Vraagje

Gestart door LisLer, april 28, 2005, 23:38:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LisLer

Hallo Lezers :)

Heb mijn parkietje nu al een week en probeer hem dus al een week tam te maken. Nu snap ik dat het wel even duurt, maar hoe mijn parkietje doet vind ik een beetje raar!

Al vanaf het moment dat ik haar heb, kan ik gerust met mijn hand de kooi in, niet te dicht in de buurt komen, maar ze vliegt niet zenuwachtig op meteen. De tweede dag at ze al rustig trosgierst uit mijn hand, dus ik was natuurlijk helemaal blij dat het zo vlotte! Nou de derde dag kon ik haar al voorzichtig over haar buikje aaien! Maar nu 4 dagen later kan ik haar nog steeds wel op haar buik aaien, maar soms lukt het niet (vooral 's overdag is ie minder toegankelijk) Maar ik krijg haar niet zover om op me vinger te zitten??? Soms met één pootje, maar dan vliegt ze toch weg??? Ook bijt ze erg vaak moet ik zeggen??? Nu ben ik wel blij dat ik haar rustig kan aaien, maar dat lukt niet altijd en ik krijg haar maar niet op me vinger...de ene keer is ze heel toegankelijk en dan andere keer moet ze niks van me hebben??? Vraag me nu een beetje af of het wel goed komt? Mijn kennis van Parkieten is niet zo heel erg intensief ontwikkeld, dus vandaar de vraag! Ben echt dolblij dat ze niet heel erg opschrikt en dat ik er over haar buikje kan wrijven, maar ze bijt wel veel en ik krijg haar niet op mijn vinger, wat kan ik hieraan doen? Volgens mij snapt ze ook niet echt de bedoeling???

O, ja en daarnaast nog een vraagje, ik dacht dat ik een mannetje had gekocht, maar nu blijkt het een vrouwtje te zijn! Maar van horen zeggen en uit eigen ervaring zijn mannetjes volgens mij beter tam te krijgen dan vrouwtjes??? Ik hoor het heel vaak en had dat met me vorige parkietjes ook, het mannetje was vanaf dag 1 al handtam, maar het vrouwtje heb ik nooit tam kunnen krijgen, bleef heel aanvallerig??? Nooit wat van gesnapt, daardoor ook tijdje geen parkietje gehad! Nu blijkt het dus een vrouwtje te zijn dat toch wel weer veel bijt...is dat algemeen zo of klikken 'popjes' en ik gewoonweg niet??? Ben een grote dierenvriend en het klikt altijd meteen met alle dieren, maar met vrouwelijke vogels???

Hoop dat jullie me een beetje goede adviezen kunnen geven :) Alvast bedankt :)

Groetjes,

Leroy

Safrena

Hey Lisler

Het is normaal hoor dat je parkietje nog zo doet hij/zij is tenslotte nog maar 4 dagen bij jou.

Als je parkietje bijt mag je nooit je hand weg doen of laten blijken dat het pijn doet want dat ziet je parkietje als een overwinnning. Negeer het bijt gedrag gewoon. En doe pas je hand weg al je parkietje niet meer bijt.

Terwijl je je parkietje aait en zo is het het beste dat je ook ondertussen rustig tegen hem/haar praat zo raakt je parkiejte ook vertrouwd met je stem :wink:

je kan op onderstaande link ook nog veel lezen over hoe het tam maken van je parkietje

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Hoelang het duurt voor je parkietje tam word hang helemaal van het karakter van het parkietje af.:wink:

Meisjes zijn meer dominater dan mannetjes maar dat mannetjes beter tam worden dan meisjes in zeker niet waar hoor.

Ik zelf heb twee meisjes en beiden zijn heel tam :P

vele groetjes

Ingrid

Hoi Leroy,

Allereerst is het gedrag van je parkietje niet raar, maar natuurlijk gedrag. Dat bijten doet hij/zij omdat je hand nog niet echt vetrouwd is en tja een parkietje kan alleen maar van zich afbijten als het zich "bedreigd" voelt. Heb je al geprobeerd om een stukje trosgierst steeds een stukje verder bij hem/haar weg te houden zodat hij/zij uiteindelijk wel op je hand moet gaan zitten om er bij te kunnen?
Dat popjes niet tam kunnen worden moet ik tegenspreken, hier is juist Blizzard, het popje, tammer dan Luna, het mannetje. Wel merk ik dat Blizzard wat feller is, toch denk ik dat dat meer met het karakter te maken heeft dan met het geslacht.
Bij het op je vinger gaan zitten kun je een duidelijk commando zoals "op" gebruiken, waarbij je zachtjes tegen het buikje drukt. Zo leert je parkietje wat de bedoeling is. Als hij/zij dan op je vinger komt zitten dan is het zaak dat natuurlijk uitbundig te belonen door bijvoorbeeld heel nadrukkelijk te zeggen: goedzo, je bent een brave vogel, of, wat ben je lief dat je op mijn vinger gaat zitten.
Het tam maken vraagt geduld, bij het ene parkietje heb je meer geduld nodig dan bij de andere. Maar als ik hoor dat je hem/haar mag aaien dan ben je volgens mij al op de goede weg.
Succes!!

Gr. Ingrid

LisLer

Bedankt voor de reacties :)

Ik hou dan gewoon nog even vol :)
Was bang dat ik net zo'n vrouwtje had als de vorige keer en die was gewoonweg niet tam te krijgen, maar het heeft dus gewoon met het karakter te maken :) Nou dan heb ik gewoon een kleine 'bitch' misschien! Maar goed...ik hou gewoon vol dan :) Heb namelijk al een hele grote vogel-/speelboom laten maken voor d'r...dus vandaar ook beetje ongeduldig :)

Enne...het trucje met trosgierst werkt niet zo bij haar...nou als het allemaal is gelukt dan laat ik het hier even weten :) Bedankt voor de adviezen in iedergeval :)!

Groetjes,

Leroy

P.s.
Las een paar keer hier op het forum dat er ook parkietjes zijn die tot bloedens toe bijten...maar dat is toch niet normaal? Dat vindt ik wel een enge gedachte dan ;)

Carla

Ingrid jij hebt ook een popje en mannetje samen in huis. Ik had je iets willen vragen : Ik merk dat Janne(popje) Tommy redelijk domineert. Zo mag hij maar eten als zij dat goed vindt. Ook al hangen er twee bakje in de kooi. Als zij aan het eten is uit één bakje zal ze zich haasten om haar eten op te eten en dan snelt ze zich naar het bakje van tommy om hem weg te duwen en daar te eten. Vliegen ze wamen rond dan mag hij niet te dicht bij haar zitten. Wat lager mag maar niet op dezelfde hoogte. Tommy is tot over zijn oren verzot op Janne. Als zij eet kruipt hij dicht bij haar en zit haar veren te kuisen. Af en toe krijgt hij dan een neep. Hij mag haar voeren als het haar uitkomt. Is dit normaal gedrag ! of is Janne te dominant en gaat zij Tommy teveel overheersen ? Ik weet niet hoe oud Janne juist is. Tommy is een jonge parkiet zijn bekje is nog niet helmaal verkleurd.

Ingrid

Hoi Carla,

Heel herkenbaar!! Hier gaat het net zo, Blizzard overheerst en bepaald wie waar mag zitten, slapen en spelen en wie wanneer mag eten. Toch kunnen ze niet zonder elkaar en zoeken ze elkaar veel op. Met het snavelen is het net zo, als Blizzard het op haar heupen heeft dan krijgt ze er geen genoeg van, maar o wee als Luna het initiatief neemt  :lol:.
Ik denk dat het natuurlijk gedrag is en dat ze elkaar toch wel een beetje uitdagen op deze manier. Ik heb wel eens mededelijden met Luna, hij is zo lief en als dank krijgt hij vaak een uithaal van Blizzard. Maar als ik dan "boos" wordt op Blizzard dan kruipt Luna tegen haar aan om te troosten. Dus kennelijk heb ik er meer last van dan hijzelf.

Gr. Ingrid

Carla

Bedankt voor de reactie Ingrid !! Ik ben gerust gesteld. Ik heb ook soms medelijden met Tommy als hij heel liefdevol naar Janne kijkt en zij haalt uit. Maar ook hier is het zo als ik Janne dan benader gaat Tommy ervoor komen zitten net of hij haar wil beschermen.

Safrena

Hey Carla

Popjes zijn heel dominant en willen dat ook laten merken aan hun mannetje dat zij de "baas" zijn. Zij beslissen wanneer er wat gebeurd en een mannetje is op zich vrij rustig laat dit alles toe :wink:

Ondanks dit zien zij elkaar heel graag en zoals Ingrid al zei zullen ze elkaar niet kunnen missen :P

vele groetjes