2e Parkiet

Gestart door Lisadepisa, maart 13, 2006, 14:39:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lisadepisa

Hallo,

Ik heb nog niet echt antwoord op mijn vragen kunnen vinden in het forum, dus ik stel ze hieronder maar.

1. We hebben een parkiet (pop, 6 mnd. ) en willen er graag een bij. Mijn vriend denkt dat het niet goed zal gaan omdat Vogel nogal lomp is: ze knabbelt behoorlijk hard ipv zacht en lief, en wil nog wel eens uithalen. We proberen het haar wel af te leren maar dat gaat moeizaam. Het lijkt erop dat ze niet echt weet hoe het moet, zeg maar een beetje on-parkiets is geworden omdat ze alleen zit. Is het wel verstandig om er een bij te nemen? Ik wil niet het risico lopen dat ze heel dominant wordt en het nieuwe parkietje weer weg moet. Ze wordt verder wel steeds tammer naar ons toe, maar niet minder hardhandig.

2. Is het noodzakelijk om de nieuwe parkiet eerst apart te zetten? hier lees ik tegenstrijdige berichten over. Het kost nogal veel om voor die paar dagen een nieuwe kooi aan te schaffen.

alvast bedankt!

groeten,
Lisa

Ingrid

#1
Hoi Lisa,

Welkom op het forum :).
Je kunt best een parkietje erbij nemen ;). Qua dominantie is het altijd afwachten natuurlijk, maar in de meeste gevallen kunnen parkietjes goed met elkaar overweg. Je popje is nog jong en zit in de puberteit, dat verklaart ten dele het bijtgedrag. Daarnaast zijn popjes over het algemeen wat vinniger. Bedenk wel dat ook bij parkietjes wel eens onenigheid voorkomt, dat is normaal zolang ze maar niet tot bloedens toe vechten. Dat laatste komt meestal door het feit dat er meer popjes dan mannetjes in dezelfde kooi zitten. Dat is bij jou niet aan de orde en je kunt er een mannetje of popje bijzetten.
Wanneer je een parkietje erbij neemt, doe je er verstandig aan om de nieuweling 2 weken apart te zetten. Misschien kun je een kooi lenen of een tweedehandse kooi aanschaffen (wel eerst goed ontsmetten dan). Het hoeft niet zo'n hele grote te zijn omdat het maar als tijdelijk onderkomen wordt gebruikt ;).
Dit apart zetten wordt gedaan om de nieuweling, maar zeker ook het vogeltje wat er al is, te laten wennen. Wennen aan de nieuwe omgeving en aan elkaar.
Mocht je toch besluiten je nieuwe vogeltje meteen bij de ander in de kooi te doen, verander de indeling dan helemaal. Zo is het voor beide vogeltjes een heel nieuw huisje. Toch raad ik het af en zou ik ze de eerste 2 weken apart zetten.

Groetjes, Ingrid

P.S. Een extra kooi is sowieso nooit weg, je kunt het altijd gebruiken als ziekenkooi of reiskooi ;).

Pam

Hallo Lisa,

Leuk dat je er een tweede "pietje" erbij neemt.

Sinds vier weken hebben wij er ook een tweede pietje bij. Okkie (de oudste) was erg pikkerig en zat onze hond heel erg te pesten. We hebben daarom besloten om een vriendje voor Okkie erbij te halen, dat is dus Gijs geworden. En ik moet zeggen het gaat heel goed. Okkie laat ondertussen de hond met rust en is ook niet meer zo pikkerig tegenover ons.
Ik heb Gijs 1 dag in een aparte kooi gelaten en ze toen bij elkaar gezet en dat is helemaal goed gegaan. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij alle vogeltjes zo is.
Onze buren hebben sinds kort ook een vriendje voor hun vogeltje en zij hebben een kooi uit de dierenwinkel te leen gehad. Daar is het tweede vogeltje ook na een paar dagen bij de "oudste" in komen wonen.

Succes met de beslissing.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Lisadepisa

Bedankt voor de tips! Hope wel wel blijkt dat er niet één juiste manier is en je zelf moet kijken wat je het beste lijkt.

Nog een vraagje: als je er een parkietje bij neemt en het blijkt een mannetje te zijn terwijl je al een popje hebt, hoe groot is de kans dat ze dan eitjes gaan leggen? En wat moet je doen als je niet wilt dat ze jonkies krijgen?

Safrena

Hey Lisadepisa

Zonder broedhokje of nesthokje is de kans heel klein
Parkietjes broeden alleen als ze een broedhok of nestje hebben

Echter zijn er uitzonderingen die het gewoon op de bodem van de kooi doen ;)
Dan kan je de eitjes gewoon weghalen

of je kiest voor twee mannetjes of twee popjes ;)

vele groetjes


Lisadepisa

#5
Nou we hebben besloten om er één bij te nemen! Wie weet er een kweker in de buurt van groningen? Ik kan er op internet weinig vinden, is het niet de goede tijd voor jonge parkietjes?

Ik zal je een pbtje sturen met het adres van de kweker waar ik mijn vogeltjes heb gehaald ;). Gr. Ingrid

Lisadepisa

Dankjewel! Volgens mij is dat degene waar we Vogel ook gehaald hebben, daar was ik het adres van kwijt.

Ingrid

#7
Succes bij de aanschaf van een vriendje of vriendinnetje voor Vogel. Ben wel benieuwd hoe je het nieuwe parkietje gaat noemen, maar dat lezen we wel tegen die tijd :).

nico

#8
hoi
ik zou nog een parkietje willen voor pistache maar ik weet niet wel geslacht ik zou kiezen of ze gaan vechten ofzo ?
PISTACHE IN EEN MANNETJE, zou ik een vrouwtje bijdoen of nog een mannetje?

Kijk eens even goed rond
bij de zoekfunctie
daar zul je heel veel antwoorden
vinden op je vraag
gr safrena

Lisadepisa

Hoihoi,

Sinds Gister hebben we er eindelijk een parkietje bij! Het gaat hartstikke goed. Hij kwam meteen naar ons toe toe we voor de kooi stinden, dus daarom hebben we hem genomen. Hij/zij is heel mooi blauw met donkere vleugels. Er zat ook een hele mooie grijze bij, maar die zat heel stil en gepoeft met z'n oogjes half dicht, dus voor de zekerheid hebben we die maar niet genomen. Maar Pino is nu al tam en gaat zo op je hand zitten, ook zonder voer. Waar Vogel eerst twee dagen stil in een hoekje zat, ging Pino al na een uurtje op onderzoek uit. Vogel was helemaal opgewonden, ze bleef maar door de kooi klauteren en proberen bij Pino te komen. Pino was niet echt onder de indruk :). De kooien staan naast elkaar, en op een plek kunnen ze elkaar aanraken. Vogel snapte gisteren nog niet helemaal wat ze ermee aan moest, toen Pino probeerde te snavelen, en zat ze maar een beetje terug te bijten en knabbelde ze aan Pino's pootjes, maar nu krijgt ze het al aardig door en maakt ze minder bijtbewegingen.

Het is wel heel apart om te merken hoe verschillend ze in karakter zijn. Bij Vogel dachten we dat we iets niet goed hadden gedaan bij het tam maken, omdat ze nog steeds bijt naar je handen enz, maar ik denk nu dat in ieder geval een groot deel aan karakter ligt. Het was ook al goed te merken bij de kweker, bij Vogel was het echt een strijd om haar in het doosje te krijgen, maar Pino zat erin voordat we er erg in hadden. Dus ik hoop dat Pino een goede invloed zal hebben op Vogel. Ik twijfel nog wanneer we ze bij elkaar zullen zetten, maar omdat Pino absoluut niet bang is laten we haar misschien morgen al uit de kooi. Ik hoop maar dat Vogel een beetje lief voor Pino zal zijn!

groetjes,
Lisa