Snavel

Gestart door natascha, maart 05, 2006, 13:17:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

natascha

hoi ik heb vraagje over de snavel van mijn parkietje.ik heb hem pas laten knippen bij de dierenwinkel maar is nu weer lang kan ik hem zelf knippen met nagelknippertje?

smartie

Dat zou ik zelf niet zelf doen. Je moet goed weten wat je doet anders kun je door het leven heen knippen en bovendien kunnen ze met een TE korte snavel ook moeilijker eten, net als met een TE lange snavel.

natascha

oke dank je voor het antwoord maar ik had gelezen dat je alleen het puntje kon afknippen,zodat de snavel weer goed sluit.maar ga wel gewoon weer naar de dieren winkel anders.groetjes.

kaboutertjes

Hoi Natascha,

onze dierenarts dierenarts gaf ook het advies dat je het met een vijltje kon bijvijlen, is dit een idee, als dit niet zo is dan graag een antwoord hierop van de kenners.
En wij hebben nu wilgentakken in de kooi hangen, en sindsdien hoeven we niet meer te knippen.

groejtes Sylvia, Nanoe en Dippie

natascha

oke dank je wel ga het proberen met vijlen.bedankt voor het advies,want om nu iedere keer naar buiten te gaan met beesie is ook niks.

Ingrid

Hoi Natascha,

Je kunt ervoor zorgen dat er voldoende knaagmateriaal in de kooi hangt, zoals bijv. wilgentakken en knaagblokjes, zo zal het snaveltje vanzelf slijten.
Wat betreft dat vijlen, ook daarmee zou ik oppassen, Sylvia heeft dat advies dan wel van de dierenarts gekregen, maar ik denk dat erbij werd verteld hoe het moet (of misschien is het wel voorgedaan?).
Is het snaveltje van je parkietje echt te lang?? Plaats anders eens een foto zodat we er naar kunnen kijken.

Groetjes, Ingrid

kaboutertjes

#6
CiteerHoi Natascha,

Je kunt ervoor zorgen dat er voldoende knaagmateriaal in de kooi hangt, zoals bijv. wilgentakken en knaagblokjes, zo zal het snaveltje vanzelf slijten.
Wat betreft dat vijlen, ook daarmee zou ik oppassen, Sylvia heeft dat advies dan wel van de dierenarts gekregen, maar ik denk dat erbij werd verteld hoe het moet (of misschien is het wel voorgedaan?).
Is het snaveltje van je parkietje echt te lang?? Plaats anders eens een foto zodat we er naar kunnen kijken.

Groetjes, Ingrid
[snapback]22913[/snapback]


Bedankt voor het berichtje terug op mijn bericht, want ik zou het vervelend vinden dat door een antwoord van mij er iets verkeerd zal kunnen gaan.
Het is wel zo dat ons parkietje tam is en dus makkelijk te pakken was, waardoor het vijlen ook makkelijker werd.
Bij ons was het niet zo nodig, omdat ze zelf ging knagen aan de wilgentakken toen we deze er in hadden gehangen.
knaagblokjes gebruikte ze eerst niet maar nu wel.

Sylvia, Dippie en Nanoe

Geeft niet hoor Sylvia ;). Ik wijs anderen erop dat zelf dokteren niet altijd verstandig is. Het zelf vijlen kan wel, maar dan moet je weten hoe en ik denk dat jou dat wel uitgelegd is toch? Vandaar mijn aanvulling op jouw bericht ;). Gr. Ingrid

smartie

Precies. Ook als is je parkietje nog zo tam: vastpakken vinden ze meestal niet zo leuk. En als je zijn snavel wilt vijlen betwijfel ik of ie rustig blijft zitten met in zijn koppie: lekker zo'n pedicure! Zoals al meerdere keren gezegd is zou ik van die speciale slijpstokken kopen bij de dierenwinkel: goed voor de nagels en voor de snavel. Dan nog wat knaagmateriaal ophangen: mineraalblokje/sepia en wilgentakken om op te zitten en meestal zul je dan niet meer hoeven te knippen!