Wil buiten de kooi niet luisteren

Gestart door Danielle, april 27, 2005, 15:37:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Hallo,

Ik heb Gijsje nu ongeveer een maandje. Het is trouwens een vrouwtje, dacht dat het een mannetje
werd, ze heeft nu dus een mannetjes naam  :D.
Als ik mijn hand in de kooi doe, springt Gijsje al van een afstand op mijn vinger als ik 'op' zeg. Dit gaat echt heel erg goed. In het begin beet ze ook maar nu ook niet meer. Gijsje gaat al vaker de kooi uit,
ze vindt het heel leuk om op je schouder te zitten en geknuffelt te worden. Wat ook heel leuk is, dat ze het heel erg leuk vindt als je zachtjes blaast dan houdt ze haar kopje schuin en laat haar veertjes lekker wapperen, dat is echt een lief gezicht  :D. Ook komt ze naar je toe gefladdert als je haar roept. 
In dat opzicht is ze dus al heel erg tam. Alleen het probleem is dat ze buiten de kooi weigert om op je vinger te gaan zitten en elke keer vrolijk weg vliegt. En als je met je hand in de buurt komt dan gaat ze 'scheldend' kwekken. Ze is ook niet te lokken met trosgierst, want daar vindt ze niks aan.
Het is ook een ramp om haar zo in de kooi te krijgen en dan moet dat weer 'hard handig' gebeuren, wat natuurlijk ook niet bevoordelijk is voor het leren om op de vinger te zitten. Het opnieuw tam maken in de kooi heeft ook geen zin, want daar luistert ze altijd en is ze al super tam.
Graag zou ik wat tips willen hoe ik dit moet oplossen.

Liefs, Danielle
En heel veel kusjes van het Gijsje-meisje

Fatih

Als je hem terug in de kooi wilt doen pak hem dan niet in je hand vast! Zet gewoon de kooi voor haar neus en ze zal er wel van zich zelf er in komen, het kan wel uren duren. En voor tam te krijgen buiten de kooi gewoon harder oefenen. :wink:

Annika

Citaat van: Fatih op april 27, 2005, 15:42:57
Als je hem terug in de kooi wilt doen pak hem dan niet in je hand vast! Zet gewoon de kooi voor haar neus en ze zal er wel van zich zelf er in komen, het kan wel uren duren. En voor tam te krijgen buiten de kooi gewoon harder oefenen. :wink:

en als je dan zo'n grote kooi hebt die je niet even voor z'n neus houdt??? Dat zal hier dus niet lukken. Helaas moet ik Joey ook vaak met de hand terug zetten (gelukkig is ie vanaf 1 week oud dagelijks in handen geweest, dus vindt ie het niet heel eng ofzo). Trosgierst lukt niet en ik ga er echt niet een uur achteraan hollen hoor. Dat pubergedrag gaat straks vast wel weer over (in ieder geval bij Vledder en Kleintje wel, dus er is hoop)

Groetjes Annika

deborah

Citaat van: Fatih op april 27, 2005, 15:42:57
Als je hem terug in de kooi wilt doen pak hem dan niet in je hand vast! Zet gewoon de kooi voor haar neus en ze zal er wel van zich zelf er in komen, het kan wel uren duren. En voor tam te krijgen buiten de kooi gewoon harder oefenen. :wink:
Dat heb k vorige week met mijn coco geprobeerd en die kreeg k er ook met geen mogenlijkheid meer in.
Toen hij op een knuffel is gaan zetten heb k hem met knuffel en al de kooi in gedaan, k had geen tijd om te wachten want ik moest weg.
Sinds Coco nu een vriendin in de kooi heeft wil hij er niet eens meer uit.
Als k de olifant niet had gehad had ik Coco ook niet terug gekregen.

Danielle

Het heeft bij mij inderdaad ook geen zin om de kooi voor hem te houden, die is daar ook te groot voor. En dan schrikt ze nog meer en vliegt gezellig weg. Ik hoop dat ze na wat meer oefening ook buiten de kooi op mijn vinger komt zitten. Ik probeer Gijsje ook zoveel mogelijk s'avonds te vliegen, omdat ik haar in het donker wel terug krijg. Maar soms ontsnapt ze overdag al als ik met haar in de kooi aan het spelen ben, want snel dat Gijsje is. Vanmiddag toen ze was ontsnapt en toen ook echt weg moest heb ik een zakdoek over haar heen gelegd, dit vond ze helemaal niet eng en protesteerde ook niet toen ik haar toen oppakte. Maar heb geen idee of dit wel de beste manier is?

Liefs, Danielle

Sonja

Hoi Danielle,

Heeft Gijsje een favoriet speeltje?
Misschien dat je het anders daar eens mee zou kunnen proberen.
Als Joepie niet naar binnen wil, en het moet echt, dan pak ik zijn meest geliefde speeltje, en doe net alsof ik dat speeltje "leuker" vind dan hem. Hij wordt dan een beetje jaloers, en komt snel aangevlogen, en wil dan zelf het speeltje hebben. Vervolgens gaat hij daar zo in op, dat ik hem moeiteloos binnen kan zetten.
Verder moet je haar nooit met je handen beetpakken, dan wordt ze bang voor je hand, op den duur.
Hele jonge parkietjes vinden dat inderdaad (nog) niet erg, maar dat verandert als ze ouder worden.

Succes met Gijsje!

Groetjes, Sonja.

Danielle

Gisteren ging het opeens goed  :D. Ik heb nu een manier gevonden!
Gijsje vindt het erg lekker om kusjes te geven. Gister avond heb ik een trucje bedacht, dat ze niet bij mijn mond kon komen voordat ze op mijn vinger stapte.
In het begin vond ze het erg eng maar op een gegeven moment kon ze het niet laten en stapte ze op mijn vinger. Dit deed ze echt een stuk of tien keer achter elkaar  :lol:
En ik kreeg haar ook in de kooi, ze was namelijk zo moe, dat ze het gewoon toeliet.
Ik ben erg blij hierom en denk dat het na wat meer oefening nog beter gaat. Ik blijf gewoon volhouden.

Liefs, Danielle
en een kusje van Gijsje