Bloed

Gestart door thijsvanderweijden, maart 02, 2006, 10:50:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thijsvanderweijden

Mijn grasparkietje Falco is bijna 2 jaar. Vanochtend ontdekte ik een bloedspoor in zijn kooi. Tussen zijn vleugels waren ook bloedresten zichtbaar. Hij is erg in de rui en zat zichzelf vanmorgen ook erg tussen zijn vleugels te pikken. Falco is levendig als altijd en drinkt en eet normaal. Ik denk dat het komt omdat hij heel veel krabt.
Ik heb een badje opgehangen, maar hij gaat er niet in.
Weet iemand wat ik moet doen?
Alvast bedankt!

Groeten,
Thijs, 8 jaar  :blink:  :huh:

Safrena

#1
Hey Thijs

Welkom op het forum

Parkietjes die in de rui zijn krabben en poetsen zich iets vaker dan anders
Echter niet tot bloedens toe

Je parkietje heeft toch niet zijn pen uitgetrokken of last van bloedpennen?

Je kan beter even met je parkietje naar de dierenarts toe want je parkietje zou misschien wel een keer beestje kunnen hebben.

Vele groetjes

smartie

Hoi Thijs.

Welkom hier op het forum. Ik vind het onwijs slim van je dat je je vraag hier komt stellen.

Ik ben helaas geen dierenarts, maar heb je misschien een foto waarop het bloed goed te zien is? Of kun je anders aangeven of het veel is of enkele spatjes. Falco is in de rui en heeft misschien wel jeuk zoals je zelf zegt. Maar het lijkt mij niet goed als hij zich tot bloedens toe gaat pikken. Ik hoop dat er andere forumleden reageren die zoiets eerder hebben meegemaakt en jou goed advies kunnen geven. Ik zou zeggen: hou het goed in de gaten en wordt het erger, zie je verse nieuwe bloedspatten of duurt het te lang/vertrouw je het niet vraag dan je ouders of ze mee gaan naar een speciale vogelarts. Op deze website staan een heleboel adressen van dierenartsen die speciaal geleerd hebben voor vogels.

Nogmaals, ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt dus ik kan je verder niet helpen. Ik hoop echt dat er andere forumleden snel zullen reageren...
Laat je ons nog weten hoe het verdergaat?

thijsvanderweijden

Bedankt voor de snelle reacties. Wij hebben helaas geen digitale camera, dus Thijs kan geen foto doormailen. Aan de binnenkant van de bak van de kooi zit een bloedstreep van circa 4 cm lang en enkele m.m. breed, dus best een fors bloedspoor. Maar aan Falco zelf kunnen we niets ontdekken, behalve dat er wat opgedroogd bloed aan zijn vleugels kleeft. Ook op enkele tralies zitten kleine bloedspatjes. Ik durf Falco niet vast te pakken nu, bang om hem pijn te doen. We blijven alert en zullen er een deskundige naar laten kijken.

groeten,
Karin, mama van Thijs

esther

Als er geen wond of dergelijke te zien is zou het een bloedpen geweest kunnen zijn, een bloedpen is zoals de naam al zegt een pen tussen het verenpak waar bloed in zit, meestal gaan ze vanzelf weg maar ze kunnen ook kapot gaan waardoor het bloed vrij komt.

Wij hebben dat meegemaakt bij Kippie onze parkiet, hij heeft vaker last van bloedpennen maar deze keer was hij waarschijnlijk ergens met die vleugel op terecht gekomen en was de bloedpen kapot gegaan.
Overal zaten druppels bloed, op het behang, aan de tralies en ook wat op de vloer.
Ik schrok er erg van maar omdat er aan Kippie verder niets te zien was had ik gelijk in de gaten dat het van de bleodpen moest komen.

Ik weet natuurlijk niet of dit ook bij Falco het geval is maar dit kan in ieder geval een mogelijkheid zijn!

Twijfel je of merk je dat Falco veel jeuk heeft dan kan je zoals de anderen ook aangeven het beste even de dierenarts raadplegen

Groetjes Esther

thijsvanderweijden

Bedankt voor je reactie Esther, dat het een bloedpen zou kunnen zijn klinkt heel aannemelijk. Ik heb inmiddels wat "gegoogled" en de info die ik over bloedpennen heb gevonden lijkt te passen bij wat ik bij Falco zie.

Groetjes,
Karin, mama van Thijs

thijsvanderweijden

Hallo Safrena, Smartie en Esther,

ik had mijn oom opgebeld en hij zei dat er een veer uit was gegaan.
verder is het weer goed met falco. hij wappert weer met zijn vleugels.
ik ben blij dat er niks ergs meer is want ik was erg geschrokken.

Groeten van Thijs  :D  :lol:  :P

Safrena

Hey Thijs

Kan me heel goed voorstellen dat je best wel geschrokken bent geweest

Misschien dan toch een bloedpen geweest die je parkietje verloren was

Gelukkig is alles nu goed met je parkietje ;)

vele groetjes

esther

Fijn dat nu alles goed is met Falco.
Ja dat is wel schrikken he als je opeens bloed ziet,
gelukkig valt het allemaal mee.

Groetjes Esther