets aan de hand, vloog ie nog rustig naar ons toe om lekker in onze nek te kroelen. Misschien weten jullie wat het geweest kan zijn.

Het was een jong parkietje, bijna 10 weken oud. Wij hadden hem net 2 1/2 week. Achteraf valt het me op dat ie de laatste dagen iets minder floot en telkens zo dicht mogelijk in je nek kwam zitten en daar in slaap viel. Hij sliep veel, maar het was ook een jong parkietje. Verder at en dronk ie goed en was zijn ontlasting ook goed. Mijn vriend en ik zijn allebei verkouden, dus misschien lag het daaraan, want hij gaf ook kusjes. Maar hij was helemaal niet aan het niezen en er kwam ook geen slijm uit zijn neusdop. En daaraan kan ie toch niet doodgaan?
Verder had ie gisteren aan een rozenblad zitten knabbelen. Maar ik had hem al snel uit mijn bos, dus veel kan ie ook niet binnen hebben gekregen en rozen zijn toch ook niet giftig?

Ik snap het niet hoe hij er zomaar ineens niet meer kan zijn. Mis hem nu al erg.

groetjes Marjolein

Safrena

Hey Marjolein

Welkom op het forum

wat erg jammer nou om te horen dat je parkietje gestorven is

Het komt zeker niet door jullie verkoudheid hoor dat geeft niet door aan je parkietje.
Het zou kunnen zijn van het knabbelen van het rozenblad

Maar om zeker te weten waar je parkietje van gestroven is kun je het beste een autopsie laten doen.

Heel veel sterkte

vele groetjes

Anita & Marisa

Hoi Marjolein,

Wat ontzettend vervelend dat je parkietje overleden is!  :(
Het kan inderdaad niet komen van de verkoudheid en zo te horen was er niets aan de hand met je parkietje, voordat hij aan de rozenblad heeft gegeten. Dit lijkt ons dus de oorzaak!

Inderdaad, om dit zeker te weten, kun je het beste autopsie laten doen.

Heel veel liefs en sterkte,
Anita en Marisa.

Sonja

Hoi Marjolein,

Wat erg dat je parkietje er niet meer is.... :(
Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Groetjes, Sonja.

Jojo

Sterkte hoor.
Helaas weet ik zelf hoe het is om een jong vogeltje te verliezen.
Hoop dat je snel weer een ander klein vriendje zal hebben, want dat maakt het wel weer wat makkelijker.

Parkieten-Freak

Heel naar dat je vogeltje overleden is.
Je schreef dat hij al een paar dagen veel sliep en schijnbaar niet lekker in zijn velletje zat. Nou slapen jonge vogels wel veel, maar een parkiet van 10 weken toch al weer heel wat minder.
Ik denk dat dit vogeltje iets onder de leden gehad heeft. Misschien toch een infectie, maar het kan evengoed iets anders geweest zijn.
Je schreef dat je vogeltje al kusjes gaf: daarover een kleine opmerking.
Vogels die in contact komen met speeksel van hun verzorgers, kunnen bacterien binnenkrijgen die voor hen vreemd en ziekmakend kunnen zijn. (Onze mondholte bevat enorm veel bacterien).
Van jullie verkoudheid komt het zeker niet. Virussen zijn namelijk behoorlijk soortspecifiek, dat wil zeggen dat ze niet snel van mens op dier over zullen gaan, uitzonderingen zoals vogelgriep daargelaten.
Het zal dus een raadsel blijven waar jullie parkietje aan overleden is, vrees ik.
Veel sterkte, en ik hoop dat je snel weer een nieuw lief parkietenvriendje hebt!


marjolein

Dank jullie wel voor jullie lieve berichtjes. Ik had het er gisteren nog over met een kennis van mij, die veel van parkieten afweet en hij zei dat het waarschijnlijk al een aangeboren afwijking is geweest, omdat het zo snel met het beessie is gegaan. En ook omdat ie telkens al veel heeft geslapen, is het iets wat al langer speelt. Maar het blijft naar hoor, zo'n lege kooi in de kamer.

We hadden het parkietje nog maar 2,5 week. En ik was al helemaal verknocht geraakt aan hem, wist niet dat parkietjes zo leuk zijn, vreselijk nieuwsgierig en echte gezelligheidsdieren. Zo leuk dat je contact kan maken met zo'n beessie en dat ie op je reageert als je thuis komt van het boodschappen doen enzo. Hij heeft mijn hart gestolen Dus er komt zeker een nieuwe! Zal jullie laten weten hoe dat vergaat.

Heb een foto van hem toegevoegd, wat was het een mooi parkietje hè. Heb hem nu ook op mijn bureaublad opgeslagen! Kan ik hem tenminste nog even zien

Groetjes Marjolein

Chiara

Heey Marjolein,

Wat zielig voor het beestje dat ie nog zo jong was. Misschien was ie wel in de rui of moest ie gaan ruien dan is ie natuurlijk extra vatbaar voor de kou... Maar mijn vogeltje kwam er ook maar net door de eerste rui heen.. gelukkig wel nou veel sterkte ermee...

Groetjes en xx
Chiara

Chiara welkom op het forum.
Een parkietje dat in de rui is of gaat sterft daar niet van hoor.
Als je parkietje een moeilijke rui heeft komt dit meestal omdat hij/zij een vitamine tekort heeft.
Het beste kun je tijdens de rui extra eivoer geven (niet als je xtra-vital geeft) en verse groentjes en fruit
gr safrena


[verwijderd door de admin]