Piepende Parkiet

Gestart door marianne, februari 27, 2006, 19:04:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marianne

Onze tamme, losvliegende parkiet Tico piept sinds kort bij verschillende activiteiten: soms als hij eet, als hij schrikt, soms als hij een stuk gevlogen heeft en als hij zich aan het plukken is. Verder is hij tierig genoeg en kan ook zonder piepen bij je zitten te kletsen. Tico heeft een vetbult, misschien dat dit er iets mee te maken heeft maar in principe zou dat niet kunnen volgens de dierenarts. Uiteraard willen we met Tico nog naar de dierenarts gaan maar we zijn benieuwd of er mensen zijn die weten wat dit zou kunnen zijn of die hier ervaring mee hebben.  Alvast bedankt voor jullie reacties.
Marianne en Daniƫl

Chantalleke

#1
Hallo Marianne,

Piepen kan duiden op een infectie in de luchtwegen. Het piepen kan ook heel onschuldig zijn, mijn ene parkietje maakt zo nu en dan het geluidje wat je denk ik bedoeld ook wel eens. Nu heeft mijn parkietje een luchtweginfectie gehad, dus ik zie wel heel duidelijk het verschil tussen een 'gewoon' piepje en een piepje uit benauwdheid. Als je jouw Tico goed in de gaten houdt, zie je dan ook dat hij steeds vaker met zijn oogjes dicht zit en hij sneller lijkt adem te halen dan normaal? Dan zou ik zeker denken aan een luchtweginfectie namelijk.

Groetjes

Meltjuh

Mijn popje maakt ook wel eens piep geluidjes ndat ze gevlogen heeft dat houd ongeveer 2tot3 seconden aan en dan is het over.
Meestal is dat als ze net haar kooi uit is en even vlug heen en weer vliegt omdat ze blij is dat ze dat ding uit is :rolleyes:  Dit heeft ze eigelijk best een tijdje
Voor de rest komt er geen vocht uit haar neusdoppen of een ander raar geluid bij haar vandaan.
Dit kan toch geen kwaad? :unsure:

Idske

Hoihoi.
Coco heeft dat ook gehad, steeds na het vliegen hoorde ik hem piepend ademhalen. ik ben met hem naar de dierenarts geweest (ook omdat hij naar dus bleek veerluis had) en bij Coco zat er wat vocht in de longetjes. Coco heeft een kuurtje van twee weken gehad en sindsdien is het over. Het zou dus best kunnen zijn jullie pietjes ook wat last hebben van vocht? :unsure: Ik ben zelf geen dokter dus kan alleen maar gissen... :blush:
Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

janneke

#4
Hoi,
Ik zou er toch mee naar de dierenarts gaan.
Mijn parkiet Kobus piepte ook behoorlijk. In eerste instantie dacht ik dat dat kwam doordat hij los mocht vliegen nadat hij bij de dierenwinkel in een kleine kooi zat (geen conditie). Na 2 maanden ben ik met hem naar de dierenarts gegaan, hij dacht aan een longonsteking. Kobus heeft een zware kuur gekregen. Ik moest gedurende een paar dagen elke dag met hem terugkomen en de dierenarts gaf hem dan een spuit.
Sindsdien gaat het hartstikke goed!.  :D  (Helaas heeft de dierenarts ook astma geconstateerd, daar is niets aan te doen.)
Groeten Janneke

Parkieten-Freak

Hallo Marianne!
Af en toe kan het wel eens voorkomen dat een vogel gedurende enkele seconden een beetje piept na het vliegen. Als de vogel tierig is en verder niet niest, hoest of slijm opgeeft, zou ik het even aankijken.
Als je het niet vertrouwd, of je vindt dat Tico minder fit is dan normaal, dan zou ik even een bezoekje brengen aan de dierenarts voor alle zekerheid!
Groetjes,
Anneke en Croky. ;)


marianne

CiteerHallo Marianne!
Af en toe kan het wel eens voorkomen dat een vogel gedurende enkele seconden een beetje piept na het vliegen. Als de vogel tierig is en verder niet niest, hoest of slijm opgeeft, zou ik het even aankijken.
Als je het niet vertrouwd, of je vindt dat Tico minder fit is dan normaal, dan zou ik even een bezoekje brengen aan de dierenarts voor alle zekerheid!
Groetjes,
Anneke en Croky. ;)
[snapback]22507[/snapback]


Dank voor alle berichten. Ik ben bij de dierenwinkel geweest om te vragen hoe of wat en of het kwaad kan als ik antibiotica geef mocht het inderdaad een luchtweginfectie zijn. Tico is verder absoluut niet ziek maar blijft wel piepen bij heel veel wat hij doet (eten, vliegen en als hij schrikt).Volgens de dierenwinkel is het geen probleem om antibiotica te geven voor o.a. luchtwegkwalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Safrena

#7
Hey marianne

Een parkietje mag inderdaad antibioticum indien dit nodig mocht zijn maar dan alleen en echt alleen met advies van een dierenarts

Begin zelf niet met medicijnen en zeker niet met antibioticum te experimenteren en aan je parkietje te geven
zoals de vorigen al zeiden als je parkietje echt zo piept ga dan best eerst langs een dierenarts en deze zal je de goede medicijnen geven

Maar NOOIT op eigen houtje medicijnen geven

Vele groetjes

Parkieten-Freak

#8
Ja, Marianne, hier wil ik nog wel even op inhaken: :)

Antibiotica moet je alleen maar geven als het nodig is, dus bij een infectie. Daarnaast is het ook nog zo, dat je met enige zekerheid moet kunnen inschatten welke bacterie de infectie veroorzaakt. Een dierenarts weet dit meestal wel, en zal een antibioticum kiezen  dat de bacterie remt in de groei of zelfs doodt. Als hij het niet weet, of zekerheid wil hebben, maakt hij een kweek.

Zomaar lukraak antibiotica geven is niet verstandig, en zelfs zeer ongewenst.
Infecties kunnen namelijk ook door virussen veroorzaakt worden, en daar helpen antibiotica niet tegen.
Ga niet teveel af op tips die je bij de doorsnee dierenwinkel krijgt op het gebied van gezondheidszorg. Mijn ervaring is dat hun kennis omtrent zelfzorg bij dieren (en zeker bij vogels en exoten!) in veel gevallen te gering is om een goed advies te geven.
Daarnaast vind ik het niet juist van het personeel om antibiotica te gaan "aanbevelen". Als het al zo is dat het zonder dierenartsvoorschrift te koop is (wat ik betwijfel) zal dit alleen maar resistentie in de hand werken.
Een beter advies van de verkoper zou zijn geweest om je met Tico naar de dierenarts te verwijzen. ;)


Meltjuh

#9
(uhmm dat bedoelt u ook volges mij Anneke :blush: )En daarbij komt ook dat als je een kuur niet afmaakt, omdat je te weinig heb gekocht, en het komt terug kan het zijn dat het imuum is voor de antibiotica is en dus niet meer verholpen kan worden. De dierenarts weet precies de hoeveelheid en welke goed is.
 ;) een bezoekje aan de dierenarts dan maar?


Inderdaad Meltjuh, dat bedoel ik.
Een te lage dosering antibiotica of een kuur niet afgemaken zijn allemaal zaken die resistentie in de hand werken.

(n.b. Resistentie wil zeggen dat je ongevoelig bent of wordt voor een bepaald geneesmiddel).
Gr. PF

marianne

Citeer(uhmm dat bedoelt u ook volges mij Anneke :blush: )En daarbij komt ook dat als je een kuur niet afmaakt, omdat je te weinig heb gekocht, en het komt terug kan het zijn dat het imuum is voor de antibiotica is en dus niet meer verholpen kan worden. De dierenarts weet precies de hoeveelheid en welke goed is.
  ;) een bezoekje aan de dierenarts dan maar?


Inderdaad Meltjuh, dat bedoel ik.
Een te lage dosering antibiotica of een kuur niet afgemaken zijn allemaal zaken die resistentie in de hand werken.

(n.b. Resistentie wil zeggen dat je ongevoelig bent of wordt voor een bepaald geneesmiddel).
Gr. PF

[snapback]22532[/snapback]

Dank voor de reactie op de antibiotica. We zijn met Tico naar de dierenarts geweest en het zou mogelijk iets te maken kunnen hebben met een luchtweginfectie dus nu hebben we antibiotica voorgeschreven gekregen precies op maat. Het probleem is alleen dat we het via een pipetje in zijn bekje moeten doen; Tico is wel heel tam maar laat zich niet pakken dus dat wordt nog een heel probleem. Heeft iemand hier ervaring mee?
Marianne

Parkieten-Freak

#11
Goed dat je naar de dierenarts gegaan bent Marianne!
Bij een van mijn vorige parkieten heb ik wel eens 1 druppel antibiotica op een stukje brood gedaan, en dat peuzelde de parkiet netjes op.
Zolang de vogel nog eet en drinkt kun je van alles uitproberen bij tamme vogels die gewend zijn om van hun verzorger iets lekkers te krijgen.
Meng b.v. 1 druppel roosvicee met 1 druppel antibioticum. probeer of hij het van een theelepeltje opeet. doe het op een stukje brood/cracker, of meng het met beschuitkruimeltjes. Als hij de natte kruimels niet lust, laat het dan op kamertemperatuur indrogen, en geef het opnieuw. (Het water uit de oplossing verdampt, de antibiotica blijft achter tussen de beschuitkruimels).
Als dat allemaal niet lukt, zul je Tico vast moeten pakken en dat vinden vogels inderdaad niet leuk. :(
Succes!