Te Vroeg

Gestart door Mette, maart 13, 2006, 16:17:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mette

Hey ,

Ik ben Mette en ben nieuw hier .Nu had ik een vraagje .Ik heb 2 parkietenkoppeltjes waarvan elke vogel +- 1 jaar oud is .Deze zitten binnen in een kamervoliere .

Nu heb ik onlangs deze 2 koppeltjes gescheiden van hun andere vriendjes in de voliere en ze in een broedkooi gezet daar zitten ze nu al 3 weken in .Ze zitten vaak in het nesthokje , maar hebben nog geen eitje gelegd.

Nu vraag ik me af of het te vroeg op het jaar is om te kweken met m'n parkietjes of dat er misschien een andere reden kan zijn voor dit gedrag ?

Want ik lees dat een eitje meestal snel volgt eens het hokje in beslag genomen is dus vrees ik dat m'n vogels misschien ziek zijn ,hoewel ze er gezond uitzien.

Alvast bedankt voor de reacties en groetjes

Mette

Safrena

Hey Mette

Welkom op het forum

Het is niet altijd zo dat je parkietje ziek is als ze geen eitjes legt ;)

De broedperiode is van maart-april echter is het nog koud voor de tijd van het jaar en zal er meer in april gebroed worden ;)

Als je popje geen eitjes legt kan dit om verschillende reden zijn. De leeftijd lijkt me geen probleem (1 jaar). Misschien passen de koppeltjes niet samen. Hebben ze voldoende keuze van broedhokjes? Normaal hang je een of twee hokjes meer dan dat er broedende koppeltjes zijn.
Ook lees ik dat je parkietje van hok veranderd heb dat zou ook eventueel kunnen, dat ze nog moeten wennen aan hun omgeving.
Is er al gepaard, enz...
Sommige popjes leggen vrijwel onmiddelijk eitjes andere popjes nemen er de tijd voor.
Soms gebeurt het wel dat een popje gewoon een jaar overslaat met broeden en dus pas het volgende jaar wil beginnen

Het kan echt allerlei reden hebben

Zorg voor veel en voldoende rust en een goede voeding voor je parkietjes. Geef ze vers fruit en groente, iedere dag een beetje eivoer, en af en toe een beetje roosvicee door het water

Meer kun je niet doen dan afwachten en hopen dat ze eitjes willen leggen

veel succes

vele groetjes

Mette

#2
Ja ze krijgen regelmatig fruit en elke dag groenvoer voorts krijgen ze eivoer en gewone zaadmengeling.Ze hebben ook een sepia schelpje en een mineraalsteentje om ze genoeg kalk te geven .

Het zijn natuurlijke koppeltjes denk ik .Ze zaten steeds bij elkaar en waren altijd bezig met hun bekje bezig de veertjes op het hoofd van de andere goed te leggen.
Voorts voeden ze lekaar ook of ze al gepaard hebben weet ik niet ik voed en ververs ze namelijk op geregelde tijden en laat ze daarna zoveel mogelijk met rust .

Dit om hen een veilig en comfortabel gevoel te geven .  Ik zou het wel jammer vinden als de beide popjes een jaartje pauze nemen .