Problemen Met Kiki

Gestart door Annika, februari 27, 2006, 14:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Hoi allemaal,

heeft er iemand nog goede tips speciaal op mijn probleem, het zit nml zo :

Kiki heb ik vanaf ik haar heb in een aparte kooi. Maar omdat ik het zielig vond haar in de kooi te houden terwijl Joey los vliegt (en ook op haar kooi) heb ik ook Kiki gewoon los laten vliegen.

In de kooi wipt ze soms op mijn hand, maar alleen in de hoop dat ze zo uit de kooi kan. Je zou denken dat ze dus niet echt bang is, maar buiten de kooi, of als ze in de grote kooi bij de andere parkieten is gekropen rent/vliegt ze echt voor mijn hand weg en trosgierst hoeft ze dan ook niet.

Heel in het begin leek het wel goed te gaan met tam maken, maar nu is het dus zo'n beetje tegenovergesteld. Ik weet niet zo goed wat ik nou het beste kan doen, haar gewoon bij de anderen in de kooi laten en vanaf daar gaan proberen haar vertrouwen te winnen, of apart laten en pas weer uit de kooi wanneer ze rustig is (wat volgens mij lang kan gaan duren, omdat ze dus perse naar de anderen toe wil  :( )

Groetjes Annika en de beestenboel

Ingrid

Hoi Annika,

Ik vind het een moeilijke vraag die je stelt. Ik heb dan ook nog een vraagje aan jou: vind je het heel erg belangrijk dat Kiki tam wordt??
Mocht dat het geval zijn dan denk ik dat je er goed aan doet om haar apart te houden en haar zo tam te maken. Ook al is dat even zielig voor haar omdat ze toch graag bij de anderen is en samen wil rondvliegen.
De andere optie is die jij aangeeft, hopen dat ze uiteindelijk toch tam wordt door het vertrouwen wat je andere parkietjes in jou hebben. Misschien kijkt Kiki wel de kunst af en leert ze op die manier jou vertrouwen.

Ik heb mijn twee kromsnaveltjes gelijktijdig aangeschaft en Blizzard werd al snel tam en is tam gebleven, Luna daarentegen is nog steeds een "angsthaasje". De hand in de kooi vindt hij, Luna, eng en zal er niet zomaar op gaan zitten. Buiten de kooi doet hij dat wel, maar alleen als Blizzard er op zit of heeft gezeten. Ik heb ze niet uit elkaar gehaald, vond ik zielig, ze waren met z'n tweetjes echt een duo.
Blizzard kan ik zelfs vastpakken mocht dat nodig zijn, dat is bij Luna uit den boze. Maar ik vind het goed zo, vandaar mijn vraag of jij graag wilt dat Kiki tam wordt.
Luna komt wel gezellig op mijn schouder zitten of op mijn hoofd. Ook iets lekkers eet hij graag uit mijn hand. Zo bang is hij weer niet, ik ben tevreden met zijn mate van tamheid. De tamheid die hij eigenlijk heeft gekregen door het volgen van Blizzard's voorbeeld.

Hopelijk kun je iets met mijn verhaal ;).

Groetjes, Ingrid


Meltjuh

Ik heb hetzelfde met Tika.
Toen ik Tika erbij heb genomen had ik haar eerst appart.
Maar omdat macho lekker rondvloog en op haar kooi kon zitten heb ik ze tog maar na enkele dagenbij elkaar in de kooi gedaan. Ze zal niet uit haarzelf naar me toe komen maar komt bijv wel eten uit me hand.
Ik denk dat het bij Tika gewoon haar karakter is dat ze niet zo aanhankelijk is ze is voor de rest niet echt bang voor me.

Besluit je Kiki tog echt tam te maken zou ik haar idnerdaad appart zetten en misschien zelfs in een andere kamer voor tijdelijk. Je zou altijd kunnen proberen of dat misschien zin heeft.

Veel succes en ben benieuwd naar je beslissing

Chantalleke

#3
Ik denk dat Ingrid de juiste vraag stelde "hoe tam wil je dat Kiki wordt?"
Sjefke hadden we al bijna 3 jaar toen Billy kwam. De eerste 2 weekjes heeft Billy netjes in een eigen kooitje geleefd. Alleen met vliegen mochten ze samen los. Hele drama's als ze dan uit Sjef zijn kooi terug moest naar haar eigen kooi. Na 2 weken was ze tam genoeg, vonden wij, en mocht ze bij Sjef gaan inwonen.

We hadden een beetje pech en Billy bleek ziek te zijn. Het beetje vertrouwen dat ze had was zo weg, toen we haar elke dag moesten vastpakken voor medicijnen.
Toen hebben we ook maar besloten dat ook al zou Billy niet zo tam zou worden we het in ieder geval altijd zouden blijven proberen.

Nu zijn we een half jaartje verder... Als Billy uit de kooi is, komt ze uit zich zelf naar me toe als ik haar roep. Binnen de kooi wil ze echt helemaal absoluut niets, maar dan ook echt niets, van handen weten! Ik denk dat je net als wij het voordeel hebt dat je al tamme vriendjes hebt. Kiki zal vaak het voorbeeld van haar soortgenootjes volgen. Billy is inmiddels een echte kroelert en kruipt vaak even lekker in mijn nek. Iets wat Sjeffie nooit deed en nu is na gaan doen van Billy... :P Sjefke is veel tammer. Die komt veel vaker even lekker 'klessebessen', maar ik denk dat dit ook gewoon het grote verschil is in hun karakters. Billy speelt veel liever met touwtjes en sloopt papier, Sjefke kletst liever. Ik vind alles prima, want ik vermaak me alleen al met naar hen te kijken.

Als je Kiki echt heel tam wilt hebben (en dus niet dat ze tam is door het na-apen van het gedrag van je andere pietjes) dan kun je haar beter nog even apart houden denk ik.

Veel succes!

Annika

bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Om even een idee te geven :

Vledder was heel tam, krijg ik nu ook makkelijk om mijn vinger/hand als ze terug moet in de kooi. Als ze een nestje heeft, mag ik rustig kijken zonder dat ik haar verstoor, ze houdt alleen alles nauwlettend in de gaten  :lol:

Kleintje wil de kooi niet graag uit, dus in de kooi op je vinger lukt bijna niet, maar buiten de kooi stapt ie juist wel makkelijk op je hand (aangezien hij dus moeite heeft met vliegen en de hand ziet ie als hulp)

Joey is natuurlijk handen gewend, die komt soms naar je toe, al is ie wel erg ongeduldig. Soms blijft ie een tijdje zitten, met zijn rare geluidjes die wij dan terug maken naar hem  :P
Hij springt met gemak op je hand, vinger, is absoluut niet bang, maar een vrijkont is ie toch zeker niet.

Kiki krijg je dus buiten de kooi absoluut niet op je vinger/hand, wat het moeilijk maakt haar in de kooi terug te krijgen. Ofwel pakken met de hand, wat weer ontzettend slecht is voor het tam maken ...  :mellow: Dus ik denk dat ze voorlopig toch maar even apart in de kooi moet blijven.

Mijn vriend zei ook al, misschien tijdelijk boven in de logeerkamer, maar dat is geen optie aangezien mijn moeder hier regelmatig is (blijft slapen) en die mega allergisch is. Daar heeft ze wel pillen voor maar in de slaapkamer is dan toch niet fijn, ivm benauwdheid enz.

Maar goed, we zullen wel es even bekijken hoe het hier verder gaat. Ik zou het natuurlijk super tof vinden als ze tam wordt, al denk ik dat ik dan een jonger parkietje direct van een kweker aan had moeten schaffen. Het belangrijkste vind ik toch eigenlijk wel dat ze gewoon op de vinger de kooi in te krijgen is, dus dat wordt nu het streven!

Groetjes Annika

Pam

Hallo Annika,

Ik heb Gijs nu twee weken en op zich gaat het goed met tam maken. Hij is 1 dag in een andere kooi geweest en toen heb ik hem bij Okkie in de kooi gezet. Ze hebben een paar dagen zo in de kooi gezeten en toen heb ik ze los gelaten. Gijs wilde toen beslist nog niet op mijn vinger zitten. Als hij in de kooi moet gebruik ik daarvoor een zitstok en dat ging prima.
Vanaf afgelopen zondag komt hij zelfs uit zichzelf bij mij zitten. nu moet ik wel zeggen dat waar Okkie gaat Gijs is. Met andere woorden Gijs doet alles na. Soms vind ik het wel zielig voor Okkie want als hij aan het eten is dan wordt hij verjaagd door Gijs omdat hij daar wil zitten waar Okkie zit. Ze hebben trouwens wel twee bakjes met voer hoor.
Ik denk dat het helemaal aan het karakter van het vogeltje ligt hoe hij zal doen. Bij onze Gijs gaat het razend snel en bij jullie Kiki zal het waarschijnlijk langer duren. Gewoon volhouden !!!!

Groetjes Pam
Toedels Pam en Willem

smartie

Hoi Annika.

Hoe heb je dat toendertijd met Vledder en Kleintje gedaan dan? Die zaten toch ook niet meteen bij elkaar?

Ik zou er zelf voor kiezen om eerst te zorgen dat de ene tam is voor ik een andere erbij zou nemen. En die zou dan in de kleinere kooi verblijven (de nieuweling) en ook eerst handtam moeten zijn voor die mee mag vliegen met de oudere vogel. Wel naast elkaar zetten de kooien, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Maar ik zou dus proberen dat de nieuwe vogel eerst aan mij went en niet meer bang is om op mijn hand te stappen voordat ze saampjes lekker mogen ravotten en als het goed gaat gaan 'samenwonen'.

Hoe gaat het nu???

groetjes!

Annika

#7
het is gewoon lastig dat Kiki zo gek wordt als een deur als ze naar de anderen toe wil (geen mogelijkheid voor naast elkaar, dus schuin tegenover elkaar)
en dus als je je hand in de kooi doet wipt ze van stok naar stok om maar te proberen een gaat te vinden om te kooi uit te komen.

Dat van een zitstok voorhouden is nog wel een optie, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Toen ik Vledder kreeg was ze alleen, die was dus heel makkelijk tam te krijgen, Kleintje is dat eigenlijk nooit echt geworden en dat vind ik dus jammer! Maar omdat Kleintje niet meer vliegt geeft het geen problemen voor terug in de kooi ...

Groetjes Annika

Parkieten-Freak

Ik zou met Kiki oefenen in een andere kamer met het "op de vinger" gaan zitten in de kooi. Kiki is veel te snel afgeleid met de andere vogels in de buurt.
Ik zou de kooi dus een paar keer per dag even in een andere kamer zetten, uitsluitend om te oefenen, daarna kan de kooi weer terug.
Probeer dan over een paar dagen hetzelfde te doen in de kamer waar de andere vogels staan. Als ze een paar keer in de kooi goed op je vinger gestapt is, kun je haar bij wijze van beloning vrij laten. ;)



Pam

Hé Annika,

Nog even over die zitstok. Wat ik ook wel doe is gewoon gaan zitten met de stok horizontaal in m'n hand en dan komen die twee van mij er vanzelf op zitten.

Gijs gaat dan eerst op het puntje zitten en loopt dan (niet altijd natuurlijk) langzaam naar m'n hand en gaat dan zelfs op m'n hand/vinger zitten.

Groetjes Pam
Toedels Pam en Willem

Parkieten-Freak

Leer de vogel bij voorkeur om gewoon op je hand te gaan zitten. Het kost misschien wat meer tijd in het begin, de vogel moet vertrouwen in je krijgen.
Een jonge vogel overwint namelijk vrij snel de angst voor een mensenhand.


Annika

ben weer even bezig geweest en tot de conclusie gekomen dat een stok niet helpt, de enige die er zo opspringt is de kleine Isodorus, tja, nergens bang voor he.

Dus ik denk dat, zodra mijn moeder weer geweest is (komt donderdag tot vrijdag) ik Kiki toch maar even in de kamer boven zet. En dan gewoon daar een aantal keer per dag oefenen en haar verder een beetje rust gun.

Wat me opgevallen is is dat ze totaal niet speelt, totdat ze dus in de grote kooi zat, dan ging ze wel spelen ... Ik heb nu overigens even Joey's spiegeltje in haar kooi gehangen, misschien dat ze daar wat rustiger van wordt doordat ze dan denkt dat ze niet alleen is, even het proberen waard in ieder geval.

Joey moet zich maar even vermaken met de rest van de parkieten!

maartje

he annika,
ik weet natuurlijk niks over het tam maken, maar misschien scheelt het ook als isodorus er niet meer is. meer rust voor haar de andere parkieten en voor jou. Misschien gaat nog veel aandacht van joey vledder en kleintje naar iso als de jongste zijnde en dadelijk meer naar kiki.

maartje

Annika

het zal zeker wat rustiger worden als Iso weg is, ook voor mij natuurlijk, omdat ik er nu ook veel mee bezig ben, als het even gaat.

Joey is gek op Kiki, vliegt ook steeds naar haar kooi toe, dus niet verwonderlijk dat Kiki dan wild wordt.

Vledder is zowaar ook weer aan het vliegen geslagen, tjonge, lijkt net een slagschip dat voorbij komt, wat een wind, wat een zwaargewicht  :blink:  :rolleyes:

Parkieten-Freak

Hahahha! Is Vledder aangekomen dan? :D


Annika

Ja Vledder is weer net zo topzwaar als iedere keer voor een nestje en dat terwijl ze wel alweer 3 eieren heeft gelegd  :blink: op de grond dus, kapot en weggegooid. Gekke beesten!  Maar ik denk dat ook gewoon de manier van vliegen is, als zij iets op d'r weg tegenkomt wat in de weg staat vliegt ze ertegenaan, Joey en de jonkies vliegen er gewoon netjes langs of blijven er even voor 'zweven'

Parkieten-Freak

Hahaha! Da's inderdaad grappig, ik snap precies wat je bedoelt.
Vledder is trouwens wel actief qua leggen zeg....pffff :blink:
Je zou zeggen dat ze het wel eventjes welletjes vindt nu, maar nee hoor!.... ;)


Annika

nee hoor, het zijn net konijnen, het gaat maar door  :blink: met af en toe jaloerse blikken vanuit onze huiskamer  ;)  :blush:  ;)

Annika

heb me toch weer bedacht  :rolleyes:  :blush:  

Aangezien ik Kiki 's ochtends tegenwoordig behoorlijk hoor (de anderen ook, maar geluid van Kiki is scheller) en dat in een kamer direct naast de slaapkamer nog wel duidelijker zal zijn, zie ik het niet zitten haar daar te plaatsen.

Daar komt bij dat mijn moeder weer erg hevig reageerde op de vogels en als ik kiki dan in de logeerkamer zet zal ze de volgende keer waarschijnlijk nog meer last hebben (hoofdpijn en benauwd) aangezien het overal intrekt en je dat niet zomaar eruit hebt met even luchten.

Dus ik heb net beide kooien schoongemaakt en Kiki bij de anderen gezet. We zien wel waar het schip strandt. Ik kan in ieder geval merken dat ze zich zo veel fijne voelt, speelt in de kooi, vliegt nu met Joey en dat is toch ook wel heel wat waard!