Een Parkiet En Weinig Ruimte?

Gestart door Marionneke, februari 23, 2006, 21:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marionneke

Hallo Allemaal,

Ik zit er al heel lang over te denken om een huisdiertje te nemen, maar ik wist heel lang niet wat voor dier. Aangezien ik student ben en over weinig ruimte beschik lijkt een parkiet mij erg leuk. Toch heb ik er een (heel) aantal vragen over, en ik heb al veel gelezen, maar wil toch nog wat over mijn individuele situatie vragen.

Ten eerste is mijn kamer 13m2 en heeft wat schuine wanden. Toch is er wel een plekje te vinden (boven de tv op een plankje) waar ik een kooi kwijt kan ( max 50x40x40). Is dit groot genoeg. Ook is de keuken in de kamer zelf en ik vraag mij af of dat samen kan?

Ik las over de temperatuurverschillen dat dat slecht was, is het dan handig als ik mijn (gas)kachel op de minimale stand neerzet, zodat hij altijd warmte afgeeft (in de winter)?

Ikzelf ben niet heel erg handig met dieren geweest, maar vind kleine dieren meestal wel erg lief, als ik ze maar kan vertrouwen. Bij het tam maken van een parkiet heb ik daar extra kennis voor nodig of is het handig om eerst ervaring op te doen bij andere parkiethouders?
De belangrijkste vraag voor mij is eigenlijk dat als ik voor 2 daagjes bij mijn ouders verblijf, kan een parkiet zolang alleen zijn, of is dat heel slecht en zal ik deze uitstapjes in één dag moeten plannen? (als het wel kan, wat moet ik dan met het eten?)

O jee, ik wil heel graag een leuk beestje, maar ik ben wel een beetje bang dat ik te weinig ervaring hiervoor heb. Is het dan sterk af te raden. De gezelschap en het verzorgen en aandacht geven lijkt me juist heel erg leuk.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest en dat mensen mij kunnen helpen met het beantwoorden van mijn vragen.
Groetjes van Marion

Ingrid

#1
Hoi Marion,

Welkom op het forum :).

CiteerTen eerste is mijn kamer 13m2 en heeft wat schuine wanden. Toch is er wel een plekje te vinden (boven de tv op een plankje) waar ik een kooi kwijt kan ( max 50x40x40). Is dit groot genoeg. Ook is de keuken in de kamer zelf en ik vraag mij af of dat samen kan?
De afmeting van de kooi is groot genoeg voor 1 parkietje, maar ik zou hem/haar dan wel zo veel mogelijk laten vrij vliegen. Een kooi kan nooit te groot zijn, wel te klein ;). Tja, parkietjes in of in de direkte nabijheid van een keuken is niet aan te raden ivm de kookdampen, denk daarbij aan teflon.

CiteerIk las over de temperatuurverschillen dat dat slecht was, is het dan handig als ik mijn (gas)kachel op de minimale stand neerzet, zodat hij altijd warmte afgeeft (in de winter)?
Ik heb ook een gaskachel en deze laat ik dag en nacht aan in de winter. 's Nachts 1 of 2 graadjes lager dan overdag dat wel. Het mag 's nachts best rond de 15/16 graden zijn.

CiteerIkzelf ben niet heel erg handig met dieren geweest, maar vind kleine dieren meestal wel erg lief, als ik ze maar kan vertrouwen. Bij het tam maken van een parkiet heb ik daar extra kennis voor nodig of is het handig om eerst ervaring op te doen bij andere parkiethouders?
De belangrijkste vraag voor mij is eigenlijk dat als ik voor 2 daagjes bij mijn ouders verblijf, kan een parkiet zolang alleen zijn, of is dat heel slecht en zal ik deze uitstapjes in één dag moeten plannen? (als het wel kan, wat moet ik dan met het eten?)
Nee, een parkietje kan niet 2 dagen helemaal alleen zijn. Het zijn gezelschapsdiertjes en wanneer ze solitair gehouden worden hebben ze veel aandacht nodig. Of je kiest voor 2 parkietjes, maar gezien jouw beperkte ruimte is dat geen optie? Of je zoekt iemand die op jouw parkietje wil passen wanneer jij weg bent.
Voor het tam maken heb je wel wat basiskennis nodig, het stap voor stap tam maken kun je hier lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes, Ingrid

Edit//
Vergeten de link naar teflon erbij te zetten:
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

smartie

15/16 graden gedurende de nacht is wel meer dan 2 graden kouder dan overdag! Als ik thuis ben is het bij mij 19 graden, dus dan scheelt het 3 tot 4 graden. Is dat niet te veel temperatuurverschil?? Tot nu toe hou ik de cv 's nachts op 17.5 C, maar naar 16.5/17 C zakken zou dus geen probleem zijn? Overigens doe ik rond 22 uur een doek om de kooi. Dit zorgt dat ik nog wat langer wakker kan blijven en mijn Pino lekker kan slapen en tegelijk lijkt het me ook warmte vast houden. Ik maak het nooit helemaal donker, want dat lijkt me benauwd voor zo'n dier. Laat dus altijd een centimeter of 5-10 open...

maartje

hoi Marion,
ik snap precies wat je bedoelt.
Ik zelf heb ook geen ervaring met parkietjes, ben student en dus ook maar 1 kamer. Op dit forum heb ik veel vragen gesteld en op de volgende link staan misschien ook tips voor jou bij.
http://forum.parkietenweb.nl/Aanschaf-t3621.html

Denk er goed over na, maar maak je geen zorgen. Ik was zelf ook bang dat ik niet parkiet-waardig zou zijn, maar gezien jou vragen ben je de aanschaf goed aan het overwegen. (dat heb de forum-leden ook tegen mij gezegd en ik herken je verhaal) Op veel dingen is ondanks de kleine ruimte een oplossing voor te vinden.
Door veel rond te kijken op de site en vragen te stellen, wordt je misschien gerust gesteld en kunnen anderen je helpen.
veel succes,
maartje

Maartje Emons

Ik woon ook in een studentenhuis. Mijn kamer is 16m2 en daarbij een balkon van 9m2 (in de zomer ideaal). Ik ga in de weekenden nooit naar huis en ben er wel altijd. Als ik er dan toch eens een weekendje niet ben dan neem ik ze gewoon mee. Dat klinkt natuurlijk stressvol maar dat komt echt maar heel sporadisch vol en dan vinden ze het eigenlijk altijd hartstikke leuk want in de auto zingen ze dan volop en ze weten dat ze dan gewoon bij mij zijn. Mocht ik een dagje weg gaan en pas laat terug zijn dan zitten ze me echt zo aan te kijken zo van je hebt ons alleen gelaten.  

Ik heb 2 grasjes en een roodrug, als ik thuis ben mogen ze gewoon vrij rond vliegen dus dat is helemaal niet erg. Ik heb alleen geen keuken op mijn kamer, daar moet je wel mee uitkijken hoor dat je geen gebruik maakt van teflon pannen. Let wel op dat je kamer heel erg stoffig wordt. Ik moet dagelijks ontzettend goed zuigen en 2x per week alles goed afstoffen.

Ik had mijn parkietjes al voordat ik verhuisde vanwege afstuderen. Uiteindelijk ben ik hier blijven plakken en nooit meer thuis gaan wonen. Ik ben zo dol op mijn grasjes dat ik ze toen gewoon mee heb genomen.

Echt het is zo gezellig, als ik thuis kom dan zitten ze gezellig te zingen omdat ze blij zijn dat ze me weer zien en ik ben dus ook nooit alleen. Ik wordt heel vrolijk van mijn grasjes.

Let wel op ze hebben echt veel aandacht nodig hoor. Dus ik zou ze niet wekelijks 2 dagen alleen laten. Maar als je ze gewoon dagelijks lekker rond laat vliegen gaat het prima.

Als je nog vragen hebt moet je het maar zeggen. Ik woon al bijna 3 jaar in een studentenhuis met mijn grasjes dus heb wel de nodige ervaring opgedaan hiermee.

Succes ermee!

Groetjes
Maartje