Vraag over broeden van Maki

Gestart door maki, februari 22, 2006, 20:00:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maki

Ik heb iets heel geks gezien!!!!!
Zowel Lyrus (mannetje) als Lorke (popje) broeden???? Ze zitten beiden op het nest, is dat normaal???? Er zijn reeds twee jongen uitn(zes eitjes), gaan ze niet stikken???

Kan iemand me helpen, ik maak me echt een beetje zorgen.

Daisy1988

Hey.

niks aan de hand.
Bij mij ging het mannetje er ook in en het gaat nogsteeds goed met de kleintjes.
dus ik denk niet dat het abnormaal is.

Groetjes Manuela

maki

Ok bedankt, ik ben toch wat gerustgesteld nu!
Ik ben superbenieuwd en enthousiast...

Bedankt!

Parkieten-Freak

Ik heb deze vraag gesplitst, het is niet de bedoeling dat er in het sticky topic over broeden vragen gesteld worden. ;)


Safrena

Hey Maki

Zoals je al eerder is verteld zolang het mannetje niks aan de kleintjes of de eitjes doet is dat geen probleem ;)

http://forum.parkietenweb.nl/Het-Mannetje-...Blok-t3897.html

Vele groetjes

maki

Ondertussen hebben we twee jongen, de andere vier eitjes waren blijkbaar niet bevrucht. Ze zijn superschattig, ze zijn nu drie weken, de een is lichtblauw en de ander lichtgroen, super mooi!!!! Ik had mijn vader een popje beloofd als er eentje bijzit maar ik ga er niet van kunnen scheiden denk ik...

Een probleempje: Lyrus en lorke zijn een koppeltje, daarbij zit Kwikkie. Kwikkie zit al zes maanden bij hen en dat vormde nooit een probleem, nu echter reclameert lorke constant, hoewel de volière heel groot is, zet ik ze nu open. Lorke is zodanig gefrustreerd dat ze heel vaak lang rondvliegt.

Ik ben bijna zeker (hoop het althans) dat kwikkie een mannetje is, zijn neusdopje is wel al wat verlicht, maar er is toch duidelijk een blauwe schijn. Maar waarom doet Lorke zo vijandig???

Zou kwikkie de jongen kunnen bezeren als ze uitvliegen? Kwikkie is een karaktertje, maar toch een lief parkietje? Ik begrijp niet waarom Lorke plots zoveel problemen maakt, of zou kwikkie echt een popke zijn?

Waarom spreek ik geen parkietentaal???  :)
Groetjes Maki

Safrena

#6
Hey Maki

Een mannetje van zes maand zou de neusdop normaal al mooi blauw/paars moeten zijn

Als het niet zo is lichtblauw (met wit) zou het best inderdaad wel een keer een popje kunnen zijn en is dat ook de reden waarom Lorke zo reageerd

Het zal een instinctieve reactie zijn van Lorke om haar kleintjes te beschermen

Hou het een beetje in het oog  ;)

Vele groetjes

maki

Ik begin er ook zo een beetje voor te vrezen...tja de kweker zei nochtans dat het een mannetje was... :(  Maar je bent het eigenlijk maar zeker na een vijftal maanden è.

Ik heb Belleke al moeten apart steken omdat ze zo agressief was met Lorke (eigenlijk met iedereen..) nu vrees ik dat ik misschien kwikkie ook apart ga moeten steken...
Kwikkie toont nochtans niet echt interesse voor het nest, maar lorke voelt zich wel bedreigd door hem/haar.

Hopen dat er in het nestje mannekes zitten zeker?

Bedankt!
Daag

maki

Hey,

Ik maak me al een tijdje zorgen om prutske, dat is een van de twee jongen. Het is drie weken en 5 dagen oud. Het ander jong, Amaris, dat drie dagen jonger is, is veel kwikker, kijkt veel door het gaatje en fladdert vaak met zijn vleugels. Prutske daarentegen kruipt steeds in een hoekje, als we hem eruit halen kruipt hij steeds weg, in mijn mouw, onder het dekentje ed...

Ik begin nu wel langzamerhand te denken dat er iets aan de hand is, het is helemaal niet exploratief, maar lijkt op het eerste gezicht wel gezond. Toen we Lorke voor het eerst hadden (de mama), had zij wel een ontsteking op de niertjes. Zou het hetzelfde zijn?

Dus wat zie ik? Prutske kruipt steeds in hoekjes, en richt zich weinig op, soms wel om te eten te krijgen.

Is dat normaal of is mijn lief parkietje ziek?
Groetjes Bezorgde Maki

Carla

#9
dat zo'n jonge parkietjes dicht bij je kruipen is heel normaal ze zoeken namelijk extra warmte. Ik kan natuurlijk dit jong in het bijzonder niet beoordelen.
Wel is het zo dat het ene parkietje van nature nieuwsgieriger is dan het andere. Is de krop van dit parkietje gevuld dan kan je merken of dit parkietje gevoerd wordt.

maki

Hey,

Prutske is inderdaad veel schuchtiger. Ik maakte me een beetje zorgen omdat het zo weinig fladdert, integenstelling tot het jongere diertje.

Het wordt wel gevoerd denk ik, het ziet er althans gezond uit, de veertjes blinken mooi, en hij komt ook voor het gaatje zitten, en hij maakt veel lawaai. Ik was een beetje bang dat het misschien niet kon vliegen...

we zullen zien en afwachten

Bedankt alleszins

Groetjes
Maki