Jonge Schoonmaken?

Gestart door boefje, maart 06, 2006, 16:18:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

boefje

Hoi!!
Ik ben van plan om een jonge uit het nestje tam te maken ik heb em vandaag voor het eerst eruit gehad maar hij of zij heeft een enorme klont poep aan zijn achterste en aan een poot is dit noodzakelijk om dat weg te halen? ik ging er van uit dat de moeder dat ging schoonmaken maar ik heb mijn twijfels over de moeder , want er was namelijk wat voor gevallen :
Ik had een koppeltje gekocht op de vogelbeurs 2 jonge parkietjes , maar toen ik ze even liet wennen aan de voliere door ze in de doos te laten zitten dacht ik dat dit wel goed ging, ik heb zlef 2 koppeltjes op nestje zitten maar toen ik 'savonds on de voliere kwam was een van de vrouwtjes helemaal vol met bloed ! dus ik schrok deed ik in het nestkastje en daar zat eeen ander vrouwtje ! die euit gevangen en gekeken bij de jonge ik had namelijk 7 eitjes waarvan er 4 uit waren gekomen. Tot mijn schrik zag ik dat de grootste 3 baby's dood waren gepikt (1tje ervan was nog heel klein ) dus had ze eruit gehaald en er was nog 1 baby'tje wat leek aslof ze moeilijk heden had met ademhalen ! dus afgewacht voor de rest had het andere vrouwtje ook een eitje kapot gemaakt dus er bleven 1 jonge over en 2 eitjes ! toen dana nog een eitje uit kwam heb ik het andere eitje een paar dagen later open gemaakt er zat een dode in .... dus toen waren er nog maar 2, keek ik zojuist in het kastje (het vrouwtjes was er weer uit  ) en bleek dat er 1tje dood lag dus het vrouwtje heeft denk ik nu wel een trauma!!!!
Daarom weet ik niet of het vrouwtje in staat is om het laatste jong wel te voeden en te verzorgen..?  :blink:  daarom heb ik er mijn twijfels over


Kan iemand mij AUB advies geven en vertellen hoe het verder moet , moet ik het jong zelf groot brengen of wat? het jong is nu ong een week oud.


Safrena

Hey Boefje

Normaal wordt dit inderdaad gedaan door de moeder echter als je ziet dat ze het niet doet mag je het zelf doen door het poepje in wat lauw water te zetten

Met de hand verder opvoeden raad ik echt af dat is niet makkelijk en ook niet goed voor het kleintje.
Het kleintje zal teveel tekort komen die het van de ouders mee krijgt

Alleen in uiterste noodgeval is het nodig om kleintjes met de hand verder op te voeden.

Vele groetjes

boefje

hoelang mag je zon kleintje er eigelijk uithalen per dag?
ik weet dat het niet bevordelijk is maar ik ben bang dat het vrouwtje dat ene jonkie ook heeft dood gepikt ! maar ik kijk het nog even aan dus poepje er gewoon dus afhalen het jong heeft bijna geen veren is eigelijk nog kaal dus dat kan ook met lauw wateR?

Carla

Je kan een watje gewoon nat maken met lauw water en daarmee het poepje afkuisen. Je verstoort toch best niet te veel het nestje zodat het popje rustig bij haar jong kan zitten.

boefje

CiteerJe kan een watje gewoon nat maken met lauw water en daarmee het poepje afkuisen. Je verstoort toch best niet te veel het nestje zodat het popje rustig bij haar jong kan zitten.
[snapback]23009[/snapback]


sorry wat bedoel je hiermee?>>>>>Je verstoort toch best niet te veel het nestje zodat het popje rustig bij haar jong kan zitten.

Safrena

Hey boefje

Daar bedoelt Carla mee dat je beste de natuur zijn gang kan laten gaan ;)
Zolang de kleintjes geen veertjes hebben mogen ze ook niet uit het hok genomen worden omdat ze zichzelf nog niet kunnen verwarmmen zonder de veren en de nest warmte nodig hebben

Dan reinig je inderdaad het beste de poepjes met een wattestafje gedrenkt in wat lauw water

vele groetjes

Carla

Als je teveel gaat kijken in het blok voelt het popje zich mss niet meer op haar gemak en krijgt ze mss de indruk dat ze niet rustig en veilig is. Dat kan ook een reden zijn waarom het popje niet meer voor het jong wil zorgen.

boefje

Maar ik doe niet anders dan bij het vorige nestje van haar.... dus dat lijkt me sterk maar ik heb antwoorden dus er mag een slotje op ...

Safrena

#8
Hey Boefje

Je mag gerust af en toe even kijken hoor in het nest kastje maar hoe minder dat ze gestoord worden hoe beter.

Natuurlijk is het ook zo dat jij zelf weet wat je popje wel en niet wil ;)
Sommige popjes doen er moeilijk over andere popjes niet ;)

Succes met het broeden

en op jouw vraag een slotje ;)

Vele groetjes