De Rui

Gestart door mirjam125, maart 11, 2006, 22:47:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mirjam125

1 van mijn parkieten is in de rui maar heeft er deze keer wat meer moeite mee. hij zit veel bol en ziet er niet echt goed uit. Hij doet alles nog wel.... zoals eten, drinken, praten en vliegen. Ik heb al een electrisch kacheltje richting hun kooitje gezet. Dit vinden ze erg lekker en ze gaan in de straling ervan zitten. Het is niet zo extreem koud op mijn kamer hoor, gewoon een graad of 18 a 19 denk ik. Maar het kacheltje helpt wel. Hebben jullie nog tips hoe ik Punkie sneller door de rui heen kan helpen, of het in ieder geval iets gemakkelijker?

Ik heb ook al de roosvice in het water gedaan.

Safrena

Hey mirjam125

Momenteel zijn er meerdere parkietjes die best wel veel last hebben met de rui.

Roosvicee door het water is inderdaad heel goed, geef ook verse groentjes en fruit, en eivoer.
Af en toe lekker even onder een warmte lamp doet ook wonderen ;)

Vele groetjes

mirjam125

CiteerHey mirjam125

Momenteel zijn er meerdere parkietjes die best wel veel last hebben met de rui.

Roosvicee door het water is inderdaad heel goed, geef ook verse groentjes en fruit, en eivoer.
Af en toe lekker even onder een warmte lamp doet ook wonderen ;)

Vele groetjes
[snapback]23458[/snapback]

Ok bedankt voor de tip Safrena. Hoeveel groente en fruit moet ik hem dagelijks geven? De parkieten krijgen al Xtravital dus opzich hebben ze alles wat ze nodig hebben. Punkie is gek op appel maar daar kan hij zoveel van eten...echt ongelofelijk! Is dit wel goed?

Parkieten-Freak

#3
Ja, ook mijn parkiet heeft echt last van de rui gehad dit keer.
Veel rust en goede voeding helpen. En en beetje extra warmte kan zeker geen kwaad. :)
Een klein stukje appel (en/of wat groenten) per dag is voldoende.


NoNNePoN

hebben ze daar echt zo last van dan?
ik krijg binnenkort mijn eerste vogeltje
als hij in de rui is dus met rust laten?
en fruit enzo geven en warmte?  :blush:

Ingrid

Hoi Nonnepon,

Het is niet zo dat ze elke keer erge last hebben van de rui. Het kost wel energie en je zult merken dat ze dan wat rustiger zijn.
Het lijkt wel alsof de rui heftiger is tegen de tijd dat het voorjaar eraan komt. Of dat echt zo is weet ik niet, maar het valt mij hier wel op.
Nonnepon, als je straks je parkietje hebt, merk je snel genoeg of extra warmte nodig is. Dat je ze een beetje rust gunt is verstandig, maar je vogeltje zal die rust ook zelf wel vragen. Fruit is niet alleen tijdens de rui belangrijk, maar het hele jaar door ;).

Groetjes, Ingrid

NoNNePoN

haha ok dank je wel ingrid. een parkietje is voor mij helemaal nieuw
en wil graag op de hoogte zijn van alles
bedankt voor de informatie

Meltjuh

#7
Mijn parkietjes lijken der ook meer last van te hebben nu :unsure:
ze zijn langer in de rui en ook veel stiller.
Ik voer ze gewoon Xtravital maar daarbij voer ik ze ook harrisons voor wat extra kracht. En natuurlijk lekker vers fruit en groenten... vooral andijvie valt in de smaak :P

Ik heb een kweker horen zeggen voer je parkietjes pas in de rui tijd eivoer. Heb een hele discussie er over gehad. Ik adviseer juist om het hele jaar eivoer te geven zodat ze in de rui tijd genoeg kracht hebben opgebouwd :)

Bij gebruik van Xtravital is apart eivoer verstrekken niet nodig, in Xtravital zit het eivoer er al doorheen. Gr. Ingrid

Safrena

#8
Hey Meltjuh

Teveel eivoer is zeker niet gezond voor je parkietje, dat kan problemen veroorzaken met de niertjes.

Ik raad dan ook altijd aan om twee tot drie keer per week eivoer te geven en even voor en tijdens de broedperiode en tijdens het ruien iedere dag wat eivoer te geven

Zoals ingrid al zei hoeft eivoer niet als je Xtra-vital geeft daar zit dat al in echter krijgen ze hier wel een beetje eivoer apart als ze in de rui zitten

vele groetjes

kaboutertjes

Ik zag laatst in de winkel een pakje met zaad om de vogel makkelijker door de rui te helpen.
het is van Vitakraft en het zou extra vitaminen en minaralen bevatten wat het vogeltje nodig hebt tijdens de rui.
Je zou dit extra bij het normale voer moeten geven.
Weet iemand of dit helpt en of dit goed is.

Groetjes van Sylvia, Nanoe en Dippie

Safrena

#10
Hey Sylvia

Als je parkietje een goed zaadmengsel krijgt (xtra-vital) en verse groentjes en fruit en af en toe wat roosvicee door het water en een beetje eivoer is dat niet nodig om bij te geven van vitakraft.
Dan komen ze ook lekker gezond door de rui ;)
Vele groetjes

Ingrid

Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort artikelen. Of het goed is weet ik niet. Waarom ik er moeite mee heb? Naar mijn idee is het te commercieel, net als de spreekparels, waarvan wordt beweerd dat je vogel dan in korte tijd goed zou leren praten.
Mijn mening is dat een goede voeding aangevuld met  fruit en groente en evt. extra eivoer, je je parkietje ook goed door de rui kan helpen.

Groetjes, Ingrid

kaboutertjes

Okee, maar die van ons vertikt het om vers gezond groente en fruit te eten, we hangen het er in, maar na een paar uur halen we het er ongegeten weer uit, al verschillende dingen geprobeerd, maar ze eet het niet.

Dus dan toch maar de extra zadenmengsel want wij hebben volgens mij gewoon zaden mengsel, heb wel gezocht naar xtravital, maar heb het in onze dierenwinkels nog niet kunnen vinden.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

corrina

#13
CiteerIk heb altijd een beetje moeite met dat soort artikelen. Of het goed is weet ik niet. Waarom ik er moeite mee heb? Naar mijn idee is het te commercieel, net als de spreekparels, waarvan wordt beweerd dat je vogel dan in korte tijd goed zou leren praten.
Mijn mening is dat een goede voeding aangevuld met  fruit en groente en evt. extra eivoer, je je parkietje ook goed door de rui kan helpen.

Groetjes, Ingrid
[snapback]23528[/snapback]

Een lange tijd heb ik ook gedacht dat spreekparels nergens op sloeg totdat ik het ook niet kon laten en het gekocht heb.Sneaky praat regematig zoals:kom maar binnen en kussie doen en van zulks geleuter :D ,maar sinds ik spreekparels heb is die niet meer te stoppen hij praat de hele dag door,het is niet zo dat ze van gaan praten maar het "versterkt de interne en keelorganen en stimuleert het zangvermogen en het vermogen en het vermogen tot nabootsen dat de parkiet van nature heeft"(staat op het zakje ) lol.
Dus mijn ervaring is dat het wel werkt.
Corrina

Oke mensen we hadden het hier
over de rui en helpen om de rui
makkerlijk door te komen
Dus gaan we hier off topic
Dan maar weer on ;)
Gr safrena

bo22

hoi hoi!

Even een vraagje, ik dacht dat parkietjes normaal alleen in het najaar in de rui kwamen?
Mijn parkietje is ook al 2 dagen nu heel erg in de rui en ik was al een beetje geschrokken.

groetjes bo :blush:

Safrena

Hey bo22

Dat is voor parkietjes die buiten zitten  ;)

Binnenhuis parkietje ruien meer een viertal keer per jaar zo een drie tot vier weken ;)

Vele groetjes

bo22

oh gelukkig,
Ik maakte me al zorgen! :)

xAnoeskax

Mijn parkietje is ook heel erg in de rui.
Wij kopen druppeltjes (heb helaas geen idee welk merk) die hem helpen.
Als we die druppeltjes niet gebruiken heeft ie een heel raar hoofdje door de nieuwe veertjes die eraan komen.
Die druppeltjes zijn dus erg handig, en helpen hem door de rui heen! :)